Gå til innhold

Åndenes makt i TVN i dag, sludder og vås

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er foretatt en mengde kontrollerte studier på telepati, og bevismengden for at det er en realitet er ganske overveldende. Ikke så mange er klar over dette.

Kilde: Hilgard's Introduction to Psychology

Det er overhodet ikke bevist. Tvertimot, tester påviste at (om noe) så scoret "de klarsynte" heller lavere enn de burde.

Med vennlig hilsen

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

4

• flisa

3

• MsSophie

3

• Jeg er en annen

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Jeg er en annen
Skrevet

Det er overhodet ikke bevist. Tvertimot, tester påviste at (om noe) så scoret "de klarsynte" heller lavere enn de burde.

Med vennlig hilsen

Jeg uttaler meg her kun om de såkalte ganzfeld-studiene, som går på telepati. Hvis du ikke kjenner til disse foreslår jeg at du setter deg inn i problemstillingen før du uttaler deg.

Fra Hilgard's Introduction to psychology (benyttes på grunnfag i psykologi):

"An overall analysis of 28 studies reveals the subjects were able to select the correct target stimulus 38 percent of the time. Because a subject must select the target from four alternatives, we would expect a seccess rate of 25 percent if only chance were operating. Statistically this result is higly significant; the probability that it could arisen by chance is less than one in a billion (Bem & Honorton, 1994)."

Forfatterne går så over til å diskutere ulike metodologiske svakheter ved undersøkelsene, samt hvorfor mange psykologer fortsatt er skeptiske (extraordinary claims bl.a.), hvorpå de avslutter:

"The work using ganzfeld procedure has withstood considerable scrutinizing and warrants consideration."

Jeg er en annen
Skrevet

Det er meget omstridt. Og som nevnt her, så kan de vinne en mill US$ hvis de klarer å gjenta det under kontrollerte forhold.

Mange hundre har prøvd, er det ikke rart at ikke -en eneste en- har klart å vinne pengene?

Det burde jo finnes en eneste liten en blant alle disse som klarer å bestå prøven?

Se mitt svar til Sør. Er denne testen vitnskapelig? Jeg kjenner ikke til opplegget, og har umiddelbart inntrykk av at testen er en form for populistisk skeptisisme.

Gjest ooooops...
Skrevet

Om jeg lar meg lure? Tja, kommer helt an på hvordan programmet er lagt opp. Vanskelig å bedømme før man har sett det.

Men må jo si at det fra tid til annen går et grøss nedover ryggen på meg, når jeg plutselig hører ukjente lyder fra husveggen eller etasjen over. Særlig når jeg vet at de oppe er bortreist.

Jeg vet jo at trehus kan "bevege" seg litt etter temperaturen, men det er ikke alltid jeg husker på det og skvetter når jeg hører smell fra veggen.

Forleden natt fikk jeg fullstendig hjerteklapp da jeg plutselig våknet av noe som lignet fottrinn på singelen utenfor huset midt på natta. Det er så mange innbrudd i området her om natta mens folk er hjemme, så det er ikke rart jeg ble redd.

Men da jeg stod opp og sjekket, så jeg jo at det bare var katten min som lekte med en rotte han hadde fanget. "Fottrinnene" jeg hørte var rotta som klasket i bakken etter at katten ga den en real luftetur...:)

Gjest Schrekk
Skrevet

Om jeg lar meg lure? Tja, kommer helt an på hvordan programmet er lagt opp. Vanskelig å bedømme før man har sett det.

Men må jo si at det fra tid til annen går et grøss nedover ryggen på meg, når jeg plutselig hører ukjente lyder fra husveggen eller etasjen over. Særlig når jeg vet at de oppe er bortreist.

Jeg vet jo at trehus kan "bevege" seg litt etter temperaturen, men det er ikke alltid jeg husker på det og skvetter når jeg hører smell fra veggen.

Forleden natt fikk jeg fullstendig hjerteklapp da jeg plutselig våknet av noe som lignet fottrinn på singelen utenfor huset midt på natta. Det er så mange innbrudd i området her om natta mens folk er hjemme, så det er ikke rart jeg ble redd.

Men da jeg stod opp og sjekket, så jeg jo at det bare var katten min som lekte med en rotte han hadde fanget. "Fottrinnene" jeg hørte var rotta som klasket i bakken etter at katten ga den en real luftetur...:)

Det er her hunden kommer inn i bildet. Lenge leve en god vakthund!!

Gjest ooooops...
Skrevet

Det er her hunden kommer inn i bildet. Lenge leve en god vakthund!!

Sånn rent bortsett fra at jeg er livredd hunder, så hadde det vært en utmerket ide!

Gjest Schrekk
Skrevet

Sånn rent bortsett fra at jeg er livredd hunder, så hadde det vært en utmerket ide!

Hehe, men man kan venne seg til å godta hunder - i allefall når Åndenes Makt går på fjernsynet..

Pysehilsen fra

Gjest skraldepande
Skrevet

Vår sjøkaptein med trebein var små smell i treverket når solvarmen går ut av treet og nattens fuktighet trenger inn igjen.

Skrevet

Ja, nå har du vel sett programmet? Irritert?

Jeg synes det virket veldig overbevisende jeg. Tror ikke det unge paret sitter og lyver.

Hvorfor skulle de det?

Gjest skraldepande
Skrevet

Ja, nå har du vel sett programmet? Irritert?

Jeg synes det virket veldig overbevisende jeg. Tror ikke det unge paret sitter og lyver.

Hvorfor skulle de det?

Jeg så ikke på det.

Mythbusters på Discovery!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...