Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tyrkia vil nok komme til å slite med å oppnå EU-medlemskap.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=291985

Selv om tyrkerne har akseptert at det neppe blir aktuelt med medlemskap på en 5-7 år, synes en aksept om forhandlinger å være vanskelig å få til. Østerrike setter seg på bakbeina.

Hva syns du om Tyrkia som EU-medlem? Kunne ikke EU-medlemskap vært en virkningsfull brobygging mellom de voldsomme konfliktene vi har mellom muslimske land og Vesten? Allerede pr idag, så har Tyrkia gjort store antrengelser for å rydde opp i sitt noe anstrengte forhold til de politiske minoritetene.

Interessant er det å registrere at det i likhet med Norge, også i Tyrkia er fundamentalistene og ego-nasjonalistene som er mot EU...

Skrevet

Jeg synes Tyrkia bør få bli EU-medlem, fordi de på en måte hører naturlig med i Europa. Jeg ser heller ikke noen grunn til at Europa skal være en slags "kristen-klubb". Dessuten kan Tyrkia som du sier være en fin bro til andre muslimske land.

Skrevet

Tyrkia har et helv...rulleblad ang politisk undertrykking samt fengsling og tortur av opposisjonelle og andre. Landet har ingenting i EU å gjøre.

Skrevet

Tyrkia har et helv...rulleblad ang politisk undertrykking samt fengsling og tortur av opposisjonelle og andre. Landet har ingenting i EU å gjøre.

Særdeles irrelevant. Svært mange av nåværende medlemsland i EU, har en historie de ikke er spesielt stolte av, f eks Tyskland. EU har stilt en del strenge krav som Tyrkia må oppfylle før de kan bli medlemmer, og de er i høyeste grad i gang med å forbedre vilkårene i fengslene, og for de opposisjonelle.

Du sier at Tyrkia ikke har noe i EU å gjøre. Minner om at rundt 50 % av den norske befolkning har samme mening om Norge. Tyrkia og Norge stiller derfor i samme kategori, mener du?

Skrevet

Vi har ingenting med det her i landet, men jeg håper for all del at EU sier nei til fullt medlemskap for Tyrkia.

Det må la seg gjøre å tilby Tyrkia en slags fri flyt av alt unntatt personer, slik at de får økonomiske rammer hvor de kan bevise fremgang og avislamisering. Å gi 70 mill. muslimske tyrkere fri tilgang til EU (med alle rettigheter) i løpet av kort tid, vil bety sammenbrudd av de nåværende velferdsstatene i Europa.

Hvis EU mener alvor med dette, konverterer vi til nei-siden i flokk og følge.

Skrevet

Særdeles irrelevant. Svært mange av nåværende medlemsland i EU, har en historie de ikke er spesielt stolte av, f eks Tyskland. EU har stilt en del strenge krav som Tyrkia må oppfylle før de kan bli medlemmer, og de er i høyeste grad i gang med å forbedre vilkårene i fengslene, og for de opposisjonelle.

Du sier at Tyrkia ikke har noe i EU å gjøre. Minner om at rundt 50 % av den norske befolkning har samme mening om Norge. Tyrkia og Norge stiller derfor i samme kategori, mener du?

Særdeles relevant.

Tysklands historie er langt forut for EU. Under dannelsen av EU og senere, har ikke Tyskland vært gjenstand for kritikk for brudd på menneskerettighetene.

'EU har stilt en del strenge krav som Tyrkia må oppfylle før de kan bli medlemmer, og de er i høyeste grad i gang med å forbedre vilkårene i fengslene, og for de opposisjonelle.'

Javisst. Og griser kan fly. Parallelt med Tyrkias søknad og/eller forberedelser på å søke, har Tyrkia vært under hard kritikk av Amnesty International for gjentatte brudd på menneskerettighetene.

'Minner om at rundt 50 % av den norske befolkning har samme mening om Norge. Tyrkia og Norge stiller derfor i samme kategori, mener du?'

Eh... denne slutningen er ubegripelig? Hvilken kategori?

Skrevet

Særdeles relevant.

Tysklands historie er langt forut for EU. Under dannelsen av EU og senere, har ikke Tyskland vært gjenstand for kritikk for brudd på menneskerettighetene.

'EU har stilt en del strenge krav som Tyrkia må oppfylle før de kan bli medlemmer, og de er i høyeste grad i gang med å forbedre vilkårene i fengslene, og for de opposisjonelle.'

Javisst. Og griser kan fly. Parallelt med Tyrkias søknad og/eller forberedelser på å søke, har Tyrkia vært under hard kritikk av Amnesty International for gjentatte brudd på menneskerettighetene.

'Minner om at rundt 50 % av den norske befolkning har samme mening om Norge. Tyrkia og Norge stiller derfor i samme kategori, mener du?'

"Eh... denne slutningen er ubegripelig? Hvilken kategori?"

LOL! Jeg hadde håpet at fikk noe ut av den - jeg klarer ikke finne på noe å si til slikt :-)

"........................................."

Skrevet

Med mindre Tyrkia gjennomgår en radikal og grunnlegende endring av hele røten som ligger til grunn for store deler av landet, så er jeg selvfølgelig total motstander at de skal bli EU-medlemmer. Et land som har så mye svineri og jævelskap i forhold til postitive elementer som de har kan ikke karakteriseres som annet enn et ufyselig land.

"........................................."

Skrevet

Tyrkerne har ikke ryddet opp i sitt forhold til minoriteter og bl.a. kurderne lever under kummerlige forhold.

Skrevet

Det er et dilemma. Akkurat som mitt forhold til EU forøvrig. På den ene siden å melde seg inn i noe jeg ikke liker lukta av. På den annen side erkjennelsen av at det er bedre å bygge bruer enn høye murer.

Det samme med Tyrkia. På den ene siden å samarbeide med et land som til dels er ganske svinsk. På den annen side erkjennelsen av osv...

Foreløbig har jeg, i forhold til EU, kommet fram til at lukta er FOR vond, og at Norge vil ha for liten påvirkningskraft. Tvert om er jeg redd det vil bli oppfatta som en stor fjær i hatten dersom Norge blir medlem, og på den måten også en aksept av et system jeg ikke liker.

Når det gjelder Tyrkia... Tja. Men typisk nok for EU er vel antageligvis spørsmålet om hva Tyrkia kan gi tilbake det som blir utslagsgivende.

Skrevet

Apropos Tyrkia, ja. Det var noe derfra på nyhetene nå nettopp. Det er altså et land hvor det _nylig_ ble forbudt å for en mann å voldta sin kone.

En kvinne ble skutt på gata av eksmannen, og ble lam fra livet og ned. Eksmannen fikk en bot.

Det snakkes om at lovverket har blitt så mye bedre og menneskevennlig etc. etc. Men det virker som om de fleste har inntrykk av at det kun er på papiret - praksisen er ikke endret.

Det er et pill råttent land. Hvis det finnes et snev av ekte vilje i den staten der til å tilpasse seg en noenlunne sivilisert verden, så gi dem 100 eller 200 år å bevise det på. Hvis de klarer å forbedre annet enn små falske detaljer, og å gjøre mer enn å juge på seg et samfunn som er verdig noe som helst, SÅ kan de få lov til å forhandle om medlemsskap.

"......................................."

Skrevet

Særdeles relevant.

Jeg kan vri litt på spørsmålsstillingen:

Er du motstander av norsk medlemskap i EU?

Skrevet

Hvis de truer med å gi 70 mill. muslimer fri tilgang til EU, vil det knapt finnes eu-tilhengere igjen her i landet...heldigvis. Og jeg er inntil så skjer, svoren ja-tilhenger.

Skrevet

Hvis de truer med å gi 70 mill. muslimer fri tilgang til EU, vil det knapt finnes eu-tilhengere igjen her i landet...heldigvis. Og jeg er inntil så skjer, svoren ja-tilhenger.

Det spås at et tyrkisk medlemskap ligger 15-20 år fram i tid. Innen den tid tror jeg verden har forandret seg dramatisk, og Tyrkia vil være mye mer "spiselig" som EU-medlem.

Skrevet

Det spås at et tyrkisk medlemskap ligger 15-20 år fram i tid. Innen den tid tror jeg verden har forandret seg dramatisk, og Tyrkia vil være mye mer "spiselig" som EU-medlem.

Det er jeg enig i, selv om jeg nok tror det vil ta noe lengre tid.

I mellomtiden er det viktig at Tyrkia får handelsavtaler som gjør det mulig for dem å oppnå vekst og modernisering, og slik bevise at de har noe i rikmannsklubben å gjøre.

Skrevet

Det er et dilemma. Akkurat som mitt forhold til EU forøvrig. På den ene siden å melde seg inn i noe jeg ikke liker lukta av. På den annen side erkjennelsen av at det er bedre å bygge bruer enn høye murer.

Det samme med Tyrkia. På den ene siden å samarbeide med et land som til dels er ganske svinsk. På den annen side erkjennelsen av osv...

Foreløbig har jeg, i forhold til EU, kommet fram til at lukta er FOR vond, og at Norge vil ha for liten påvirkningskraft. Tvert om er jeg redd det vil bli oppfatta som en stor fjær i hatten dersom Norge blir medlem, og på den måten også en aksept av et system jeg ikke liker.

Når det gjelder Tyrkia... Tja. Men typisk nok for EU er vel antageligvis spørsmålet om hva Tyrkia kan gi tilbake det som blir utslagsgivende.

tror nok de fleste innbyggerne i EU driter i om Norge blir medlem eller ikke

tross alt er det ikke mange av oss :-)

Gjest Aimabel
Skrevet

tror nok de fleste innbyggerne i EU driter i om Norge blir medlem eller ikke

tross alt er det ikke mange av oss :-)

Nei, det er ikke mange av oss, men vi er rike. Mer attraktivt men noen få rike enn en drøss med fattige.

Skjønte ikke helt hva du vil fram til

Skrevet

Nei, det er ikke mange av oss, men vi er rike. Mer attraktivt men noen få rike enn en drøss med fattige.

Skjønte ikke helt hva du vil fram til

At den fjæra i hatten ikker er så stor.

Vi er rike i forhold til innbyggertall. Dvs hver nordmann har verdier rundt 200000 i oljefondet. Det holder jo nesten til en Golf pr nordmann.

Men sett i forhold til total kjøpekraft, har vi ikke så mye mer enn f eks tyskere.

Skrevet

Jeg kan vri litt på spørsmålsstillingen:

Er du motstander av norsk medlemskap i EU?

Det kan du få lure på hvis du vil.

Skrevet

Det kan du få lure på hvis du vil.

Nei, jeg vet det...;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...