Gå til innhold

Hvor får jeg tak i en liten hund gratis?

Anbefalte innlegg

Gjest Lyst på hund
Skrevet

Hei

Jeg har lyst på en liten hund, og helst en som man kan få gratis.

Er det noen av dere som vet hvor på nettet man kan søke etter hundevalper? Ja, for det må være en valp. Jeg vil ikke ha en hund som er voksen.

Er det noen som har sider til forskjellige hunderaser, så hadde det også vært fint.

Takk hvis noen vil hjelpe.

Skrevet

www.finn.no/torget (finn "gis-bort"-sidene)

Rasehund-klubber gir normalt ikke bort valper, de selges vel med avslag i pris dersom det er en valp som ikke har fullt potensiale, som fx bare en testikkel (kan ikke brukes i avl eller utstilling osv).

Så du må nok belage deg på en "eventyrmix", eller en omplasseringshund. Det _hender_ jo at folk vil omplassere en valp også da, dersom de finner ut at de ikke vil/kan ha hunden allikevel. I så måte kan det kanskje ha noe for seg å sjekke hos rasehundklubbene.

Se på www.canis.no - der finner du rase-oversikt, og klubbene til de ulike rasene.

Skrevet

Kontakt dyrebeskyttelsen i området hvor du bor, men tviler på du får en hund gratis, det burde være mulig å betale litt iallfall og det forlanger de fleste av frykt for dårlige eiere, noe vi har altfor mange av... sett heller av noen kroner og det tror jeg du må om selgeren er seriøs:-)

Gjest bli forvert
Skrevet

Meld deg som forvert, da får du hunden gratis, men du eier den ikke.

Men du er garantert å ha den.

Har en venninne som gjorde det slik.

Skrevet

Meld deg som forvert, da får du hunden gratis, men du eier den ikke.

Men du er garantert å ha den.

Har en venninne som gjorde det slik.

Men da må man være klar over at det følger med en del forpliktelser. Men selvsagt vil oppdretter informere om hva dette innebærer. :-)

Skrevet

Har du ikke råd til å kjøpe en hund, har du nok ikke råd til å ha den heller. Koster mye med kurs, for, vetrinær osv...

Er det noen av dere som vet hvor på nettet man kan søke etter hundevalper? Ja, for det må være en valp. Jeg vil ikke ha en hund som er voksen.

Hvorfor må det være valp? Sikker på at du har riktig innstilling til å anskaffe hund? Den er jo bare valp noen måneder, og så blir det mange mange år med voksen hund.

Er det noen som har sider til forskjellige hunderaser, så hadde det også vært fint.

Gjest Hundeeier1
Skrevet

Har du ikke råd til å kjøpe en hund, har du nok ikke råd til å ha den heller. Koster mye med kurs, for, vetrinær osv...

Hvorfor må det være valp? Sikker på at du har riktig innstilling til å anskaffe hund? Den er jo bare valp noen måneder, og så blir det mange mange år med voksen hund.

Nå syns jeg du var litt vel krass i ditt svar.

Det er mange som ønsker seg en liten blandingshund som ikke koster noe. En rasehund koster mange, mange tusen kroner (opp mot 10 000 og noen mer), og det er mange potensielle gode hundeeiere som ikke har råd til dette.

Dressurkurs, veterinær og fór koster ikke sååå mye for hver gang, men å kjøpe hunden er gjerne en engangssum.

NÅr det gjelder det å få en valp kontra voksen hund så skjønner jeg det VELDIG godt! En valp kan du forme som du vil, og du har mer kontroll over hva hunden har opplevd tidligere i livet.

En voksen omplasseringshund har kanskje opplevd vonde ting som preger hundens gemytt, oppdragelsen mangler kanskje etc.

Jeg er selv erfaren hundeeier, og har en rasehund som jeg har hatt siden den var valp, men har erfaring fra omplasseringshunder og bastarder også.

Det finnes massevis av fine blandingshunder, disse har gjerne både godt gemytt og god helse da naturen har ordnet det slik at man arver de beste genene fra foreldrene :-)

Skrevet

Det er mange som ønsker seg en liten blandingshund som ikke koster noe. En rasehund koster mange, mange tusen kroner (opp mot 10 000 og noen mer), og det er mange potensielle gode hundeeiere som ikke har råd til dette.

Dressurkurs, veterinær og fór koster ikke sååå mye for hver gang, men å kjøpe hunden er gjerne en engangssum.

NÅr det gjelder det å få en valp kontra voksen hund så skjønner jeg det VELDIG godt! En valp kan du forme som du vil, og du har mer kontroll over hva hunden har opplevd tidligere i livet.

En voksen omplasseringshund har kanskje opplevd vonde ting som preger hundens gemytt, oppdragelsen mangler kanskje etc.

Jeg er selv erfaren hundeeier, og har en rasehund som jeg har hatt siden den var valp, men har erfaring fra omplasseringshunder og bastarder også.

Det finnes massevis av fine blandingshunder, disse har gjerne både godt gemytt og god helse da naturen har ordnet det slik at man arver de beste genene fra foreldrene :-)

Ja, jeg vet at jeg virket krass. Men jeg syntes ærlig talt måten innlegget var skrevet virket litt useriøst. Det var ikke lenge siden et inlegg om hvordan man kvitter seg med en hund man er lei. Sånt irriterer meg, og derfor vil jeg bare advare. Jeg har hatt rasehund i ti år, og nå har jeg en omplasseringshund. Jeg må faktisk innrømme at min nye hund er mer veloppdragen enn min forrige :-)

Gjest Lyst på hund
Skrevet

Takk for fornuftig svar. Du skrev det jeg har tenkt og tenker på.

Videre: Jeg kan godt betale for en hund, men for meg så er det ikke så nøye om det er rasehund, eller blandingshund da jeg ønsker en hund jeg kan gå tur med og kose med - ja den kommer til å få masse kos :-)

Jeg tenkte kanskje det var noen som ga bort valper, istedenfor å ta livet av dem.

Det er merkelig også hvordan noen kan klare å finne noe galt i alt - ja ikke du, men Aimabel. Skulle tro noen lette etter ting å kritisere, kun for kritikkens del.

Gjest Hundeeier1
Skrevet

Ja, jeg vet at jeg virket krass. Men jeg syntes ærlig talt måten innlegget var skrevet virket litt useriøst. Det var ikke lenge siden et inlegg om hvordan man kvitter seg med en hund man er lei. Sånt irriterer meg, og derfor vil jeg bare advare. Jeg har hatt rasehund i ti år, og nå har jeg en omplasseringshund. Jeg må faktisk innrømme at min nye hund er mer veloppdragen enn min forrige :-)

Nå har jeg lest hovedinnlegget på nytt, og kan ikke for mitt bare liv finne noe "galt" med det?? For meg virker det kun som om trådstarteren vil vite hvor man kan finne annonser e.l. med blandingsvalper som gis bort.

At noen vil kvitte seg med dyr er jo en helt annen sak som trådstarteren ikke kan få pes for!!

Skrevet

Det er merkelig også hvordan noen kan klare å finne noe galt i alt - ja ikke du, men Aimabel. Skulle tro noen lette etter ting å kritisere, kun for kritikkens del.

Jeg mente ikke å finne noe galt i alt, og når jeg leser det igjen ser jeg at det ikke var så hyggelig innlegg. Men jeg synes det er synd at omplasseringshunder har så dårlig rykte at ingen vil ha dem. Det finnes faktisk renrasede hunder med god stamtavle og oppvekst som omplasseres p.g.a allergi osv.

Skrevet

Nå har jeg lest hovedinnlegget på nytt, og kan ikke for mitt bare liv finne noe "galt" med det?? For meg virker det kun som om trådstarteren vil vite hvor man kan finne annonser e.l. med blandingsvalper som gis bort.

At noen vil kvitte seg med dyr er jo en helt annen sak som trådstarteren ikke kan få pes for!!

Enig! Men det er synd med de voksne omplasseringshundene som ikke får et nytt hjem. Det omplasseres også voksne hunder fra gode hjem, og uten traumatisk oppvekst. Ville bare få i gang en disskusjon på det, men ser at jeg angrep trådstarteren. Jeg burde heller laget min egen tråd på temaet :-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg synes det blir litt urimelig mot allikevel

Katter er jo f.ex gratis,men jeg mistenker ikke alle som ønsker seg katt for å ikke ville ta vare på den og for ønske seg å bli kvitt den igjen like etterpå for det..!

Når det er sagt tror jeg faktisk det hadde vært en god ting om katter faktisk kostet en liten sum, da NOEN faktisk verdsetter pengeboka høyre enn et koselig lite liv å ha være kompis med..:-(

Men det hørtes faktisk litt ut som du holdt trådstarter mistenk for å ikke ville kunne ta vare på hunden grunnet penger..Og det ville jo være drøyt..Jeg har nesten ingen penger selv, men gjett om de firbente blir prioritert..Kattenes forskjellige behov er de eneste postene som rager over sigaretter til meg på lista mi over ting man MÅ ordne.;-)

Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg synes det blir litt urimelig mot allikevel

Katter er jo f.ex gratis,men jeg mistenker ikke alle som ønsker seg katt for å ikke ville ta vare på den og for ønske seg å bli kvitt den igjen like etterpå for det..!

Når det er sagt tror jeg faktisk det hadde vært en god ting om katter faktisk kostet en liten sum, da NOEN faktisk verdsetter pengeboka høyre enn et koselig lite liv å ha være kompis med..:-(

Men det hørtes faktisk litt ut som du holdt trådstarter mistenk for å ikke ville kunne ta vare på hunden grunnet penger..Og det ville jo være drøyt..Jeg har nesten ingen penger selv, men gjett om de firbente blir prioritert..Kattenes forskjellige behov er de eneste postene som rager over sigaretter til meg på lista mi over ting man MÅ ordne.;-)

Jeg er skikkelig dårlig humør i dag. Tenk å la det gå utover dere da :-)

Mente jo det jeg skrev, men mente det ikke personlig.

Jeg burde nok heller startet en anonym krangletråd:-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg er skikkelig dårlig humør i dag. Tenk å la det gå utover dere da :-)

Mente jo det jeg skrev, men mente det ikke personlig.

Jeg burde nok heller startet en anonym krangletråd:-)

Hehe, du får sikkert noen med på å krangle..DET pleier jo ikke å være så vanskelig..

Noen verdifulle stikkord når en vil sette i gang en real krangel er kanskje: Overvekt & klesstørrelser, gratis skolemat, røyking, trygdesnylteri, og ikke minst dusj! ;-)

Lykke til! ;-)

Men håper du blir i bedre humør utover dagen da, og at ting går seg til!

Var forøvrig ikke så veldig uenig med deg, men du hørtes bare så harsk ut mot pengelense generelt..;-) Min erfaring er ikke nødvendigvis at det er demed tykkest lommebok som viser mest ansvar og godhet for dyrene, eller som er minst gjerrige...Thats all.

:-)

Skrevet

Dersom du finner ut hvilken rase du vil ha (se www.canis.no) så kontakter du en oppdretter i nærheten av deg og spør om du kan få en valp på for. Mange hundeoppdrettere er på jakt etter forverter.

Når du har en hund på for, får du den gratis som valp mot at oppdretteren får eie den på papiret til den har hatt to valpekull. Da tar oppdretteren seg av utgifter til forsikringer, id-merking og vaksineringer og utstillinger. De tar dem med til utstillingene og tar seg av pelsstellet, og de tar seg av hunden så lenge den har valpekull.

Når den har hatt to valpekull er hunden din til odel og eie.

Om du får en hannhund på for er den din etter at den har fått så og så mange avkom (oftest max 20 avkom).

Det er litt styr å måtte forholde seg til oppdretter i 3-5 år, men så er den din til den dør.

Skrevet

Hehe, du får sikkert noen med på å krangle..DET pleier jo ikke å være så vanskelig..

Noen verdifulle stikkord når en vil sette i gang en real krangel er kanskje: Overvekt & klesstørrelser, gratis skolemat, røyking, trygdesnylteri, og ikke minst dusj! ;-)

Lykke til! ;-)

Var forøvrig ikke så veldig uenig med deg, men du hørtes bare så harsk ut mot pengelense generelt..;-) Min erfaring er ikke nødvendigvis at det er demed tykkest lommebok som viser mest ansvar og godhet for dyrene, eller som er minst gjerrige...Thats all.

Jeg henger ikke ut pengelense. Jeg har ikke særlig mye å skryte av selv for tiden. (kanskje derfor jeg er sur:-)

Takk for gode krangletips!

Hva med denne overskrifte?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg henger ikke ut pengelense. Jeg har ikke særlig mye å skryte av selv for tiden. (kanskje derfor jeg er sur:-)

Takk for gode krangletips!

Hva med denne overskrifte?

DEN burde være bankers...;-) Egentlig burde man ha den endelige & avgjørende for og i mot bush FUen, så fikk man det avgjort engsang for alle..;-)

Gjest Lyst på hund
Skrevet

Lykke til! ;-)

Kremt Laguna. Jeg er ikke pengelens, men ønsker en liten hund :-)

Det er ikke alltid man behøver å betale for å få en liten venn ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...