Gå til innhold

lekser er overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går da ann å gå ned i stilling, prioritere annerledes og dermed få tid til barna.

Det gjør det sikkert for noen -og mange gjør det også. Men så har du alle de som ikke kan det - som er alene om omsorgen, har lang reisevei etc.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fyrlykt

8

• tiliti

5

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så du mener det er rett at en liten kropp på 20 kilo skal ha lengre arbeidsdag enn de voksne?

Jeg synes det blir litt feil å sammenlikne barnas skoledag med voksnes arbeidsdag, for å få det til å høres ut som barna nærmest gjør et gratis arbeid på fritiden.

Lekser er jo for barnas egen skyld, og ikke for lærerens, foreldrenes eller noen andres skyld. Det ville være å gjøre barna en bjørnetjeneste hvis man ikke krevde at de skulle arbeide med skolefag på egen hånd.

Skrevet

Det er sikkert mange grunner til dette, men fakta er i alle fall at det er mange elever som aldri har gjort lekser, eller som i løpet av et halvår gjør lekser så sjelden at du kan telle det på en hånd.

Manglende ork hjemme, gjenglemte bøker, unnagjemte bøker, manglende evne hos de voksne til å hjelpe barna, direkte latskap hos barn og/eller foreldre, foreldre og barn som alle har lærevansker, mangel på tid, psykiske problemer, mishandling av barn, ignorering av barn. Gudene vet hva, men det finnes antakelivis like mange grunner som det finnes elever som kommer uten å gjøre lekser. Og dette er av samme årsaker foreldre det er vanskelig å møte forståelse for at lekser må gjøres hos, de *kan* rett og slett ikke få det til i følge dem selv. Og hjelp vil de *ikke* ha.

Den mest tragiske kombinasjonen jeg vet er kombinasjonen av lærevansker og latskap hos barn, hva skal det bli av dem til slutt? På skola gjør de i alle fall en *liten* innsats fordi de der har voksne som gjerne vil de skal yte og som stiller krav. Ikke alle foreldre stiller et minimum av krav til barna sine en gang.

Jeg har ikke tall på de elevene jeg har hatt som har kommet på skola dårlige i magen *hver*dag* fordi de ikke har gjort lekser.

Men fordi noen barn ikke får gjort leksene sine på grunn av diverse problemer, så skal INGEN barn få lekser, slik at det blir rettferdig, liksom?

Høres ikke særlig lurt ut.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å sammenlikne barnas skoledag med voksnes arbeidsdag, for å få det til å høres ut som barna nærmest gjør et gratis arbeid på fritiden.

Lekser er jo for barnas egen skyld, og ikke for lærerens, foreldrenes eller noen andres skyld. Det ville være å gjøre barna en bjørnetjeneste hvis man ikke krevde at de skulle arbeide med skolefag på egen hånd.

Helt enig! :-)

Skrevet

Lekser må da ungene ha, men mengden kunne selvsagt vært noe mindre (kanskje). Syntes det er glimrende på min datters skole. Der har de ukesplan og får hele ukens lekser så de selv kan bestemme når de vil gjøre dem. Dvs. med enkelte unntak.

Min datter og et par venninner pleier å være ferdig med det meste mandag/tirsdag. Hun vet at hun må gjøre dem uansett, så da er hun jo selvsagt iherdig etter å bli ferdig, slik at hun kan gjøre hva hun vil resten av uken.

Altså, dette er opp til henne/dem. Flott :-) Fungerer det slik hos andre?

Skrevet

Lekser må da ungene ha, men mengden kunne selvsagt vært noe mindre (kanskje). Syntes det er glimrende på min datters skole. Der har de ukesplan og får hele ukens lekser så de selv kan bestemme når de vil gjøre dem. Dvs. med enkelte unntak.

Min datter og et par venninner pleier å være ferdig med det meste mandag/tirsdag. Hun vet at hun må gjøre dem uansett, så da er hun jo selvsagt iherdig etter å bli ferdig, slik at hun kan gjøre hva hun vil resten av uken.

Altså, dette er opp til henne/dem. Flott :-) Fungerer det slik hos andre?

Ja, sånn er det hos oss også - veldig bra! - om de mister ukeplanen ligger den også på nettet :)

Skrevet

Norske barn/ungdom ligger svært langt nede på lista over tillært kunnskap.

Derfor kan en ikke bare kutte ut leksene. Men dersom en innfører lengre skoledager der 2-3 timer på slutten av dagen brukes til leksene, med en lærer/veileder til stede, så er dette en god ide.

Problemet er vel at en bare kutter ut leksene uten å ha noe alternativ, for å spare penger.

Skrevet

Så om alle som må jobbe sluttet å få barn- da ville Norge utvikle seg i riktig retning? -

Du snur på flisa du....:-)

Det går da fint an å ha jobb, men samtidig prioritere barna?

Unger trenger TID sammen med foreldrene. Hvorfor skal ikke den innbefatte det som ungene lærer om på skolen, lese ei bok, lage noe praktisk omkring det barna lærer om?

Kvalitetstid er ikke det barna trenger....Men kvantiet! Barn trenger TID og ro med foreldrene sine...Det kan ikke sfo eller forlenget skoledag erstatte.

Gjest Foreldre uten ansvar
Skrevet

Derfor kan en ikke bare kutte ut leksene. Men dersom en innfører lengre skoledager der 2-3 timer på slutten av dagen brukes til leksene, med en lærer/veileder til stede, så er dette en god ide.

Problemet er vel at en bare kutter ut leksene uten å ha noe alternativ, for å spare penger.

Blir jo ikke mere fritid at at lærerne får ansvar for å hjelpe elevene med leksene? Eneste forskjell er da at foreldre for enda en mindre oppgave i oppdragelsesarbeidet.

Skrevet

Det hadde vært så enkelt som å ha en "lekseklubb" på SFO.

Mange sfo'er har det. Så saken din er bare hvem som skal ha ansvar for leksene til barna? Ikke at lekser ikke er bra?

Skrevet

Når artikkelen også presiserer at det er liten læring i å ha lekser, hva er ditt argument for at barna fortsatt skal ha det?

Foreldre som tar barna med ut om ettermiddagen tar også ansvar. Å ha lekser er ingen garanti for at foreldre tar ansvar. Det skal så mye mer til for å bli gode foreldre, og en av tingene er å innimellom kunne se ting fra barnas synsvinkel. Jeg synes ikke barna skal ha lekser bare fordi vi hadde det. Jeg synes at fordi de fleste foreldre er fulltidsarbeidende, fordi de fleste barn har like lang arbeidsdag som de voksne, så skal de få timene på ettermiddagen bli brukt til noe mer positivt enn mas og kjas om lekser.

Jeg er rett og slett ikke enig i at det er lite læring i lekser. Lekser er tilpasset opplæring. I en skole så er det komplett umulig at absolutt alle kan lære like mye, men ved å i tillegg gi elevene mulighet til å sammen med foreldre finne løsninger etc, så tror jeg mye læring kan gå i boks!

Livet skal ikke bare handle om kos. Jeg tror nordmenn har det litt FOR godt egentlig. Det er så mange som synes å mene at man ikke skal jobbe for noe her i livet. Oppdragelse er noe både foreldre og skole har ansvar for. Hvorfor skal ta foreldre kun få ansvar for kosebiten?

Håper virkelig at dere ikke overfører disse meningene til barna deres. Lær dem heller å ta litt ansvar for egen læring.

Skrevet

Men fordi noen barn ikke får gjort leksene sine på grunn av diverse problemer, så skal INGEN barn få lekser, slik at det blir rettferdig, liksom?

Enig med deg! Blir som å kutte gym på skolen, fordi det er mange jenter som skulker faget...

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg er nok for at man skal gjøre livet litt enklere for samfunnets svake, ja, og at skola skal legges opp på en måte som også verner om disse. Man kan jo snu det rundt også; Fordi noen barn har overskudd og foreldre som kan hjelpe med lekser så skal alle ha lekser liksom?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Blir jo ikke mere fritid at at lærerne får ansvar for å hjelpe elevene med leksene? Eneste forskjell er da at foreldre for enda en mindre oppgave i oppdragelsesarbeidet.

Nei, om alt skolearbeid blir gjort på skola så får foreldrene tid til det de skal, nemlig oppdra barna.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

At Norge ligger dårlig an er så vidt jeg husker tilbakevist i en ganske ny undersøkelse. Det står på langt nær så dårlig til her på berget som mange ynder å fremstille det.

Skrevet

Jeg er rett og slett ikke enig i at det er lite læring i lekser. Lekser er tilpasset opplæring. I en skole så er det komplett umulig at absolutt alle kan lære like mye, men ved å i tillegg gi elevene mulighet til å sammen med foreldre finne løsninger etc, så tror jeg mye læring kan gå i boks!

Livet skal ikke bare handle om kos. Jeg tror nordmenn har det litt FOR godt egentlig. Det er så mange som synes å mene at man ikke skal jobbe for noe her i livet. Oppdragelse er noe både foreldre og skole har ansvar for. Hvorfor skal ta foreldre kun få ansvar for kosebiten?

Håper virkelig at dere ikke overfører disse meningene til barna deres. Lær dem heller å ta litt ansvar for egen læring.

Flott innlegg!

Skrevet

Nei, om alt skolearbeid blir gjort på skola så får foreldrene tid til det de skal, nemlig oppdra barna.

Og det å gjøre lekser inngår ikke i oppdragelsen, mener du?

Skrevet

Jeg er nok for at man skal gjøre livet litt enklere for samfunnets svake, ja, og at skola skal legges opp på en måte som også verner om disse. Man kan jo snu det rundt også; Fordi noen barn har overskudd og foreldre som kan hjelpe med lekser så skal alle ha lekser liksom?

Jeg tror ikke man legger til rette for samfunnets svake ved å ikke sette krav til dem, dvs ikke gi dem lekser. Da blir de enda svakere.

Det du mener er vel at man legger til rette for samfunnets svake ved å gjøre alle andre svake også.

Skrevet

Mange sfo'er har det. Så saken din er bare hvem som skal ha ansvar for leksene til barna? Ikke at lekser ikke er bra?

Heller at leksene er gjort i barnas "arbeidstid" slik at fritiden hjemme kan brukes til noe annet.

Skrevet

Heller at leksene er gjort i barnas "arbeidstid" slik at fritiden hjemme kan brukes til noe annet.

Barna er slitne etter klokka tolv...Derfor for eksempel de fleste praktisk-estetiske fag er lagt til dette klokkeslettet...Ikke mye lærdom som kommer inn etter dette klokkeslettet...

Men dersom de får leke seg fritt på skoleFRITIDsordningen i lag med klassekamerater...kan mange ha fått pause til leksetid sammen med voksen hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...