Gå til innhold

Kan jeg skifte navn og hete Per-Ola Med Bindestrek?

Anbefalte innlegg

Gjest juristspire
Skrevet

Nei, jeg tror ikke "Per-Ola Med Bindestrek" blir godtatt. Om du heter Per Ola i dag. og heller vil hete Per-Ola, så er det kun en formalitet, men Per-Ola Med Bindestrek blir neppe godtatt.

Skrevet

Ikke dersom du er kvinne.

Digresjon - hva om jeg, som kvinne, sendte inn en søknad om å få bytte navn til f.eks. Karl-Jørgen - kunne folkeregisteret nekte meg det på grunnlag av at det er et guttenavn?

Skrevet

Digresjon - hva om jeg, som kvinne, sendte inn en søknad om å få bytte navn til f.eks. Karl-Jørgen - kunne folkeregisteret nekte meg det på grunnlag av at det er et guttenavn?

Ja.

Noen navn er godkjente som både gutte- og jentenavn, men det er få. I farten kommer jeg bare på Une og Tore (!).

Tidligere (før navnereformen for et par år siden) var det sånn at dersom man valgte et "tvekjønnet" navn til barnet sitt, måtte man ha et ekstra fornavn for at det ikke skulle være tvil om kjønnet.

Nå er det lov å ha det "tvekjønnede" navnet alene. Men å bruke rene guttenavn på jenter og omvendt, er fremdeles ikke lov.

Skrevet

Ja.

Noen navn er godkjente som både gutte- og jentenavn, men det er få. I farten kommer jeg bare på Une og Tore (!).

Tidligere (før navnereformen for et par år siden) var det sånn at dersom man valgte et "tvekjønnet" navn til barnet sitt, måtte man ha et ekstra fornavn for at det ikke skulle være tvil om kjønnet.

Nå er det lov å ha det "tvekjønnede" navnet alene. Men å bruke rene guttenavn på jenter og omvendt, er fremdeles ikke lov.

Jeg vet om to som heter Torgny, en kvinne og en mann. De er endatil født på samme sted. Engel er både gutte- og jentenavn. Jeg kjenner til en dame som heter Jonny, men det er jo langt flere menn som heter det.

Skrevet

Jeg vet om to som heter Torgny, en kvinne og en mann. De er endatil født på samme sted. Engel er både gutte- og jentenavn. Jeg kjenner til en dame som heter Jonny, men det er jo langt flere menn som heter det.

Jeg har også hørt om en dame som heter Jonny/Johnny (har aldri sett det stavet). Fikk høre dette når jeg var barn, tror hun er en bekjent av ene tanten min... :-)

Det kan jo være flere, men uvanlig er det vel uansett. Dette var i Vestfold, stemmer det med "din" Jonny?

Skrevet

Jeg har også hørt om en dame som heter Jonny/Johnny (har aldri sett det stavet). Fikk høre dette når jeg var barn, tror hun er en bekjent av ene tanten min... :-)

Det kan jo være flere, men uvanlig er det vel uansett. Dette var i Vestfold, stemmer det med "din" Jonny?

Den Jonny jeg vet om (rundt 80, mor til en venn), bor i Hordaland. Jeg trodde først min venn tullet, men jeg har sjekket navnet bl.a. i telefonkatalogen og bygdebok.

Skrevet

Ja.

"I farten kommer jeg bare på Une og Tore (!)."

Kim er vel et av de mer kjente androgyne navnene?

".........................................."

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Ja.

Jeg kjenner ei dame som heter Benny.

Gjest skraldepande
Skrevet

Nei, jeg tror ikke "Per-Ola Med Bindestrek" blir godtatt. Om du heter Per Ola i dag. og heller vil hete Per-Ola, så er det kun en formalitet, men Per-Ola Med Bindestrek blir neppe godtatt.

Kan jeg hete Hemmelig?

Hvis noen spør så sier jeg "Hemmelig", det blir gøy.

Skrevet

Ja.

Janne er vel også et tvekjønnet navn. Mest brukt for jenter i Norge, og gutter i Sverige, tror jeg.

Skrevet

"I farten kommer jeg bare på Une og Tore (!)."

Kim er vel et av de mer kjente androgyne navnene?

".........................................."

Det er jammen sant. Kanskje jeg bare fortrengte det. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...