Gå til innhold

lekser er overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rett og slett ikke enig i at det er lite læring i lekser. Lekser er tilpasset opplæring. I en skole så er det komplett umulig at absolutt alle kan lære like mye, men ved å i tillegg gi elevene mulighet til å sammen med foreldre finne løsninger etc, så tror jeg mye læring kan gå i boks!

Livet skal ikke bare handle om kos. Jeg tror nordmenn har det litt FOR godt egentlig. Det er så mange som synes å mene at man ikke skal jobbe for noe her i livet. Oppdragelse er noe både foreldre og skole har ansvar for. Hvorfor skal ta foreldre kun få ansvar for kosebiten?

Håper virkelig at dere ikke overfører disse meningene til barna deres. Lær dem heller å ta litt ansvar for egen læring.

Nei, la oss slite oss gjennom livet, gravalvorlig og seriøs. Barn er da vel ikke født for å leke og ha det moro.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fyrlykt

8

• tiliti

5

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis barnet er på skolen fra åtte til 17, så er det neimen ikke barnets feil at det blir stresset. Hvorfor få barn hvis man ikke har tid til dem? Og på sfo kan man få hjelp til lekser, så slipper foreldre ansvar for det også.

Jeg synes ikke du kan gi foreldre skylden for at samfunnet legger opp til at man må jobbe for føden. Det er slutt på naturalhusholdning for hundre år siden, nå må vi ut i lønnet arbeid uansett om vi ønsker det eller ikke.

Skrevet

Nei, om alt skolearbeid blir gjort på skola så får foreldrene tid til det de skal, nemlig oppdra barna.

Oppdragelse kan også være en del av skolearbeidet; lære barna gode rutiner, læringsstiler, praktiske ting knyttet opp mot leksene, formidle leseglede (kose seg sammen med ei bok), skriveglede, vise interresse for hva barnet driver på med på skolen (at skolearbeidet er viktig), være forbilder for nøyaktighet osv.

Lekser sammen med barna sine trenger ikke å være et ork! Det spørs veldig på den voksne og dens engasjement....også eleven selv....Vise seg selvstendig.

Ypperlig anledning til å få skryt og ros av foreldre, dersom foreldre innvolverer seg..."Hvordan gikk det med de glosene som var så vanskelige?" osv...

Nevner litt i fleng...for å understreke at lekser kan være et samlingspunkt, en port inn i elevens verden...

Skrevet

Nei, la oss slite oss gjennom livet, gravalvorlig og seriøs. Barn er da vel ikke født for å leke og ha det moro.

Og la oss ikke glemme de barna som faktisk LIKER å finne ut av ting, lære....Som er de fødte nysgjerrigperer....og som gjerne vil at foreldrene samarbeider med skolen om denne oppgaven....som involverer seg i deres verden.

Det finnes faktisk svært mange barn som trives med å gjøre lekser...Og barn som hadde trivs enda mer om foreldrene engasjerte seg....

Skrevet

Og la oss ikke glemme de barna som faktisk LIKER å finne ut av ting, lære....Som er de fødte nysgjerrigperer....og som gjerne vil at foreldrene samarbeider med skolen om denne oppgaven....som involverer seg i deres verden.

Det finnes faktisk svært mange barn som trives med å gjøre lekser...Og barn som hadde trivs enda mer om foreldrene engasjerte seg....

Og fordi det finnes barn som har glede av det så skal alle barna presses inn i det samme? Det handler ikke om dårlige foreldre, det handler om foreldre som har respekt også for sine barns tid og fritid.

Skrevet

Oppdragelse kan også være en del av skolearbeidet; lære barna gode rutiner, læringsstiler, praktiske ting knyttet opp mot leksene, formidle leseglede (kose seg sammen med ei bok), skriveglede, vise interresse for hva barnet driver på med på skolen (at skolearbeidet er viktig), være forbilder for nøyaktighet osv.

Lekser sammen med barna sine trenger ikke å være et ork! Det spørs veldig på den voksne og dens engasjement....også eleven selv....Vise seg selvstendig.

Ypperlig anledning til å få skryt og ros av foreldre, dersom foreldre innvolverer seg..."Hvordan gikk det med de glosene som var så vanskelige?" osv...

Nevner litt i fleng...for å understreke at lekser kan være et samlingspunkt, en port inn i elevens verden...

Det finnes en hel masse ferdigheter barn kan få skryt av.

Å for en god kake du har bakt i dag da!

Du verden så fort du klarte å gå i dag.

Hvordan kom du deg så høyt opp i det treet?

Så fin fuglekasse du lagde!

Hvorfor er boklig lærdom så mye mer verdt enn all annen lærdom? Hvorfor skal allmennfagene beslaglegge så stor del av et barns hverdag?

Fysisk mestring er faktisk viktig for læring det og, og når skal barn lære å bruke kroppen sin som en naturlig del av hverdagen når de må bruke fritiden på lekser. Husk at ikke alle barn raser gjennom leksene på 1-2-3, noen bruker timer hver eneste dag på dette.

Husk også at ikke alle foreldre har ressurser til å hjelpe barna med lekser.

Hva med barn som f.eks. har funksjonshemmede søsken som krever mor og far som nesten ikke har tid til søsken.

Hva med det barnet som ikke tør å gå inn hjemme fordi det hører at pappa har drukket igjen og slår mamma?

Hvis det ikke var lagt opp til at barn skal gjøre lekser ville disse barna også hatt en sjanse til å hevde seg på skolen.

Jeg er en annen
Skrevet

Kisen som skreiv dette diskuterer på p2 nuh. Han argumenterer godt for seg, syns jeg.

Skrevet

Det finnes en hel masse ferdigheter barn kan få skryt av.

Å for en god kake du har bakt i dag da!

Du verden så fort du klarte å gå i dag.

Hvordan kom du deg så høyt opp i det treet?

Så fin fuglekasse du lagde!

Hvorfor er boklig lærdom så mye mer verdt enn all annen lærdom? Hvorfor skal allmennfagene beslaglegge så stor del av et barns hverdag?

Fysisk mestring er faktisk viktig for læring det og, og når skal barn lære å bruke kroppen sin som en naturlig del av hverdagen når de må bruke fritiden på lekser. Husk at ikke alle barn raser gjennom leksene på 1-2-3, noen bruker timer hver eneste dag på dette.

Husk også at ikke alle foreldre har ressurser til å hjelpe barna med lekser.

Hva med barn som f.eks. har funksjonshemmede søsken som krever mor og far som nesten ikke har tid til søsken.

Hva med det barnet som ikke tør å gå inn hjemme fordi det hører at pappa har drukket igjen og slår mamma?

Hvis det ikke var lagt opp til at barn skal gjøre lekser ville disse barna også hatt en sjanse til å hevde seg på skolen.

Ei lekse er ikke alltid boklig lærdom?

Barna du nevner /(barn med dårlig oppvekstvilkår) bruker kroppen sin i LEK i skoletiden/sfo også.Her har barna muligheter til å leke i en trygg atmosfære og barna treffer klassekamerater.

All boklig aktivitet kan ikke puttes inn før klokka 14....Barna blir slitne, rett og slett slitne i hodene sine...Det er derfor SFo er så fin. Da er det klipping, liming, bygging, fisking, snekring og avslappet lek...for de som ikke går hjem.

Voksne kan være effektive innen 6-8 timers arbeidsdag. Men barn er umotiverte etter kl 12...Hvorfor skal de støpes inn i de voksnes mønster?

Snur også på flisa; Har ikke foreldre krav på å få anledning til å samarbeide med skolen om boklig lærdom? Når barna har lekser har de anledning til det.

Jeg er mor og ønsker å innvolvere meg i hva barnet lærer. Jeg liker å lage setninger til ham på engelsk dersom han har gloser, lete på internet etter morsomme sider når de har et tema osv. Hjemme har han anleding til å få tilpasset opplæring utover det han får i en klasse med 30 elever på en overfylt gammel skole.

Skrevet

Og fordi det finnes barn som har glede av det så skal alle barna presses inn i det samme? Det handler ikke om dårlige foreldre, det handler om foreldre som har respekt også for sine barns tid og fritid.

Respekt for barns fritid? Hvorfor vil de da utvide barnet mitt sin skoletid da?

Barn er slitne etter kl 12....selv om voksne er utholdende.

Skal barn støpes inn i de voksnes tidsklemme/-behov?

Skrevet

Heller at leksene er gjort i barnas "arbeidstid" slik at fritiden hjemme kan brukes til noe annet.

Det ligger faktisk ganske mye fleksibilitet for elever og foreldre med den ordningen som er nå.

Som mor ønsker jeg ikke å miste mitt valg for når tid lekser skal bli gjort. Nå kan jeg velge for barnet mitt....om jeg vil hente det det tidlig. Med utvidet skoledag mister jeg denne muligheten.

Selv om ANDRE øsnker å ha barnet sitt på skolen til 14 eller 16.....trneger en ikke lovfeste denne oppholdstiden for alle?

Nå har jeg valget...Barnet mitt har valg.

Gjest Foreldre uten ansvar
Skrevet

Nei, om alt skolearbeid blir gjort på skola så får foreldrene tid til det de skal, nemlig oppdra barna.

Å oppdra barn er mer enn fysisk aktivitet, matlaging og kos. Det kan også være å hjelpe barnet å lære å lese. Tenk så stolt barnet vil være av at mor er interessert og hører når barnet leser sine første ord...

Gjest Foreldre uten ansvar
Skrevet

Jeg synes ikke du kan gi foreldre skylden for at samfunnet legger opp til at man må jobbe for føden. Det er slutt på naturalhusholdning for hundre år siden, nå må vi ut i lønnet arbeid uansett om vi ønsker det eller ikke.

Det er sant. Men la oss si at det kun er en forelder, mamma. Da er gjerne barnet på sfo etter skolen. Der kan barnet gjøre en stor del av leksene sine, hvis barnet blir oppmuntret til det. Barn må lære at jo mer effektiv dem er, jo mindre blir det å gjøre senere.

Er det to foreldre så burde det gå an at man har tid til å hjelpe elevene med lekser i en time eller to. Det er ikke slik at elevene trenger foreldre til all leksegjøring, men gjerne ha foreldre som hjelp og veiledere.

Jeg vet at døgnet kan ha få timer. Men når det gjelder barn så syns jeg man må prioritere deres læring i livet. Og lekser er ikke bare matteoppgaver, det kan være så mangt.

Skrevet

Mange sfo'er har det. Så saken din er bare hvem som skal ha ansvar for leksene til barna? Ikke at lekser ikke er bra?

Lekser før klokka 1600 er greit ja:-)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Og det å gjøre lekser inngår ikke i oppdragelsen, mener du?

Joda, men hvis en alt for stor del av tida foreldre og barn har sammen dreier seg om lekse, så syns jeg det bærer galt avsted.

Skrevet

Ei lekse er ikke alltid boklig lærdom?

Barna du nevner /(barn med dårlig oppvekstvilkår) bruker kroppen sin i LEK i skoletiden/sfo også.Her har barna muligheter til å leke i en trygg atmosfære og barna treffer klassekamerater.

All boklig aktivitet kan ikke puttes inn før klokka 14....Barna blir slitne, rett og slett slitne i hodene sine...Det er derfor SFo er så fin. Da er det klipping, liming, bygging, fisking, snekring og avslappet lek...for de som ikke går hjem.

Voksne kan være effektive innen 6-8 timers arbeidsdag. Men barn er umotiverte etter kl 12...Hvorfor skal de støpes inn i de voksnes mønster?

Snur også på flisa; Har ikke foreldre krav på å få anledning til å samarbeide med skolen om boklig lærdom? Når barna har lekser har de anledning til det.

Jeg er mor og ønsker å innvolvere meg i hva barnet lærer. Jeg liker å lage setninger til ham på engelsk dersom han har gloser, lete på internet etter morsomme sider når de har et tema osv. Hjemme har han anleding til å få tilpasset opplæring utover det han får i en klasse med 30 elever på en overfylt gammel skole.

Det må selvfølgelig fortsatt være valgfritt om man ønsker å gjøre skolearbeid også hjemme. Noen barn elsker jo å lære, klart de skal få lov til det. De som sliter må få slippe å ha leksepresset hengende over seg.

På vår skole valgte vi en høst diverse tema vi ønsket å gjøre sammen med barna, vi kunne velge alt fra matte til jakt og kakebaking. Vi skulle bruke et visst antall timer på det, timene skulle barnet senere få avspasere.

Morsomt, for da fikk ungene vise hva de dugde til, selv de som er treg i matte har noe de er veldig flink til. Og samarbeidet hjem - skole ble til noe positivt fordi vi valgte på barnas premisser og interesser.

Det må jo aldri bli sånn at foreldre ikke har snøring på hva som skjer på skolen, men det finnes så mange andre positive måter å få foreldrene på banen enn leksepress hver eneste dag hele skoleåret.

Jeg synes faktisk vi må ta hensyn til tiden vi lever i, og ikke bare gi fulltids- og trippelarbeidende foreldre dårlig samvittighet fordi de føler at tiden ikke strekker til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...