Gå til innhold

Hva er det verste og beste du har arvet fra foreldrene dine (gener)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du? At det er forskjell på å "skrike ut" og å si ifra?

Jeg tror at uttrykket "skrike ut" benyttes fordi det liksom er så uhørt å si det som det er, og at noen derfor oppfatter det som (like uhøflig som) skriking. Det er klart man ikke skal skrike. Og jeg tror ikke hun som startet tråden mente det bokstavlig heller :)

'å si det som det er'

Jah, det er sakens kjerne.

Min ringe mening er at det er fullt mulig, ja endog å foretrekke, at 'å si det som det er' skjer med normal stemme, på normal høflig måte, i normale settinger der man venter på tur osvosv.

Når det gjelder skriking, har jeg forstått at trådinnlegger har rodd seg inn med skrikingen, men det var jo ikke mulig å begripe at hun (?) ikke skriker når det vitterlig står 'skrike'.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

19

• Klara Q

11

• Mrs. Wallace

3

• TasteMus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest arvet ikke penger
Skrevet

En personlighetsforstyrrelse.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

'å si det som det er'

Min ringe mening er at det er fullt mulig, ja endog å foretrekke, at 'å si det som det er' skjer med normal stemme, på normal høflig måte, i normale settinger der man venter på tur osvosv.

Når det gjelder skriking, har jeg forstått at trådinnlegger har rodd seg inn med skrikingen, men det var jo ikke mulig å begripe at hun (?) ikke skriker når det vitterlig står 'skrike'.

da har det med hvor i landet vi kommer fra. Når vi sier "skrike ut" her, så betyr det ikke at vi bokstavelig talt skiker, men at vi ytrer meningene våre uansett hvordan folk skulle reagere. Dette har jeg forklart flere ganger nå, og du burde ha godtatt dette istedet for å kverulere videre på noe som ikke er.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Hva mener du? At det er forskjell på å "skrike ut" og å si ifra?

Jeg tror at uttrykket "skrike ut" benyttes fordi det liksom er så uhørt å si det som det er, og at noen derfor oppfatter det som (like uhøflig som) skriking. Det er klart man ikke skal skrike. Og jeg tror ikke hun som startet tråden mente det bokstavlig heller :)

åå gosj hvor godt det er at ihvertfall du forstår meg. Favn har misforstått, og godtar ikke ny forklaring. Slike innlegg blir slitsomt en mandagsmorgen

Gjest det spør jeg om
Skrevet

En personlighetsforstyrrelse.

Og det beste?:)

Skrevet

'å si det som det er'

Hvis ikke du selv er så vant til uttrykket "å skrike ut", skjønner jeg at du synes det høres horribelt ut :P

Her jeg bor, bruker vi det titt og ofte. Til og med i butikken, hører man det; "Du får skrike ut hvis du trenger hjelp.." Mon tro hvordan de hadde reagert dersom jeg virkelig hadde skreket.

Hehe.

Skrevet

åå gosj hvor godt det er at ihvertfall du forstår meg. Favn har misforstått, og godtar ikke ny forklaring. Slike innlegg blir slitsomt en mandagsmorgen

Du får stålsette deg som best du kan og la det prelle av :)

Det er nok bare det at hun ikke er vant til uttrykket "å skrike ut". Og så er hun kanskje ikke så glad i mandager, hun heller ;)

Skrevet

'å si det som det er'

Å skrike ut er et uttrykk som brukes i enkelte strøk i landet. Er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

Hvis ikke du selv er så vant til uttrykket "å skrike ut", skjønner jeg at du synes det høres horribelt ut :P

Her jeg bor, bruker vi det titt og ofte. Til og med i butikken, hører man det; "Du får skrike ut hvis du trenger hjelp.." Mon tro hvordan de hadde reagert dersom jeg virkelig hadde skreket.

Hehe.

Et dialektfenomen altså? Ok.

Skrevet

Å skrike ut er et uttrykk som brukes i enkelte strøk i landet. Er det så vanskelig å forstå?

Nei, når jeg nå har fått beskjed om at det handler om dialekt, er det til å begripe.

Men ukjente dialektkonnotasjoner kan være vanskelig å ta midt inne i bokmål, serru.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Hehe.

"Mon tro hvordan de hadde reagert dersom jeg virkelig hadde skreket. "

lol

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja, konfliktsky er en dårlig egenskap. Jeg har lagt merke til at det blir lagt vekt på på jobbintervjuer. Bedre å ta opp et problem og så bli ferdig med det, i stedet for å la det surre og gå.

Det å stå på sine egne meninger kan være bra til en viss grad, men det er også en god egenskap å kunne innrømme sine feil :-)

Du hadde nok skremt meg desverre. Jeg har lært meg og holde meg unna bråkmakere. De er som regel ustabile.

Jeg liker helst at folk snakker med en behersket stemme.

Skrevet

Et dialektfenomen altså? Ok.

Nja.. Dialekt blir det vel ikke, men uttrykket kan nok være knyttet til geografisk beliggenhet.

Dialekt blir det vel først når uttalen er forskjellig. Som når Jorunn fra Vennesla sier "å skrige ud", mens Brimi kanskje heller ville sagt "å skrikje ut".

Skrevet

Det verste er nok "utålmodighetsgenet" jeg har etter min mor. Skulle gitt mye for å bli mer tålmodig og utholdende.

Det beste er kunstnergenene jeg har fått fra begge sider:-)

Skrevet

Der mistet du min all seriøsitet ihvertfall!

Seriøst, jeg bryr meg fint lite om hva en som ikke tør å skrive nicket sitt mener og ikke mener.

Skrevet

Nja.. Dialekt blir det vel ikke, men uttrykket kan nok være knyttet til geografisk beliggenhet.

Dialekt blir det vel først når uttalen er forskjellig. Som når Jorunn fra Vennesla sier "å skrige ud", mens Brimi kanskje heller ville sagt "å skrikje ut".

=8-O

Gjest arvet ikke penger
Skrevet

Og det beste?:)

Jeg får ikke måne! Det kommer fra morssida.

Forstyrrelsen kommer fra farmor-far. Bror har det samme men mye verre, far er verre enn han igjen . Farmor var splitter pine. Akkurat samme adferd og sos problemer hele veien.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Du hadde nok skremt meg desverre. Jeg har lært meg og holde meg unna bråkmakere. De er som regel ustabile.

Jeg liker helst at folk snakker med en behersket stemme.

ånei, ikke si du heller ikke skjønner "skrike ut". Jeg trodde det var et helt normalt uttrykk i landet. Her brukes det ofte. Det betyr å gi beskjed, stå for sine egne meninger.

Klara Q kom med et godt eksempel der det kan brukes - Du får skrike ut om du trenger hjelp.

Jeg som hovedinnlegger burde tydeligvis ordlagt meg litt annerleder;)

Dette skulle egentlig være en litt morsom tråd. Den ble ikke så morsom en mandagsmorgen:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...