Gå til innhold

Hvis jeg skaffer meg hest....

Anbefalte innlegg

Gjest hest er best??
Skrevet

Hva koster det (rundt regnet) i året å ha en hest? Har egen stallplass og innhegning, så det skal ikke regnes med. men fòr, høy, veterinær, hovslager osv osv??

Og hva kan man bruke en shetlandsponni til - bortsett fra at den er veldig søt å se på?

Skrevet

Du skriver: "Og hva kan man bruke en shetlandsponni til - bortsett fra at den er veldig søt å se på?"

..øh... pølse?

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Du skriver: "Og hva kan man bruke en shetlandsponni til - bortsett fra at den er veldig søt å se på?"

..øh... pølse?

;-)

Med vennlig hilsen

Hehe :D

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kan du ikke kjøpe deg en minihest?

Det har en jeg kjenner skaffa seg. Tror ikke han har fått den ennå, men jeg så bilde av mora, og den rakk ham til like over knærne! :)

Gjest skraldepande
Skrevet

Hva synger Øystein?

Hest er best.....

Gjest hest er best??
Skrevet

Hva synger Øystein?

Hest er best.....

Takk for seriøst og informativt svar.

Gjest hest er best??
Skrevet

Kan du ikke kjøpe deg en minihest?

Det har en jeg kjenner skaffa seg. Tror ikke han har fått den ennå, men jeg så bilde av mora, og den rakk ham til like over knærne! :)

Gjest hest er best??
Skrevet

..øh... pølse?

;-)

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bare hyggelig.

Ellers er jeg enig med Sør, selv om jeg ikke er spesielt glad i hestepølse. Foretrekker storfe.

Gjest skraldepande
Skrevet

For en gjeng. Men du kan ikke vente mer av fyllesjuke metalt tilbakestående datavrak.

Skrevet

En shettis kan du kjøre med, men kjøp deg noe større da. En islandshest? De er sjeldent innkjørte av en eller annen grunn. Fjordinger kjøres vanligvis inn mens de er 2-3 år gamle og kan brukes til det aller, aller meste. De er nøysomme i kosten og trenger sjelden dyrlege også. Hvis du ikke har andre utgifter enn for, spon, vaksiner/dyrlege/skoing så kommer du vel langt med en tusing i mnd kanskje?

Skrevet

..øh... pølse?

;-)

Med vennlig hilsen

hihi

Tootsieroll1365380854
Skrevet

..øh... pølse?

;-)

Med vennlig hilsen

Til å trekke en kjerre til og fra butikken, kanskje? Eller kjerreturer for barna i nabolaget?

Gjest hest er best??
Skrevet

En shettis kan du kjøre med, men kjøp deg noe større da. En islandshest? De er sjeldent innkjørte av en eller annen grunn. Fjordinger kjøres vanligvis inn mens de er 2-3 år gamle og kan brukes til det aller, aller meste. De er nøysomme i kosten og trenger sjelden dyrlege også. Hvis du ikke har andre utgifter enn for, spon, vaksiner/dyrlege/skoing så kommer du vel langt med en tusing i mnd kanskje?

Takk for svar :o)

Det er faktisk akkurat de to rasene jeg har tenkt på - islandshest eller fjording! Islandshest fordi det er den jeg har mest erfaring med (og fordi jeg kjenner noen solide folk som selger islandshester, ikke så langt herfra) Fjording egentlig mest fordi jeg syns det er trivelige hester.

Shettisen tenkte jeg mest på fordi de er søte og snille - og kan være selskap for den andre. (Men jeg trenger jo alibi, derfor lurte jeg på hva jeg ellers kunne bruke den til!)

Skrevet

Takk for svar :o)

Det er faktisk akkurat de to rasene jeg har tenkt på - islandshest eller fjording! Islandshest fordi det er den jeg har mest erfaring med (og fordi jeg kjenner noen solide folk som selger islandshester, ikke så langt herfra) Fjording egentlig mest fordi jeg syns det er trivelige hester.

Shettisen tenkte jeg mest på fordi de er søte og snille - og kan være selskap for den andre. (Men jeg trenger jo alibi, derfor lurte jeg på hva jeg ellers kunne bruke den til!)

Hvis du ikke har unger eller driver med kjøring er shettisen kun til stas.. :o) Og jeg tror ikke det er så sunt i lengden, min erfaring er i alle fall at hester blir i bedre humør og lettere å hanskes med om de blir brukt en del og føler seg til nytte.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Hvis du ikke har unger eller driver med kjøring er shettisen kun til stas.. :o) Og jeg tror ikke det er så sunt i lengden, min erfaring er i alle fall at hester blir i bedre humør og lettere å hanskes med om de blir brukt en del og føler seg til nytte.

Du høres jo ut som du har litt peiling på shetiser; kan en voksen kjøre med en shetis? Hvor mye eter de i døgnet/pris? Er faring med tospann? Er de stort sett friske? Noen oppdrettere man bør vite om?

Mange spørsmåk, veeeeeldig takknemlig for svar ;O)

Gjest bare et tips
Skrevet

Mye å lese om hest på

www.hest.no

www.hestemarked.no

tror jeg det var.

Bare et tips altså, sikkert linker til raseklubber og slikt:-)

Skrevet

Du høres jo ut som du har litt peiling på shetiser; kan en voksen kjøre med en shetis? Hvor mye eter de i døgnet/pris? Er faring med tospann? Er de stort sett friske? Noen oppdrettere man bør vite om?

Mange spørsmåk, veeeeeldig takknemlig for svar ;O)

"Du høres jo ut som du har litt peiling på shetiser; kan en voksen kjøre med en shetis?"

Har ikke noen erfaring med shettiser, men de blir ofte behandlet som teddybjørner og får lynne deretter. Behandler dem man som en storhest så er de flotte ponnier for store og små. En voksen kan godt kjøre med en shettis, en hest kan dra mye mer enn den kan bære på ryggen. Men i veldig bratte bakker bør vel en voksen gå ved siden av vognen kanskje.

"Hvor mye eter de i døgnet/pris?"

Aner ikke, men det kan ikke være mye? Brukes de lite trengs bare noen få kg høy, de trenger _svært_ lite kraftfor!

"Er faring med tospann?"

Ikke med shettis, har kjørt litt enbett og tospann med fjording og det er kjempegøy!

"Er de stort sett friske?"

Naturponnier er stort sett friskere enn hester som dilles bort på en stall med dekken så fort tempen synker under +10...

"Noen oppdrettere man bør vite om?"

Søk på nettet eller kontakt Norsk ponniavlsforening:

http://home.online.no/~ponniavl/

Gjest hest er best??
Skrevet

Mye å lese om hest på

www.hest.no

www.hestemarked.no

tror jeg det var.

Bare et tips altså, sikkert linker til raseklubber og slikt:-)

Takk for tipset, må inn og titte :-)

Gjest hest er best??
Skrevet

Har en treåring og en seksåring :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...