Gå til innhold

lekser er overgrep

Anbefalte innlegg

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Så du ikke på internatet i går hvor han ene sa at i gamle dager gikk man på skolen for å lære, nå går man for å få gode karakterer.

Jeg liker å lære jeg da og håper da virkelig at ungene også liker det.

Litt av poenget må jo være at det skal være tid til å lære litt annet enn fag også, at barna skal få tid til lek for å lære samspill, at man som foreldre skal få tid til å *snakke* med barna sine uten at det skal skje over leksebøker og kun gjelde de tingene som skola finner viktig. Det blir helt feil hvis alt foreldrene skal lære barna sine skal foregå i helgene fordi skola krever for mye tid *etter*skoletid* midt i uka. I går satt jeg sammen med eldste barnet mitt og gjorde lekse i nesten to timer. Han er nesten sju! Og vi jobbet både raskt og effektivt.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fyrlykt

8

• tiliti

5

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, for all del. Hvis barna skal gjøre lekser så må jo foreldrene ha ansvar for det. Og i dagens samfunn skal jo ikke foreldre ha ansvar for noe mer. Barnehage,, skole og sfo skal snart ta over hele oppdragelsen. Barna spiser kvledsmat hjemme og sover hjemme, enn så lenge,

Mitt poeng også...

Lett for voksne å skylde på at "slik er nå samfunnet i dag".

Jeg mener at en må selv ta et bevisst valg som foreldre til yngre barn.

Måååå barna nødvendigvis være med på alt som er av fritidstilbud?

Er det sunt for ungene å oppholde seg i barnehage fra de er 8-9 mnd...fra kl 7-16 hver dag til de er så store at foreldrene mener at de klarer seg selv...

Mener at det var Platon som ønsket Ideal-staten der barna ble overlatt til de som kunne oppdra ungene, slik at arbeidere/krigere/filiosofer kunne drive med det DE var flinke til...Er ikke samfunnet vårt tilnærmet slikt i dag? Alle skal gjøre karriere, alt skal veies og måles/konkurreres om, du skal for enhver pris REALISERE deg selv... Barna blir satt på en karusell der betalte/profesjonelle oppdragere har ansvaret.

Skrevet

Litt av poenget må jo være at det skal være tid til å lære litt annet enn fag også, at barna skal få tid til lek for å lære samspill, at man som foreldre skal få tid til å *snakke* med barna sine uten at det skal skje over leksebøker og kun gjelde de tingene som skola finner viktig. Det blir helt feil hvis alt foreldrene skal lære barna sine skal foregå i helgene fordi skola krever for mye tid *etter*skoletid* midt i uka. I går satt jeg sammen med eldste barnet mitt og gjorde lekse i nesten to timer. Han er nesten sju! Og vi jobbet både raskt og effektivt.

Jeg er enig i det du sier. Forøvrig satt jeg et par timer hver dag minstemann gikk i første og andre klasse og sa tilslutt i fra at dette ble for mye. Så han har gjort lekser på skolen en lang periode fordi han likte seg ikke på skolen og hadde lese og skriveproblemer og jeg synes det var feil at både skole og hjem skulle bli bare tortur.

Nå har han byttet klasse og ting går plutselig mye bedre så nå gjør vi ting sammen igjen selv om han fremdeles gjør en god del lekser på skolen.

Gjest Foreldre uten ansvar
Skrevet

Når skal barna få tid til å klatre i trær og være fysisk aktiv når de først skal sitte på skolebenken hele dagen, og jamen finne fram jobben når de kommer hjem også?

Det kommer an på foreldrene det. Det er vel stort sett barn under 12 år som klatrer i trær, og så små elever har ikke så mye lekser at de trenger hele kvelden på det, ikke hvis foreldre hjelper til. Er eleven ferdig på skolen klokken 14, så kan han klatre i mange trær før mamma kommer fra jobb. Etter middag kan mamma hjelpe gutten med leksene, og etter det er det fri igjen. Har man rutiner og kan hjelpe barna sine så går det bra! og jeg tror ikke barna har skade av å sitte en time eller to mindre foran tv og data...

Skrevet

Ja, for all del. Hvis barna skal gjøre lekser så må jo foreldrene ha ansvar for det. Og i dagens samfunn skal jo ikke foreldre ha ansvar for noe mer. Barnehage,, skole og sfo skal snart ta over hele oppdragelsen. Barna spiser kvledsmat hjemme og sover hjemme, enn så lenge,

Vi tar jo ansvar for leksene. Derfor er det nesten umulig ¨å gjøre noe sammen etter skole/jobb som gjør at man blir borte frem til sengetid.

Skrevet

Mitt poeng også...

Lett for voksne å skylde på at "slik er nå samfunnet i dag".

Jeg mener at en må selv ta et bevisst valg som foreldre til yngre barn.

Måååå barna nødvendigvis være med på alt som er av fritidstilbud?

Er det sunt for ungene å oppholde seg i barnehage fra de er 8-9 mnd...fra kl 7-16 hver dag til de er så store at foreldrene mener at de klarer seg selv...

Mener at det var Platon som ønsket Ideal-staten der barna ble overlatt til de som kunne oppdra ungene, slik at arbeidere/krigere/filiosofer kunne drive med det DE var flinke til...Er ikke samfunnet vårt tilnærmet slikt i dag? Alle skal gjøre karriere, alt skal veies og måles/konkurreres om, du skal for enhver pris REALISERE deg selv... Barna blir satt på en karusell der betalte/profesjonelle oppdragere har ansvaret.

Det hadde vært så enkelt som å ha en "lekseklubb" på SFO.

Skrevet

Nei, vet du hva? Lekser er en god ting,og ungene har sannelig bare godt av å lære seg ting..Jeg har inntrykk av at skoledagen går mere og mere vekk til kos og andre ting (ikke minst oppbevaring!) og at læring kommer mere og mere i bakleksa.

Jeg tror vi gjør ungene en skikkelig bjørnetjeneste ved å i større og større grad la være å almenndanne dem.

Jeg tror barn har godt av å lære seg at i voksensamfunnet er det en fin balanse på å yte og nyte, jeg tror barna fokuseres langt mere på sistnevnte..Ting skal være gøy! Ting skal være spennende! - Og selvfølgelig skal det det! - Men ikke hele tiden. Enkelte ting bare MÅ vi kunne.

Skole og skolegang skal være noe HELT annet en et sted du kan putte vekk ungene noen timer og gratis mat.

Mener jeg da.

Så du mener det er rett at en liten kropp på 20 kilo skal ha lengre arbeidsdag enn de voksne?

Skrevet

Tidligere generasjoner har da ikke hatt problemer med å både holde seg i fysisk og mental form? I klassen vår var det hvertfall ingen som var så utkjasede etter lekselesingen at vi ikke fikk tynt inn litt lek.

Jeg synes man burde se at de er i disse barnas interesse at de ikke blir helt puddinger. Men det driver vi faktisk og applauderer, både ved å ikke la de utvikle seg som de skal motorisk (hysteri og innehjelmer og sånn) og ved å godta at absolutt alt barn gjør skal være rent lystbetont.'

En må faktisk lære seg ting for å kunne fungere i samfunnet, det er ikke til å komme utenom..At en burde lære seg å komme ut av sofaen og opp i trærene skulle vært en selvfølge det også.

Man trenger vel ikke å ta akkurat den tida ungen er i fysisk aktivitet til lekselesingen? ( DA tror jeg forøvrig ikke det hadde blitt gjort mye lekser..;-))

Før i tiden var mammaer hjemme så man kunne gjøre lekser i 13-tiden.

Skrevet

Det er nok satt litt på spissen, men jeg er meget langt på vei enig med Ståle Fredriksen i dette. Som forelder og lærer er jeg totalt imot lekser. Jeg har sett hva lekser gjør med enkelte barn, de barna som aldri får disse gjort hjemme. Og de er neimen ikke få! Jeg ville mye heller at barna skal ha en litt lengre skoledag som de er ferdig med når de kommer hjem.

Nettopp -det er ikke alle - kanskje de svært få, som gjør unna lekser på 20 minutter. Dessuten er de ofte fulle av maur i baken etter å ha hatt lange skoledager.

Skrevet

Hvis barnet er på skolen fra åtte til 17, så er det neimen ikke barnets feil at det blir stresset. Hvorfor få barn hvis man ikke har tid til dem? Og på sfo kan man få hjelp til lekser, så slipper foreldre ansvar for det også.

Så om alle som må jobbe sluttet å få barn- da ville Norge utvikle seg i riktig retning? -

Skrevet

Det kommer an på foreldrene det. Det er vel stort sett barn under 12 år som klatrer i trær, og så små elever har ikke så mye lekser at de trenger hele kvelden på det, ikke hvis foreldre hjelper til. Er eleven ferdig på skolen klokken 14, så kan han klatre i mange trær før mamma kommer fra jobb. Etter middag kan mamma hjelpe gutten med leksene, og etter det er det fri igjen. Har man rutiner og kan hjelpe barna sine så går det bra! og jeg tror ikke barna har skade av å sitte en time eller to mindre foran tv og data...

Når artikkelen også presiserer at det er liten læring i å ha lekser, hva er ditt argument for at barna fortsatt skal ha det?

Foreldre som tar barna med ut om ettermiddagen tar også ansvar. Å ha lekser er ingen garanti for at foreldre tar ansvar. Det skal så mye mer til for å bli gode foreldre, og en av tingene er å innimellom kunne se ting fra barnas synsvinkel. Jeg synes ikke barna skal ha lekser bare fordi vi hadde det. Jeg synes at fordi de fleste foreldre er fulltidsarbeidende, fordi de fleste barn har like lang arbeidsdag som de voksne, så skal de få timene på ettermiddagen bli brukt til noe mer positivt enn mas og kjas om lekser.

Skrevet

Jeg kunne ikke like gymtimene.

Nei, takke meg til norsk og matematikk, tysk og geografi... Ikke at jeg er så fabelaktig flink i de fagene, altså, men heller de enn gym.

Jeg har nok aldri i mitt liv tatt imot en ball. Koordinering? Nei, det mangler jeg.

jeg hatet gym - da hadde jeg vondt i magen - jeg hadde kanonballskrekk - hylte da jeg fikk den i lårene. Og jedd for å drukne i svømminga. Dessuten ble jeg valgt NEST sist når de tok ut lag. HATER gym.

Skrevet

Trodde de gjorde lekser på sfo??

de kan, men får ikke hjelp.

Skrevet

Tidligere generasjoner har da ikke hatt problemer med å både holde seg i fysisk og mental form? I klassen vår var det hvertfall ingen som var så utkjasede etter lekselesingen at vi ikke fikk tynt inn litt lek.

Jeg synes man burde se at de er i disse barnas interesse at de ikke blir helt puddinger. Men det driver vi faktisk og applauderer, både ved å ikke la de utvikle seg som de skal motorisk (hysteri og innehjelmer og sånn) og ved å godta at absolutt alt barn gjør skal være rent lystbetont.'

En må faktisk lære seg ting for å kunne fungere i samfunnet, det er ikke til å komme utenom..At en burde lære seg å komme ut av sofaen og opp i trærene skulle vært en selvfølge det også.

Man trenger vel ikke å ta akkurat den tida ungen er i fysisk aktivitet til lekselesingen? ( DA tror jeg forøvrig ikke det hadde blitt gjort mye lekser..;-))

Den gangen lekser var på sin plass gikk vi på skolen annenhver dag, vi hadde kortere dager, det var ingen SFO, mor var hjemmeværende og barn hadde mye mer fritid enn i dag.

Skrevet

Skulle det kanskje vært tid til lekser mens de er på skolen? (At skoledagen var litt lengre?)

Ja- på vår skole har vi innført lekseklubb. Ungene har ukeplan og de som vil kan sitte igjen på en av ukedagene og gjøre alle leksene om de vil. Da er det læreren som hjelper.

Skrevet

Så du mener det er rett at en liten kropp på 20 kilo skal ha lengre arbeidsdag enn de voksne?

Min lille kropp på noenogtyve kilo har 23 timer i uka på skolen. Det er da vitterligen ikke mer enn en normal arbeidsuke for en voksen person?? Leksene velger hun delvis selv om hun vil gjøre hjemme eller på SFO. Dersom hun velger å ikke gjøre dem på SFO er hun inneforstått med at hun må inn litt tidligere enn om de er unnagjort. Hvis hun gjør dem sammen med vennene sine på SFO får de hjelp fra en voksen, og har da hele ettermiddagen fri når hun kommer hjem. Hun velger selv som regel å være lenger på SFO enn hun egentlig må, fordi det er der vennene hennes er på ettermiddagene, og hun selv regner det absolutt som fritid.

Jeg synes lekser er flott, så lenge det ikke blir for mye av dem. Det er ikke nødvendigvis bare det man lærer av selve oppgavene, men like mye det å kunne lære seg å jobbe selvstendig med oppgavene som er læringa i det.

En ting som er helt sikkert, er at dersom foreldrene lar det skinne igjennom at de synes lekser er pyton, unødvendig og et overgrep mot barnet, så blir ikke barnet særlig positivt innstilt heller!

Hun her i huset synes det er morsomt å bli utfordret i leksene sine, og ber stadig om mer (hun går i 2. klasse, og har lekser 2 dager i uka). Klassen hadde hatt vikar en dag, og hadde da ikke fått den leksa som egentlig sto på ukeplanen. De hadde klaget til læreren og vært meget skuffet over at de ikke hadde fått lekse!

Et alternativ ville kanskje ha vært å ha en time eller to i uka som kunne hete "leksetime" (på skolen)??

Gjest lekse er viktig
Skrevet

Feilen er nok heller at barn er så lenge på sfo. Lekser må de jo ha for å klare seg senere i livet. Ellers ville jo mange ha dumpet fullstendig på skolen.

Skrevet

Feilen er nok heller at barn er så lenge på sfo. Lekser må de jo ha for å klare seg senere i livet. Ellers ville jo mange ha dumpet fullstendig på skolen.

De må jo være på SFO til foreldrene kommer.......det er bare til og med 4.klasse de har det tilbudet på vår skole i alle fall.

Skrevet

Min lille kropp på noenogtyve kilo har 23 timer i uka på skolen. Det er da vitterligen ikke mer enn en normal arbeidsuke for en voksen person?? Leksene velger hun delvis selv om hun vil gjøre hjemme eller på SFO. Dersom hun velger å ikke gjøre dem på SFO er hun inneforstått med at hun må inn litt tidligere enn om de er unnagjort. Hvis hun gjør dem sammen med vennene sine på SFO får de hjelp fra en voksen, og har da hele ettermiddagen fri når hun kommer hjem. Hun velger selv som regel å være lenger på SFO enn hun egentlig må, fordi det er der vennene hennes er på ettermiddagene, og hun selv regner det absolutt som fritid.

Jeg synes lekser er flott, så lenge det ikke blir for mye av dem. Det er ikke nødvendigvis bare det man lærer av selve oppgavene, men like mye det å kunne lære seg å jobbe selvstendig med oppgavene som er læringa i det.

En ting som er helt sikkert, er at dersom foreldrene lar det skinne igjennom at de synes lekser er pyton, unødvendig og et overgrep mot barnet, så blir ikke barnet særlig positivt innstilt heller!

Hun her i huset synes det er morsomt å bli utfordret i leksene sine, og ber stadig om mer (hun går i 2. klasse, og har lekser 2 dager i uka). Klassen hadde hatt vikar en dag, og hadde da ikke fått den leksa som egentlig sto på ukeplanen. De hadde klaget til læreren og vært meget skuffet over at de ikke hadde fått lekse!

Et alternativ ville kanskje ha vært å ha en time eller to i uka som kunne hete "leksetime" (på skolen)??

Min 3-klassing ELSKER lekser - hun skriver brev til læreren om å få mer....så det gjelder ikke henne, -men jeg vet om mange som sliter og gråter og ødelegger mye av kveldene i uka med det.

Min datter går i lekseklubb etc.

På vår SFO er det ingen voksne som vil hjelpe med lekser.

Så det er nok ulik praksis over landet.

Man kan ikke bare tenke på sin egen unge - man vet jo at mange sliter. Noen vokser opp hos alenforeldre og har ikke mulighet til å hente før de er ferdig på jobb etc. etc.

Skrevet

De må jo være på SFO til foreldrene kommer.......det er bare til og med 4.klasse de har det tilbudet på vår skole i alle fall.

Det går da ann å gå ned i stilling, prioritere annerledes og dermed få tid til barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...