Gå til innhold

Hva er det verste og beste du har arvet fra foreldrene dine (gener)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, men det der sier du aldri på jobbintervju :-)

Det er bedre å si at jeg gjerne sloss og aller helst starter slosskamper? Neeei...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

19

• Klara Q

11

• Mrs. Wallace

3

• TasteMus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Synes det virker som om hun har stått opp med feil bein. Du ordla deg kanskje litt rart, men tror vi som vil, har forstått hva du mener nå

Her jeg bor betyr -tørre å skrike ut- noe positivt. Det betyr at du står for dine meninger, det betyr ikke at du er en bulldoser (som jeg ble kallt) og kranglefant. Jeg ble litt sjokket av den negative reaksjonen.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Det er bedre å si at jeg gjerne sloss og aller helst starter slosskamper? Neeei...

Der mistet du min all seriøsitet ihvertfall!

Skrevet

"Ellers kan jeg ikke se at din påstand om negative egenskaper holder særlig mål."

Bra favn, du står på dine meninger;) Hvor er argumentene? Dette er det forsket mye på. Det er illagt pensum på mange høyskoler i organisasjon og lignende fag.

Sikkert.

Hadde jeg orket, kunne jeg spa opp et uttall teorier om at det å lytte kan være en vel så viktig egenskap å ha.

Skrevet

Synes det virker som om hun har stått opp med feil bein. Du ordla deg kanskje litt rart, men tror vi som vil, har forstått hva du mener nå

Hyggelig sagt av deg.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Nå skriker du.

Unnskyld....jeg trekker meg tilbake. Du har rett. Unnskyld unnskyld... Nå er jeg konfliktsky, som du kallte deg selv. Noe som tydeligvis ikke stemmer her inne ihvertfall

Gjest Aimabel
Skrevet

_Har_ du stått opp med feil bein? Synes du vrir og vender på alt i dag.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Sikkert.

Hadde jeg orket, kunne jeg spa opp et uttall teorier om at det å lytte kan være en vel så viktig egenskap å ha.

Lytte er VELDIG viktig. Helt enig, men samtidig må du framlegge dine meninger og, uavhengig av hvordan du tror motpartens reaksjon vil bli.

Gjest Aimabel
Skrevet

Her jeg bor betyr -tørre å skrike ut- noe positivt. Det betyr at du står for dine meninger, det betyr ikke at du er en bulldoser (som jeg ble kallt) og kranglefant. Jeg ble litt sjokket av den negative reaksjonen.

Får se om jeg tør å stå frem med mine arvede egenskaper etterhvert :-)

Skrevet

Greit nok at nesa di skyldes gener, men at du tør å skrike ut dine meninger, er nok mer et resultat av miljø enn av gener.

Skrevet

Visst er det bra å tøre å "skrike ut" og stå på sitt!

Kjenner folk som mangler denne evnen, og fy fabian, som de surmuler! Man må liksom hele tiden gjette seg til hva de tenker og mener og forventer. Og når de er dritings, forteller de deg hvor fornærmet de EGENTLIG ble den gangen du ikke ikke hadde sjans å komme til

bursdagsfesten deres.

Gjest Aimabel
Skrevet

Greit nok at nesa di skyldes gener, men at du tør å skrike ut dine meninger, er nok mer et resultat av miljø enn av gener.

Hva? Tror du ikke vi blir født med personlighet? Mener du det bare er kroppen som arves og at personlige egenskaper kun er ytre påvirkning?

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Kjenner folk som mangler denne evnen, og fy fabian, som de surmuler! Man må liksom hele tiden gjette seg til hva de tenker og mener og forventer. Og når de er dritings, forteller de deg hvor fornærmet de EGENTLIG ble den gangen du ikke ikke hadde sjans å komme til

bursdagsfesten deres.

Jeg har to slike venninner. Jeg hadde satt mye mer pris på om de hadde sagt til meg hva det var. Hun ene er så redd for konflikter at hun unngår enhver mulighet til å komme i en slik setting. Noen ganger spør hun om jeg kan ordne opp.

Skrevet

bursdagsfesten deres.

Hva med å si det på en ordentlig måte istedet?

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Til en viss grad kan nok det påvirkes, men jeg tror nok at det mest har med genene å gjøre. Det er jo ikke slik at et menneske er helt "blank" når det fødes, og påvirkes kun av miljø.

Jeg er veldig lik min mor, mens min søster er påfallende lik min far....i oppførsel altså.

Skrevet

Verdensrekord i hår på leggene er etter min mor, og det kunne jeg godt klart meg uten.

Det beste vet jeg ikke.

Skrevet

Hva? Tror du ikke vi blir født med personlighet? Mener du det bare er kroppen som arves og at personlige egenskaper kun er ytre påvirkning?

Neida, det sa jeg ikke.

Selvsagt er vi født med personlighet! ;o)

Dette med arv og miljø er debatt forskerne aldri blir helt enige om, av naturlige grunner. Det er vanskelig å skille faktorene helt fra hverandre, tvillingstudier er vel det nærmeste man kommer.

Flertallet er imidlertid enige om at feks intelligens og temperament har en stor grad av arvelig betinging, mens holdninger, verdier og ytre fakter er mer styrt av miljø.

Merk at jeg sier "i stor grad" og "mer styrt av" - mer bombastisk enn som så er det umulig å være.

Skrevet

Til en viss grad kan nok det påvirkes, men jeg tror nok at det mest har med genene å gjøre. Det er jo ikke slik at et menneske er helt "blank" når det fødes, og påvirkes kun av miljø.

Jeg er veldig lik min mor, mens min søster er påfallende lik min far....i oppførsel altså.

Jeg er helt enig i at vi er født med personlighet, altså! Men miljøet avgjør i stor grad hvilke egenskaper som fremelskes og hvilke som nedtones.

Det skal ofte mer til enn disposisjonen. Se for øvrig det jeg skrev til Aimabel.

;o)

Skrevet

Hva med å si det på en ordentlig måte istedet?

Hva mener du? At det er forskjell på å "skrike ut" og å si ifra?

Jeg tror at uttrykket "skrike ut" benyttes fordi det liksom er så uhørt å si det som det er, og at noen derfor oppfatter det som (like uhøflig som) skriking. Det er klart man ikke skal skrike. Og jeg tror ikke hun som startet tråden mente det bokstavlig heller :)

Skrevet

Jeg har to slike venninner. Jeg hadde satt mye mer pris på om de hadde sagt til meg hva det var. Hun ene er så redd for konflikter at hun unngår enhver mulighet til å komme i en slik setting. Noen ganger spør hun om jeg kan ordne opp.

Slitsomt, er det! Jeg setter også pris på å få servert en ærlig mening der og da, i stedet for surmuling, baksnakking og "fyllebetroelser".

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...