Gå til innhold

Ingerbrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bake Fru Ingers brød eller hva det heter sjøl? Jeg mener, fins det oppskrifter, eller er de "mønsterbeskyttet"?

Skrevet

Er det dette du leter etter?

Fant ikke oppskrifta på nettsiden idag, men hadde oppskrifta lagret på pc`n.

Ingers rugbrød

1,3 kg sammalt hvete

200 g fint sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 str ts salt

9 dl hvetekli

1,8 liter vann

1 dl linfrø

1 dl solsikkefrø

Du kan godt bruke 1 liter skummet melk, søt eller sur og resten vann

Dette gir 3 brød i 2 liters former eller 4 brød i 1,5 liters former. Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt enten med kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen er veldig løs og det er riktig. Den kan ikke eltes på bord. Hev deigen i underkant av en time i bakerbollen, slå lufta ut av deigen og la den heve en gang til i bakerbollen, ca. en halv time. Slå lufta ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former, sett deretter brødene inn i varm ovn, 220 grader på over/undervarme eller 200 grader på varmluft ca. 1 time. Brødene er litt fuktige inni og henger på kniven når du skjærer i dem. Sånn skal de være.

Lykke til !

Gjest ikke-bakemester
Skrevet

Tusen takk!

Å husk for all del !!!! BAKEPAPIR i brødformene !!!!

Jeg bakte brødet for første gang her, totalt misslykket :o(, måtte skrape brødet ut av formene, og det var teflonformer, så formene gikk i søpla etterpå pga at jeg skrapet opp teflonen ....

En ting til, det finnes FIN sammalt hvete og GROV sammalt hvete .... jeg brukte den grove typen, lurer på om det ble litt grovt, at jeg heller skulle brukt den fine typen ????

Skrevet

Å husk for all del !!!! BAKEPAPIR i brødformene !!!!

Jeg bakte brødet for første gang her, totalt misslykket :o(, måtte skrape brødet ut av formene, og det var teflonformer, så formene gikk i søpla etterpå pga at jeg skrapet opp teflonen ....

En ting til, det finnes FIN sammalt hvete og GROV sammalt hvete .... jeg brukte den grove typen, lurer på om det ble litt grovt, at jeg heller skulle brukt den fine typen ????

Bakepapir skal bli.

Jeg var overrasket (sjekket kjempemange oppskrifter) over at det var mest hvete i brødet, og etter måten lite rug. Jeg trodde det var et "slankebrød" ...

Jeg er så lei av de mørke rugbrødene (Fedons og det danske) at jeg spyr, enda så gode jeg syns de var i starten. Så jeg håper Ingers også er bra for slankingen, sjøl om det er mest hvete.

Jeg spiser ikke mye brød uansett, fire skiver tilsammen daglig, og tjukke skiver liker jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...