Gå til innhold

lekser er overgrep

Anbefalte innlegg

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fyrlykt

8

• tiliti

5

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig i at det burde bli slutt på lekser, og at de heller burde gjøre ferdig skolearbeidet på skolen.

Men å gå så langt som til å si at det er overgrep, det syns jeg er å gå altfor langt.

Så jeg vil ha leksene bort, men jeg syns ikke det å ha lekser kan betegnes som overgrep.

:)

Skrevet

Tør ikke si det så veldig høyt, men jeg er også helt enig.

Var en lignende artikkel i fjor, og den printet sønnen min ut og ga til læreren :o)

Gjest et alternativ?
Skrevet

Skulle det kanskje vært tid til lekser mens de er på skolen? (At skoledagen var litt lengre?)

Gjest et alternativ?
Skrevet

Var en lignende artikkel i fjor, og den printet sønnen min ut og ga til læreren :o)

Klart ungene vil slippe lekser...;-)

Skrevet

Hvorfor det? Vil ikke du som forelder følge med på hva barnet driver med?

Gjest helt uenig
Skrevet

Faktisk uenig.. På skolen er det ofte så mye bråk at det kan være vanskelig å få lært noe særlig i det hele tatt. Da jeg var liten, lærte jeg minst like mye den timen jeg satt med lekser på kvelden skolen. Hadde ikke vondt av det i det hele tatt, tvert i mot! Jeg lærte å forberede meg, ta ansvar og så videre.. På skolen er det jo hele tiden friminutt, det er gymtimer, musikktimer og masse som er ganske moro. Det får da være grenser for å overbeskytte barna!

Skrevet

Faktisk uenig.. På skolen er det ofte så mye bråk at det kan være vanskelig å få lært noe særlig i det hele tatt. Da jeg var liten, lærte jeg minst like mye den timen jeg satt med lekser på kvelden skolen. Hadde ikke vondt av det i det hele tatt, tvert i mot! Jeg lærte å forberede meg, ta ansvar og så videre.. På skolen er det jo hele tiden friminutt, det er gymtimer, musikktimer og masse som er ganske moro. Det får da være grenser for å overbeskytte barna!

Varte skoledagen din fra 07 til 17?

Gymtimer og musikktimer MORRO? Usjameg.

Verst går det ut over de som sliter med leksene og som ikke har så lett for det og sitter i timesvis.

Skrevet

Dette er en trend i tiden: Kutt ut lekser, gi ungene lunsj på skolen, oppdra dem, gi dem omsorg (ha dem lenger på skolen).....Egentlig så vil foreldre flest sikkert at noen skal putte dem i seng også...for det er jo også arbeid. Hvorfor får egentlig folk unger i det hele tatt? Andre kan vel ta ansvaret for dem, for de er jo bedre utdannet for det? Kanskje vi skulle innføre Platon sin stat...? Eller er vi allerede på god vei?

Skrevet

Dette er en trend i tiden: Kutt ut lekser, gi ungene lunsj på skolen, oppdra dem, gi dem omsorg (ha dem lenger på skolen).....Egentlig så vil foreldre flest sikkert at noen skal putte dem i seng også...for det er jo også arbeid. Hvorfor får egentlig folk unger i det hele tatt? Andre kan vel ta ansvaret for dem, for de er jo bedre utdannet for det? Kanskje vi skulle innføre Platon sin stat...? Eller er vi allerede på god vei?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det er nok satt litt på spissen, men jeg er meget langt på vei enig med Ståle Fredriksen i dette. Som forelder og lærer er jeg totalt imot lekser. Jeg har sett hva lekser gjør med enkelte barn, de barna som aldri får disse gjort hjemme. Og de er neimen ikke få! Jeg ville mye heller at barna skal ha en litt lengre skoledag som de er ferdig med når de kommer hjem.

Skrevet

Enig med deg i at lekser er fin måte å lære å ta ansvar. Men jeg forstår samtidig at barna har det mer stressende nå når de er på skolen fra 8-17, og så er det hjemmom for å spise middag før de skal på fritidsaktiviteter, så kommer de sent hjem og skal begynne på leksene. Jeg var hjemme kl tre, og så hadde jeg bare fritidsaktivitet en gang i uka.

Skrevet

Hvorfor det? Vil ikke du som forelder følge med på hva barnet driver med?

Jo men det klarer jeg fint å følge med på uten at de har lekser. De har jo ikke lekser i barnehagen, men vi klarer jo å følge med på det de driver med der.

Man trenger bare ta opp bøkene, se gjennom det de holder på med og prate med dem, er det noe en lurer på er det jo bare å spørre skolen. De trenger ikke nødvendigvis lekser for at vi skal kunne følge med. Desstuen skriver lærerne blogg hver dag, det syns jeg er en fin måte å følge med på, da får en med seg det meste.

Gjest helt uenig
Skrevet

Varte skoledagen din fra 07 til 17?

Gymtimer og musikktimer MORRO? Usjameg.

Verst går det ut over de som sliter med leksene og som ikke har så lett for det og sitter i timesvis.

Gymtimer med kanonball, hopp og sprett var jo kjempegøy, selv for meg som aldri har vært noe idrettstalent:) Og å lære å spille blokkfløyte og instrumenter og høre på forskjellige typer musikk er da ikke akkurat hardt arbeid.

Det er jo akkurat de som sliter mye med skolen, som kan øve seg litt på egen hånd. Kjedelig når det blir sånn at de flinke elevene ikke får utviklet seg fordi nivået i klasserommet er for lavt. Sånn er det jo allerede, men null lekser vil bidra til det. Dessuten VET jeg det er barn som synes det kan være spennende med lekser, men hvis det ikke er noe som blir pålagt lenger, tror jeg mange vil kvie seg for å gjøre ekstra skolearbeid og bli kalt "nerd". Ærlig talt, det kan da stilles litt forventninger til barna, det har de overhodet ikke vondt av!!

Skrevet

Det er nok satt litt på spissen, men jeg er meget langt på vei enig med Ståle Fredriksen i dette. Som forelder og lærer er jeg totalt imot lekser. Jeg har sett hva lekser gjør med enkelte barn, de barna som aldri får disse gjort hjemme. Og de er neimen ikke få! Jeg ville mye heller at barna skal ha en litt lengre skoledag som de er ferdig med når de kommer hjem.

Hvorfor får de ikke gjort disse leksene hjemme?

Skrevet

Jeg ble litt imponert over artikkelen, har aldri tenkt på det slik. Min største som snart begynner på ungdomsskolen legger ihvertfall mye tid, energi og stress i leksene. Så det kan nok være noe idet. Får nesten dårlig samvittighet fordi jeg i tillegg krever turgåing med hunden....

Skrevet

Jeg vet ikke riktig... barns læring er forskjellig og med tanke på støynivå og stressnivå i en gjennomsnittsklasse, er det nok godt og riktig for mange barn å fordøye, repetere og utarbeide fagstoffet i fred og ro.

laguna1365380434
Skrevet

Nei, vet du hva? Lekser er en god ting,og ungene har sannelig bare godt av å lære seg ting..Jeg har inntrykk av at skoledagen går mere og mere vekk til kos og andre ting (ikke minst oppbevaring!) og at læring kommer mere og mere i bakleksa.

Jeg tror vi gjør ungene en skikkelig bjørnetjeneste ved å i større og større grad la være å almenndanne dem.

Jeg tror barn har godt av å lære seg at i voksensamfunnet er det en fin balanse på å yte og nyte, jeg tror barna fokuseres langt mere på sistnevnte..Ting skal være gøy! Ting skal være spennende! - Og selvfølgelig skal det det! - Men ikke hele tiden. Enkelte ting bare MÅ vi kunne.

Skole og skolegang skal være noe HELT annet en et sted du kan putte vekk ungene noen timer og gratis mat.

Mener jeg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...