Gå til innhold

Åndenes makt i TVN i dag, sludder og vås

Anbefalte innlegg

Gjest skraldepande
Skrevet

Siden jeg trenger noe å irritere meg over i dag, så må jeg se på det.

Overnaturlige fenomener har aldri vært gjentatt med hell under kontrollerte forhold.

Ånder og poltergeister er borte som svisker og vekk når kritiske profesjonelle blikk nærmer seg. De liker kanskje ikke vitenskapsfolk og folk med kunnskaper om illusjoner?

På TV er det alt for lett og alt for fristende å jukse, og det gjøres over en lav sko.

Lar du deg lure?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

4

• flisa

3

• MsSophie

3

• Jeg er en annen

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Politiet i både Danmark og i Norge har uttalt at disse "klarsynte" ALDRI har vært med på å oppklare noe mord.

De er rett og slett bedrageri for at TVN skal få selge reklame.

Skremmende hvor mange som blir lurt, pga manglnde kritisk sans.

Og hvor mange som får falske forhåpninger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hehe jeg kommer også til å se det, og irritere meg. Virker som det skal være mer "action" denne sesongen også, ting som beveger seg og sånt, det var det fint lite av sist mener jeg. Kanskje folk begynte å miste interessen, så de måtte krydre det litt :P

Mamma nekter å se slikt sammen med meg og faren min, for vi sitter og uffer og akker oss begge to, nå er det samboeren min som får gjennomgå ;)

(Men nå TROR jeg på enkelte overnaturlige fenomener da, jeg bare tror ikke på disse programmene)

Gjest skraldepande
Skrevet

Politiet i både Danmark og i Norge har uttalt at disse "klarsynte" ALDRI har vært med på å oppklare noe mord.

Med vennlig hilsen

Det kalles ikke drømmefabrikker for ingenting.

Jeg elsker tryllekunster og illusjoner, men da blir det ikke utgitt for å være ekte heller.

Når jeg ser en ekte sitron forsvinne og dukke opp en meter fra meg, virker det som trolldom, og håret reiser seg i nakken. Det er ikke rart at en iillusjonist kan bli fristet til å utgi seg for en med overnaturlige evner slik som Uri Geller, som av sine kolleger blir kalt en "ekte bedrager" med gamle triks så latterlige enkle at de kan gjøres av en 12-åring.

Skrevet

Jeg elsker tryllekunster og illusjoner, men da blir det ikke utgitt for å være ekte heller.

Når jeg ser en ekte sitron forsvinne og dukke opp en meter fra meg, virker det som trolldom, og håret reiser seg i nakken. Det er ikke rart at en iillusjonist kan bli fristet til å utgi seg for en med overnaturlige evner slik som Uri Geller, som av sine kolleger blir kalt en "ekte bedrager" med gamle triks så latterlige enkle at de kan gjøres av en 12-åring.

Hei,

Jo, men det er ikke bedrageri, i at man ikke gir falske forhåpninger til pårørende til mord-ofre, osv. i et trylle-show.

Det er rett og slett forkastelig hva TVN bedriver her.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror ikke du har skjønt forskjellen på ekstrasanselige "fenomener" og "overnaturlige fenomener". Forøvrig er jeg selvfølgelig veldig skeptisk til det som bedrives i disse programmene.

".........................................."

Gjest skraldepande
Skrevet

Med vennlig hilsen

Amerikanske myndigheter sier at det aldri i historien har skjedd at en synsk eller åndemaner har hjulpet politiet, men media finner stadig på nye historier som gang på gang (hver gang) dementeres av politiet. Men det har skjedd at forbrytere selv har utgitt seg for synske og delvis "oppklart" sin egen sak.

Det skyldes delvis at media er naive, og resten av luringene skal bare ha oppmerksomhet, salgstall og seertall.

Gjest skraldepande
Skrevet

Jeg tror ikke du har skjønt forskjellen på ekstrasanselige "fenomener" og "overnaturlige fenomener". Forøvrig er jeg selvfølgelig veldig skeptisk til det som bedrives i disse programmene.

Den ekstra sansen lar seg heller ikke rekonstruere. Det blir for vagt. Ukvalifisert gjetting vil jeg kalle det.

Ei politikvinne jeg kjenner jobber med oppsporing av tyvegods (godsspaner), og har et høyt nivå av instinkt, nesten skummelt. Men hun sier det ofte bare er kvalifisert gjetting ut fra erfaring og sannsynlighet, og et meget bra dataverktøy.

Skrevet

Den ekstra sansen lar seg heller ikke rekonstruere. Det blir for vagt. Ukvalifisert gjetting vil jeg kalle det.

Ei politikvinne jeg kjenner jobber med oppsporing av tyvegods (godsspaner), og har et høyt nivå av instinkt, nesten skummelt. Men hun sier det ofte bare er kvalifisert gjetting ut fra erfaring og sannsynlighet, og et meget bra dataverktøy.

Goddag mann, hosteskaft - som vanlig.

Maken til jatt om selvfølgeligheter. Det er _klart_ et slikt tv-program er juks. Når det gjelder "området" generellt er jeg meget sikker på at du ikke har peiling i det hele tatt. De som uttaler seg har som regel ikke det, selv om de gjerne er overbevist om at de "skjønner" det selv.

Skrevet

Jeg skal se programmet, og jeg lar meg lure! Jeg leste et intervju med det unge paret fra Karmøy som kveldens program skal handle om. De virket som to oppegående mennesker. De kunne selvsagt ikke si noe særlig før programmet gikk på lufta, men de opplyste at de nå visste hvem som hadde gått igjen i huset. Det var visstnok ikke en av vikingene fra de mange gravene i området.

Skrevet

Amerikanske myndigheter sier at det aldri i historien har skjedd at en synsk eller åndemaner har hjulpet politiet, men media finner stadig på nye historier som gang på gang (hver gang) dementeres av politiet. Men det har skjedd at forbrytere selv har utgitt seg for synske og delvis "oppklart" sin egen sak.

Det skyldes delvis at media er naive, og resten av luringene skal bare ha oppmerksomhet, salgstall og seertall.

Men å tro blindt på myndighetene i Sverige, Norge og Amerika - er vel omtrent like naivt som å tro på åndemanere og synske.

Gjest LucySky
Skrevet

Hei,

Jo, men det er ikke bedrageri, i at man ikke gir falske forhåpninger til pårørende til mord-ofre, osv. i et trylle-show.

Det er rett og slett forkastelig hva TVN bedriver her.

Med vennlig hilsen

Jeg tror litt på sånt - og blir veldig redd av å se programmer om det.

Jeg er redd nok fra før. Derfor er jeg imot å gjøre det til underholdning/tjene penger på det.

Jeg får ikke et "deilig skremt gys" av det, jeg får mørkeredsel, mer av det, som jeg har fra før.

Verden er full av vold og død, begriper ikke hvorfor folk syns det er morsomt å bli skremt på tv.

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Nei, jeg tror ikke noe på det - og da er det egentlig ikke så gøy å se på det heller.

Skrevet

Men å tro blindt på myndighetene i Sverige, Norge og Amerika - er vel omtrent like naivt som å tro på åndemanere og synske.

HOHO!

Gjest skraldepande
Skrevet

Goddag mann, hosteskaft - som vanlig.

Maken til jatt om selvfølgeligheter. Det er _klart_ et slikt tv-program er juks. Når det gjelder "området" generellt er jeg meget sikker på at du ikke har peiling i det hele tatt. De som uttaler seg har som regel ikke det, selv om de gjerne er overbevist om at de "skjønner" det selv.

Som du vil.

Jeg mener det er snakk om tro, en slags "religion". At det fins en sort "kompetanse" på det området tror jeg bare ikke på.

Jeg får en underlig oppgitt følelse når jeg ser den mest berømte synske i Russland få et bilde av Bundy, massemorderen, og bare sier han er en snill og kjekk mann som er berømt fra TV. Hun er berømt for å kunne vite mye om personer på bilder. Men programlederen mente hun bare så an folka som kom med bildet, og visste hvilke typer personer som kom med visse typer bilder, og responderte på det som ble svart hele tiden. en kjent taktikk, statistikk og sannsynlighetregning kalles det. Som en profesjonell pokerspiller. Når hun ikke fikk respons underveis, og bildet var tilfeldig valgt, så klarte hun ikke å treffe. Vedkommnde som kom med bildet visste heller ikke hvem Bundy var, og hadde ikke sett bildet på forhånd, dermed sprakk opplegget.

Skrevet

Hvordan bøyde Uri Geller skjeer? huske vi drev og la skjeer oppå tv'en - men de bøyde seg jo ikke! *LOL*

Gjest skraldepande
Skrevet

Jeg skal se programmet, og jeg lar meg lure! Jeg leste et intervju med det unge paret fra Karmøy som kveldens program skal handle om. De virket som to oppegående mennesker. De kunne selvsagt ikke si noe særlig før programmet gikk på lufta, men de opplyste at de nå visste hvem som hadde gått igjen i huset. Det var visstnok ikke en av vikingene fra de mange gravene i området.

Tenk nå: hvem er det som skriver inn og forteller om fenomenet?

Siden det ikke er tilfeldig, så må et eller annet være overrepresentert.

De tror kanskje på det selv, og da er mye gjort.

Gjest skraldepande
Skrevet

Vi har et eget spøkelse vi :)

Det hadde vi også, en gammel sjøkaptein med trebein som gikk på loftet, gikk igjen.

Greit at kapteinen gikk igjen, men går trebeinet igjen også?

Trebein som går igjen må være ekstra fantastisk. Klær også. Klær som går igjen må være ekstra skummelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...