Gå til innhold

Burkababes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er i hvert fall noe helt annet enn hijab-debatten, synes jeg.

Her dreier det seg ikke om religionsfrihet, retten til å definere seg selv eller noe slikt. Det dreier seg om at det er klin spikke umulig å forholde seg til en lakenpose eller spøkelseskladden.

Det burde være en smal sak å innføre et regelverk som krever at alle skal kunne være identifiserbare, og som dermed omfatter feks burka, finlandshette, gummimasker og what have you. Det er ikke engang nædvendig å trekke religion inn i dette.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

10

• ShitDiddelyDo

8

• flisa

4

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel
Skrevet

Hettegenser (med hetta over hodet, vel å merke) ble forbudt i Moss for noen år siden.

hihi:-D Moss er jo en av de stedene det burde være lov å dekke seg til (gassmaske)

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Men skaut er tross alt i en annen divisjon. Jeg hadde tatt på skautet selv i Irak.

Burka er innesperring og ekskludering.

jo, du har jo rett i det, men på den andre siden så skal jo skaut dekke til håret og er frihetsberøvende på det området akkurat som burkaen skal dekke til ansiktet. Jeg er enig i at burkaen er mye mer ekstrem.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Men skaut er tross alt i en annen divisjon. Jeg hadde tatt på skautet selv i Irak.

Burka er innesperring og ekskludering.

Jeg glemte helt poenget mitt:) Poenget mitt var at i Irak var du pålagt til å bruke skaut. Lurer på hva irakerne hadde sagt hvis nordmennene påla irakerne her i Norge til å ta av seg skautet.

Skrevet

en slektning av meg var i irak en gang. Hun var veldig bestemt på at hun ikke skulle ha noe hodeplagg på. Da hun kom ned fikk hun klar beskjed av han som passet på henne at hun skulle ta skautet på, for det ville ikke bli godtatt av irakerne.

Ja, mam tilpasser seg selvsagt landet man er i. I irak bruker man hodeplagg, i norge er det ikke nødvendig.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Ja, mam tilpasser seg selvsagt landet man er i. I irak bruker man hodeplagg, i norge er det ikke nødvendig.

det var nettopp det som var poenget mitt:) Glemte å ta det med

Skrevet

Jeg glemte helt poenget mitt:) Poenget mitt var at i Irak var du pålagt til å bruke skaut. Lurer på hva irakerne hadde sagt hvis nordmennene påla irakerne her i Norge til å ta av seg skautet.

Skautbruk er jo på dagsorden støtt og stadig her.

Skaut er mer enn en 'damehatt', men det er likevel litt vanskelig å gi gode argumenter for at ungdommer kan ha på lue, men ikke skaut.

Heldigvis er Norge er tryggere land å være i for kvinner med skaut enn Irak er for kvinner uten skaut.

Gjest Aimabel
Skrevet

Skautbruk er jo på dagsorden støtt og stadig her.

Skaut er mer enn en 'damehatt', men det er likevel litt vanskelig å gi gode argumenter for at ungdommer kan ha på lue, men ikke skaut.

Heldigvis er Norge er tryggere land å være i for kvinner med skaut enn Irak er for kvinner uten skaut.

At ungdommer kan ha lue men ikke skaut? Hodeplagg inne er vel ikke lov enten det er skaut eller lue? Trenger vel ikke nekte noen å ha skaut ute? Det hadde vi jo her også noen hundre år tilbake

Skrevet

At ungdommer kan ha lue men ikke skaut? Hodeplagg inne er vel ikke lov enten det er skaut eller lue? Trenger vel ikke nekte noen å ha skaut ute? Det hadde vi jo her også noen hundre år tilbake

Det var en analogi, en sammenligning, men ok.

Hvor står det at det ikke er lov med lue inne? Og hvor inne? På skolene? Da er du i så fall feilinformert.

Gjest Aimabel
Skrevet

Det var en analogi, en sammenligning, men ok.

Hvor står det at det ikke er lov med lue inne? Og hvor inne? På skolene? Da er du i så fall feilinformert.

Nei, jeg er ikke feilinformert. Det er en uskreven regel på skolen. Det er opp til læreren. Men jeg tror ikke lærerene tør å be noen å ta av skaut:-)

Eller, jo jeg kjenner en lærer som har gjort det, men da var det bare jenter til stedet

Skrevet

Nei, jeg er ikke feilinformert. Det er en uskreven regel på skolen. Det er opp til læreren. Men jeg tror ikke lærerene tør å be noen å ta av skaut:-)

Eller, jo jeg kjenner en lærer som har gjort det, men da var det bare jenter til stedet

'En uskreven regel som er opp til læreren' er vel ikke helt det samme som 'ikke lov'?

Det er for øvrig morsomt å vite om jenter som røsker av seg skautet i klasserommet.

Gjest Aimabel
Skrevet

'En uskreven regel som er opp til læreren' er vel ikke helt det samme som 'ikke lov'?

Det er for øvrig morsomt å vite om jenter som røsker av seg skautet i klasserommet.

Nei, det er vel ikke det...

Gjest Persille
Skrevet

Dette er i hvert fall noe helt annet enn hijab-debatten, synes jeg.

Her dreier det seg ikke om religionsfrihet, retten til å definere seg selv eller noe slikt. Det dreier seg om at det er klin spikke umulig å forholde seg til en lakenpose eller spøkelseskladden.

Det burde være en smal sak å innføre et regelverk som krever at alle skal kunne være identifiserbare, og som dermed omfatter feks burka, finlandshette, gummimasker og what have you. Det er ikke engang nædvendig å trekke religion inn i dette.

Spøkelseskladden *ler*

:)

Det var vel en hann? Dette er jo damer - de er ikke kladdete...

Skrevet

Spøkelseskladden *ler*

Det vet man vel ikke.... Kan jo like gjerne være en forkledd mann inni der.

Gjest Persille
Skrevet

Det vet man vel ikke.... Kan jo like gjerne være en forkledd mann inni der.

Bra poeng - bare de napper øyenbrynene :)

Skrevet

Spøkelseskladden *ler*

Tja - vet vi egentlig hva spøkelseskladden var for noe? Ingen har sett ham/henne uten forkledning...

Tenk for noen kamuflasjemuligheter man har i burka, forresten. På skolen, for eksempel, kan gutta med letthet få tilgang til jentegarderoben ved å tre en buirka over seg. ;o)

Skrevet

Disse folka må jo også ha en jævla fordel når de skal jukse på eksamen?

Den ene som er dyktig på skolen tar eksamen for hele familien.

He he, det tenkte jeg også.

Skrevet

Det er vel nesten det minste 'problemet'.

Det viktige er, sånn som jeg ser det:

Klart og tydelig fortelle hvor landet ligger (sic), og si at her har jenter samme rett som gutter til å ta plass i verden.

Jeg ser ikke på det som noe problem. Det er tross alt nesten voksne, den ene var ihvertfall over 18.

Om de ikke ønsker å "ta plass i verden", hva du mener med det, er det deres eget problem. Men de må rette seg etter skolens regler. Og når man ikke aksepterer solbriller eller hettegenser fordi man ikke skal dekke seg til, bør ikke dette aksepteres heller. Det sier seg selv at de hadde slått hardt ned på det om en elev stilte i finlandshette på skolen, så da bør dette anses som like uakseptabelt.

Skrevet

Her i Moss var det en stund forbudt å gå med hettegenser - så det greiene der hadde jo vært rett på rottstua med! :)

Skrevet

Jeg ser ikke på det som noe problem. Det er tross alt nesten voksne, den ene var ihvertfall over 18.

Om de ikke ønsker å "ta plass i verden", hva du mener med det, er det deres eget problem. Men de må rette seg etter skolens regler. Og når man ikke aksepterer solbriller eller hettegenser fordi man ikke skal dekke seg til, bør ikke dette aksepteres heller. Det sier seg selv at de hadde slått hardt ned på det om en elev stilte i finlandshette på skolen, så da bør dette anses som like uakseptabelt.

Burkaer er et annet og betydelig større problem enn solbriller og hettegensere.

Og nei, at jenter og kvinner tar plass i verden er ikke et privat spørsmål, men et samfunnsmessig anliggende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...