Gå til innhold

Hva er det verste og beste du har arvet fra foreldrene dine (gener)

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Tja..Det beste må vel være at jeg er sosial, blid og ler mye og at jeg blir oppfattet som generelt morsom & søt,og det verste at jeg har en overutviklet fantasi,altfor mye kroppspråk, at jeg er klønete og ikke kan danse og ta i mot ball, og at jeg en har masse sære fobier..Alt sammen fra min mor,som jeg forøvrig er veldig lik både av utseende og mentalt..

Fra min far er jeg glad for at jeg har arvet en liten & søt nese, den er å foretrekke fra den siden, og også for at jeg IKKE har arvet hans koleriske tempermant og sinnelag..(selvom jeg også kan bli sint & sur)

Og sikkert mye mer, men det var det jeg kom på i farten.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

19

• Klara Q

11

• Mrs. Wallace

3

• TasteMus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Nja.. Dialekt blir det vel ikke, men uttrykket kan nok være knyttet til geografisk beliggenhet.

Dialekt blir det vel først når uttalen er forskjellig. Som når Jorunn fra Vennesla sier "å skrige ud", mens Brimi kanskje heller ville sagt "å skrikje ut".

Nå fikk jeg meg endelig en latter opp i alt dette:-d

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Seriøst, jeg bryr meg fint lite om hva en som ikke tør å skrive nicket sitt mener og ikke mener.

jeg kan ikke skifte nick midt i tråden. Det var jo ikke ment å være en krangletråd dette. Brukte anonymt nick fra begynnelsen fordi jeg ike ville at folk skulle vite at jeg har komplekser for nesa;)

Gjest Aimabel
Skrevet

Nei, når jeg nå har fått beskjed om at det handler om dialekt, er det til å begripe.

Men ukjente dialektkonnotasjoner kan være vanskelig å ta midt inne i bokmål, serru.

Jeg snakker bokmål, (ja, eller nærmest) og jeg synes ikke dette med å skrike ut er noe rart. Er mer som slang enn som dialekt. Men man skal se an personen man snakker med. Det er jo ikke bokstavelig talt.

Skrevet

Nå fikk jeg meg endelig en latter opp i alt dette:-d

:)

Gjest Aimabel
Skrevet

Du hadde nok skremt meg desverre. Jeg har lært meg og holde meg unna bråkmakere. De er som regel ustabile.

Jeg liker helst at folk snakker med en behersket stemme.

Hihi:-D _Jeg_ bråkmaker?? Nei nei. Dessuten er det ikke jeg som skriker. Det er jo ikke bokstavelig talt, bare et uttrykk. Er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

Tja.. Hva har jeg arvet fra min far... (ILDG)

Han ble jo meget treffende beskrevet som en data- freak, noe han desperat benekter.

Selv om vi bor i samme nabolag, treffest vi som oftest på nettet..

Gjest arvet ikke penger
Skrevet

Verdensrekord i hår på leggene er etter min mor, og det kunne jeg godt klart meg uten.

Det beste vet jeg ikke.

Edderkopp?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg snakker bokmål, (ja, eller nærmest) og jeg synes ikke dette med å skrike ut er noe rart. Er mer som slang enn som dialekt. Men man skal se an personen man snakker med. Det er jo ikke bokstavelig talt.

Jeg synes heller ikke det er noe rart utrykk,og snakker også bokmål.. Å tolke det helt bokstavelig blir jo det samme som å tro at en eller annen som er god til "å synge ut" helt faktisk er troende til å bryte ut sang midt i en konversasjon i verste musical stil,liksom..;-)

Jeg synes det blir vrangt å tolke det som at vedkommende faktisk brøler til folk.

:-)

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Tja.. Hva har jeg arvet fra min far... (ILDG)

Han ble jo meget treffende beskrevet som en data- freak, noe han desperat benekter.

Selv om vi bor i samme nabolag, treffest vi som oftest på nettet..

er han faren din? artig! Det visste jeg ikke, men jeg kan ikke huske å ha sett nicket ditt så ofte heller

Gjest Aimabel
Skrevet

Nja.. Dialekt blir det vel ikke, men uttrykket kan nok være knyttet til geografisk beliggenhet.

Dialekt blir det vel først når uttalen er forskjellig. Som når Jorunn fra Vennesla sier "å skrige ud", mens Brimi kanskje heller ville sagt "å skrikje ut".

Sosiolekt? Jeg kan godt si det til venner, men snakker ikke sånn med de eldre :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

ånei, ikke si du heller ikke skjønner "skrike ut". Jeg trodde det var et helt normalt uttrykk i landet. Her brukes det ofte. Det betyr å gi beskjed, stå for sine egne meninger.

Klara Q kom med et godt eksempel der det kan brukes - Du får skrike ut om du trenger hjelp.

Jeg som hovedinnlegger burde tydeligvis ordlagt meg litt annerleder;)

Dette skulle egentlig være en litt morsom tråd. Den ble ikke så morsom en mandagsmorgen:)

Ok, da misforsto jeg. Jeg hadde ikke lest hele tråden.

Man bør stå for sine meninger så klart.

Men det er ingen skam å snu heller, om man har tatt feil.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Jeg synes heller ikke det er noe rart utrykk,og snakker også bokmål.. Å tolke det helt bokstavelig blir jo det samme som å tro at en eller annen som er god til "å synge ut" helt faktisk er troende til å bryte ut sang midt i en konversasjon i verste musical stil,liksom..;-)

Jeg synes det blir vrangt å tolke det som at vedkommende faktisk brøler til folk.

ja, det med å "synge ut" er et annet uttrykk som sier noe, men bruker andre ord enn det som er logisk.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hihi:-D _Jeg_ bråkmaker?? Nei nei. Dessuten er det ikke jeg som skriker. Det er jo ikke bokstavelig talt, bare et uttrykk. Er det så vanskelig å forstå?

Tror jeg svarte feil person;)

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Ok, da misforsto jeg. Jeg hadde ikke lest hele tråden.

Man bør stå for sine meninger så klart.

Men det er ingen skam å snu heller, om man har tatt feil.

nei, du kan ikke stå bastant på ditt, men du må ikke trekke deg unna med en gang du møter litt motstand

Skrevet

For ikke å snakke om det å spytte ut. Eller når de sier "spill the beans" i England.

Eller når du, laguna, har noe å fortelle sussebassen over there, og han sier "shoot".

Fysja meg, så mye søl det kan bli av å rett å slett si det som det er :)

Skrevet

er han faren din? artig! Det visste jeg ikke, men jeg kan ikke huske å ha sett nicket ditt så ofte heller

Nei, jeg har hatt en lang pause fra DOL =)

Oppdaget plutselig en skremmende likhet med min far;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det beste jeg har arvet er min fars tålmodige og rolige gemytt. Jeg takler dårlig kjefting og skriking.

Det dårligste jeg har arvet er min mors ryddemani. Skulle ønske jeg hadde hatt et avslappet forhold til rot.

Gjest det spør jeg om
Skrevet

Det beste jeg har arvet er min fars tålmodige og rolige gemytt. Jeg takler dårlig kjefting og skriking.

Det dårligste jeg har arvet er min mors ryddemani. Skulle ønske jeg hadde hatt et avslappet forhold til rot.

Det med ryddemani kunne jeg treng litt!

Gjest KariKruskakli
Skrevet

nei, du kan ikke stå bastant på ditt, men du må ikke trekke deg unna med en gang du møter litt motstand

Nei, nei, overhodet ikke.

Men det går an å hevde sine meninger på en behersket måte, og ikke ta det personlig om noen mener noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...