Gå til innhold

Dunk-dunk i borettslaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en eller annen suppegjøk her jeg bor, som liker å plage andre med basslyd fra musikkanlegget sitt.

Jeg finner ikke ut hvor dunk-dunkmusikken kommer ifra, og det er det aller mest irriterende. Kan ikke si i fra nå som jeg ikke vet hvor jeg skal ringe på.

Litt bass tåler jeg, men nå syns jeg det begynner å bli litt mye.

Irriterende folk, som ikke skjønner at lydbølgene faktisk går lenger enn sin egen stue.

Gjest skraldepande
Skrevet

Å finne basslyden er nesten umulig. Vårt øre er ikke laget for slikt. En elefant ville funnet det tror jeg, de bruker mye infralyd.

Hvis du ikke har en elefant, foreslår jeg å henge opp en plakat. Unngå ordene drepe, kvæle, slå osv.

Skrevet

Å finne basslyden er nesten umulig. Vårt øre er ikke laget for slikt. En elefant ville funnet det tror jeg, de bruker mye infralyd.

Hvis du ikke har en elefant, foreslår jeg å henge opp en plakat. Unngå ordene drepe, kvæle, slå osv.

Jeg er ingen efelant, men jeg har elefanthukommelse ;o)

Det verste er at jeg tror at det ikke kommer fra min oppgang. Lyden er nemlig sterkere når jeg står på altanen enn i trappa. Da gjenstår det bare x antall andre oppganger og rekkehus.

Gjest skraldepande
Skrevet

Det verste er at jeg tror at det ikke kommer fra min oppgang. Lyden er nemlig sterkere når jeg står på altanen enn i trappa. Da gjenstår det bare x antall andre oppganger og rekkehus.

Allier deg med naboer, så finner sikkert en ut hvem det er. Gammelt problem, og det er ikke helt lovlig å spille så høyt hele tida.

Skrevet

Det der er kjipt men man kan ikke si så mye hvis det er før klokka 11 om kvelden. Men jeg misunner deg ikke.

Gjest Aimabel
Skrevet

Det der er kjipt men man kan ikke si så mye hvis det er før klokka 11 om kvelden. Men jeg misunner deg ikke.

Det går vel an å si fra før 23, hvis det er helt ekstremt. Jeg synes iallefall ikke det går an å spille hele dagen så høyt at bildene rister i veggen hos naboen.

synes også den uskrevne reglen om at man kan bråke så mye og så lenge man vil, bare man skriver "nabovarsel" er ganske merkelig.

Så var den søndagsreglen da. Har følelsen av at denne varierer veldig fra sted til sted. Der vi bodde før kunne vi ikke klippe gress eller henge ut tøy, mens her i blokka er det drilling, snekring og musikk.

Skrevet

Det går vel an å si fra før 23, hvis det er helt ekstremt. Jeg synes iallefall ikke det går an å spille hele dagen så høyt at bildene rister i veggen hos naboen.

synes også den uskrevne reglen om at man kan bråke så mye og så lenge man vil, bare man skriver "nabovarsel" er ganske merkelig.

Så var den søndagsreglen da. Har følelsen av at denne varierer veldig fra sted til sted. Der vi bodde før kunne vi ikke klippe gress eller henge ut tøy, mens her i blokka er det drilling, snekring og musikk.

Man kan jo si ifra, det kan jo hende vedkommende ikke er klar over det men man kan ikke tvinge folk til å slutte hvis de ikke vil før klokka er 11.

Er det noe som gjør meg gal så er det folk som bruker søndager og ettermiddager til å pusse opp leiligheten i månedsvis. Men mange synes det er en selvfølge at man skal få lov mens andre synes at slike ting bør gjøres om dagen.

De som overtok den gamle leiligheten min rev jo ned nesten hele innmaten og brukte 8 mnd på å pusse den opp på ettermiddag og kveld. Jeg skal love at naboen under var hysterisk.

Gjest Aimabel
Skrevet

Man kan jo si ifra, det kan jo hende vedkommende ikke er klar over det men man kan ikke tvinge folk til å slutte hvis de ikke vil før klokka er 11.

Er det noe som gjør meg gal så er det folk som bruker søndager og ettermiddager til å pusse opp leiligheten i månedsvis. Men mange synes det er en selvfølge at man skal få lov mens andre synes at slike ting bør gjøres om dagen.

De som overtok den gamle leiligheten min rev jo ned nesten hele innmaten og brukte 8 mnd på å pusse den opp på ettermiddag og kveld. Jeg skal love at naboen under var hysterisk.

Ja det er ikke så greit når man skal pusse opp selv. Her er det ikke lov å holde på lenger enn til ni. Siden vi jobber på lørdager og ikke kan gjøre noe på søndager så har vi enda ikke blitt ferdig. (begynte i juli)

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg er faktisk ikke helt enig med deg. For hvis bikkja mi hadde stått å bjeffet konstant fra 7 til 11 hver dag, så hadde vi nok blitt kastet ut. Så man kan ikke bråke så mye man vil.

Skrevet

Jeg er faktisk ikke helt enig med deg. For hvis bikkja mi hadde stått å bjeffet konstant fra 7 til 11 hver dag, så hadde vi nok blitt kastet ut. Så man kan ikke bråke så mye man vil.

Helt enig. Folk som MÅ bråke fra morgengry til midnatt bør finne seg et hus langt fra folk. Dessverre finnes det nok av egoister som ikke er enige i det. Å bråke er visst en menneskerett.

Skrevet

Du hadde ikke blitt hevet ut men fått beskjed om å lære opp bikkja eller bli kvitt den.

Skrevet

Ja det er ikke så greit når man skal pusse opp selv. Her er det ikke lov å holde på lenger enn til ni. Siden vi jobber på lørdager og ikke kan gjøre noe på søndager så har vi enda ikke blitt ferdig. (begynte i juli)

Jeg er klar over det. Men det er fryktelig for naboen som aldri får fred.

Men slik er det jo å bo i blokk. Flaks eller uflaks :o)

Her er det kjempestille fra naboene men plaget av musikk fra utestedet rett ved siden av. Men vi kan ikke klage, vi har bosatt oss her helt frivillig selv om hip hip og rapping fra 12 om formiddagen til 03 om natta er grusomt. Først så øver de og så opptrer de og slik har det hver hver dag i hele sommer.

Skrevet

Helt enig. Folk som MÅ bråke fra morgengry til midnatt bør finne seg et hus langt fra folk. Dessverre finnes det nok av egoister som ikke er enige i det. Å bråke er visst en menneskerett.

Neida, det er ikke en menneskerett, og det FINNES muligheter for å klage.

Se http://www.stoyforeningen.no/ (nyttige lenker)

og ikke minst http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.kommune.no/dok/internett/mrh/stoy/veileder/

Gjest skraldepande
Skrevet

Nabovarsel er ikke noe fritak. Politiet bestemmer allikevel i praksis på tross av alle ordensregler og påfunn.

Skrevet

Hos oss har det gått ut skriv på skriv på skriv fra styret i borettslaget om festbråk fra grendahuset vårt.

I går var det 40-års jubileumsfest for borettslaget og musikken spilte til kl. 1:30 - og de spilte HØYT! Jeg kunne høre hvert ord selv med soveromsvinduet lukket og det er egentlig temmelig lydtett!

Jeg har sansen for både DDE og Åge, men når badet (vet ikke hvilket) radbrekker den ene låta etter den andre fullstendig var det så jeg lå og vred meg i kramper...

Gjest du er ikke alene om problemet
Skrevet

Men når det er et borettslag, så er det vel et styre du kan klage til?

Vet at det er/har vært en sak om dette i rettsapparatet nylig. Vedkommende musikkelsker fikk stereoanlegget sitt inndratt av politiet. Søk litt på Lovdata og se om du kanskje finner noe der. VG, Dagbladet og andre aviser har skrevet om denne saken, så kanskje du finner noe på søk der også.

Skrevet

Jeg bodde i øverste etasje i en høyblokk i Oslo for en del år tilbake. En dag kom det et forferdelig bråk fra leiligheten under, noen som brukte drill el.lign.

Jeg gikk ned og sa hva jeg mente om bråket (det var ganske sent på kvelden). Vedkommende nektet jo for at det var ham, mens jeg var påståelig, jeg hørte jo at det kom fra leiligheten rett under meg... Neste dag kom jeg hjem fra jobb, og sto ved postkassene i første etasje. Der hørte jeg at de jammen holdt på med drill i leiligheten rett over også.

Jeg skjønte ganske fort at det antakeligvis ikke var i noen av de "mistenkte" leilighetene lyden kom fra, men et-eller-annet sted ellers i blokka... Og det var altså mange etasjer å velge mellom, og 6 leiligheter på hver etasje, så håpløst å finne ut av...

Skrevet

Jeg bodde i øverste etasje i en høyblokk i Oslo for en del år tilbake. En dag kom det et forferdelig bråk fra leiligheten under, noen som brukte drill el.lign.

Jeg gikk ned og sa hva jeg mente om bråket (det var ganske sent på kvelden). Vedkommende nektet jo for at det var ham, mens jeg var påståelig, jeg hørte jo at det kom fra leiligheten rett under meg... Neste dag kom jeg hjem fra jobb, og sto ved postkassene i første etasje. Der hørte jeg at de jammen holdt på med drill i leiligheten rett over også.

Jeg skjønte ganske fort at det antakeligvis ikke var i noen av de "mistenkte" leilighetene lyden kom fra, men et-eller-annet sted ellers i blokka... Og det var altså mange etasjer å velge mellom, og 6 leiligheter på hver etasje, så håpløst å finne ut av...

Å! Murdrill er bare fæle greier. Det høres ut som om de driller like ved øret ditt, uansett hvor i blokka de befinner seg.

Petrine Eiffel
Skrevet

Så folk skal ikke få lov til å pusse opp leilighetene sine?? På aften og kveld?? Det er faktisk det mest tåpelige jeg har hørt, selvfølgelig skal folk få lov til ågjøre dette (det eneste jeg setter grenser ved her, er nattearbeid). Ærlig talt!

Skrevet

Så folk skal ikke få lov til å pusse opp leilighetene sine?? På aften og kveld?? Det er faktisk det mest tåpelige jeg har hørt, selvfølgelig skal folk få lov til ågjøre dette (det eneste jeg setter grenser ved her, er nattearbeid). Ærlig talt!

Jeg har ikke sagt at ikke folk skal få lov, jeg har bare sagt at det er helt uutholdelig for naboene når det blir gjort.

Tydelig at du er av dem som ikke klarer å tenke mer enn en tanke av gangen. Du hadde nok ikke vært så happy du heller om ungen din ikke fikk sove fordi naboen brukte drill hver kveld til klokka 11 i mange mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...