Gå til innhold

Hvis jeg skaffer meg hest....

Anbefalte innlegg

Tootsieroll1365380854
Skrevet

"Du høres jo ut som du har litt peiling på shetiser; kan en voksen kjøre med en shetis?"

Har ikke noen erfaring med shettiser, men de blir ofte behandlet som teddybjørner og får lynne deretter. Behandler dem man som en storhest så er de flotte ponnier for store og små. En voksen kan godt kjøre med en shettis, en hest kan dra mye mer enn den kan bære på ryggen. Men i veldig bratte bakker bør vel en voksen gå ved siden av vognen kanskje.

"Hvor mye eter de i døgnet/pris?"

Aner ikke, men det kan ikke være mye? Brukes de lite trengs bare noen få kg høy, de trenger _svært_ lite kraftfor!

"Er faring med tospann?"

Ikke med shettis, har kjørt litt enbett og tospann med fjording og det er kjempegøy!

"Er de stort sett friske?"

Naturponnier er stort sett friskere enn hester som dilles bort på en stall med dekken så fort tempen synker under +10...

"Noen oppdrettere man bør vite om?"

Søk på nettet eller kontakt Norsk ponniavlsforening:

http://home.online.no/~ponniavl/

Tusen hjertlig!

Skrevet

Har en treåring og en seksåring :-)

Hvis ungene er interesserte og du er forberedt på å ta størstedelen av ansvart så kjøp i vei! Kontakt NPA for å få tak i en via en seriøs oppdretter slik at du får en med godt gemytt og en selger som kan hjelpe deg om problemer skulle oppstå. :o)

Lykke til! *Råmisunnelig*

Skrevet

Tusen hjertlig!

Bare hyggelig. :o) Selv er jeg fjordingfantast, men til uka skal kjæresten og jeg sjekke ut et islandshesttilbud like ved der han bor! *Gleder seg vanvittig*

Synes fjordingen er mer anvendelig enn islandshesten, selv om jeg har hørt om islandshester som hopper opptil 140 cm! Men fjordingen kan liksom brukes til alt, kjøring, turridning, lett dressur, sprang ("min" fjording hoppet 120 cm!), western, terapiridning - you name it! :o) Drømmen om en liten gul hest på stallen er like stor fremdeles selv om jeg nå nærmer meg 40...

Gjest hest er best!!
Skrevet

Hvis ungene er interesserte og du er forberedt på å ta størstedelen av ansvart så kjøp i vei! Kontakt NPA for å få tak i en via en seriøs oppdretter slik at du får en med godt gemytt og en selger som kan hjelpe deg om problemer skulle oppstå. :o)

Lykke til! *Råmisunnelig*

Du trenger ikke være så veldig misunnelig, foreløpig er jeg på tenkestadiet :-)

(koselig, det også, og viktig at det er gjennomtenkt!)

Skrevet

Hei:)

Er et par år siden jeg hadde hest,men mener å huske at jeg vanligvis brukte 500 kr på sko i måneden. Om vinteren er det litt dyrere; ca 650 kr(piggsko) . Ellers kommer utgifter til utstyr ol i tillegg.

Jeg husker ikke helt dyrlegeutgiftene, men det var rasping av tenner og div. ormekurer som ihvertfall kom årlig, om ikke oftere.

Lykke til:)

Skrevet

Hei:)

Er et par år siden jeg hadde hest,men mener å huske at jeg vanligvis brukte 500 kr på sko i måneden. Om vinteren er det litt dyrere; ca 650 kr(piggsko) . Ellers kommer utgifter til utstyr ol i tillegg.

Jeg husker ikke helt dyrlegeutgiftene, men det var rasping av tenner og div. ormekurer som ihvertfall kom årlig, om ikke oftere.

Lykke til:)

Men du kjøper vel ikke nye sko hver mnd? De fleste hester bruker vel rundt 4 par sko i året kanskje? Vinterskoene slites mindre enn sommerskoene også.

Ormekur må gis to ganger årlig ja, vår og høst og rasping er vanligvis tilstrekkelig en gang i året på en voksen hest i alle fall.

Skrevet

Men du kjøper vel ikke nye sko hver mnd? De fleste hester bruker vel rundt 4 par sko i året kanskje? Vinterskoene slites mindre enn sommerskoene også.

Ormekur må gis to ganger årlig ja, vår og høst og rasping er vanligvis tilstrekkelig en gang i året på en voksen hest i alle fall.

hmm mener å huske at jeg skiftet sko hver måned, men hesten jeg hadde slet litt spesielt, så det kan hende det ikke er så vanlig.

Skrevet

hmm mener å huske at jeg skiftet sko hver måned, men hesten jeg hadde slet litt spesielt, så det kan hende det ikke er så vanlig.

Det er nok individuellt fra hest til hest ja. :o) Og fra eier til eier - noen skifter vel sko først når gammelskoa sprekker...

Skrevet

Det er nok individuellt fra hest til hest ja. :o) Og fra eier til eier - noen skifter vel sko først når gammelskoa sprekker...

Døh Lillemus, har'u fått hjem helten, eller? :)

Skrevet

Døh Lillemus, har'u fått hjem helten, eller? :)

Om 3 timer er det stille fra meg til søndag kveld... ;o)

Skrevet

Om 3 timer er det stille fra meg til søndag kveld... ;o)

Hyggelig for deg. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...