Gå til innhold

Kinesiske kvinner snørte inn foten., er det undertrykking?

Anbefalte innlegg

Gjest underkvinner
Skrevet

I Østen legger en gruppe kvinner ringer rundt halsen og strekker nakken til invalidisme. Er det kvinneundertrykking?

De gjør det "frivillig".

Hvorfor gjør de det ikke lenger?

Gjest underkvinner
Skrevet

KLART det er / var kvinneundertrykking!

Jeg mener det er enkelt:

Hvorfor begynner en kvinne å gjøre det?

Hvorfor slutter hun å gjøre det?

At 5 år gamle jenter går med hijab er meg uforståelig. Men opplys meg gjerne.

Skrevet

Jeg mener det er enkelt:

De ble snørt inn som små barn - leste en historie om det der - føttene skal være som Lotus-blomster - de kan ikke gå når de vokser til - smerter hele livet - så det er ikke noe kvinnene finner på selv - det blir gjort mot dem - så de tror de skal være sånn - og de som har STORE (normale) føtter blir da sett på som sjuskete/fattige.

*leter på Google*

se så sykt det er!http://www.footwearhistory.com/lotusprocess.shtml

og se på de sinnsyke skoene:http://www.orientalartifacts.com.au/images/works/proddecr/emb021bt.jpg

Kvinnene ble båret for de kunne ikke gå.

Skrevet

Gjør de det ikke lenger?

Vet ikke helt om det er kvinneundertrykking. Tror heller at det dreier seg om skjønnhetsgreier, at man gjør ulike ting med kroppen sin for å bli vakre og tiltrekkende, ikke nødvendigvis for å tilfredstille mannen. Mange har jo piercinger her og der.

og øredobber.

Er det også kvinneundertrykking?

Skrevet

Gjør de det ikke lenger?

Vet ikke helt om det er kvinneundertrykking. Tror heller at det dreier seg om skjønnhetsgreier, at man gjør ulike ting med kroppen sin for å bli vakre og tiltrekkende, ikke nødvendigvis for å tilfredstille mannen. Mange har jo piercinger her og der.

og øredobber.

Er det også kvinneundertrykking?

Det å snøre inn føttene er invalidiserende på lik linje med omskjæring av kvinner. Når kvinner ikke kan gå og må bæres, eller har fått ødelagt sin sexualitet så er det kvinneundertrykkelse på høyeste plan.

Selv har jeg hull i ørene for øredobber og ser ikke på det som sammenlignbart.

Skrevet

Det å snøre inn føttene er invalidiserende på lik linje med omskjæring av kvinner. Når kvinner ikke kan gå og må bæres, eller har fått ødelagt sin sexualitet så er det kvinneundertrykkelse på høyeste plan.

Selv har jeg hull i ørene for øredobber og ser ikke på det som sammenlignbart.

Det kommer jo an på hvem de gjør denne lemlestelsen for da? Mange japanske kvinner tar nå plastiske operasjoner for å få et mer vestlig utseende. er det kvinneundertrykking? Jeg mener så lenge de velger det selv så er det ikke undertrykking. Men man kan godt kalle det lemlestelse.

Gjest underkvinner
Skrevet

Det kommer jo an på hvem de gjør denne lemlestelsen for da? Mange japanske kvinner tar nå plastiske operasjoner for å få et mer vestlig utseende. er det kvinneundertrykking? Jeg mener så lenge de velger det selv så er det ikke undertrykking. Men man kan godt kalle det lemlestelse.

Gjør de det for kvinner?

Ja muligens. Eller kanskje ikke.

Mange kvinner sminker seg for kvinner.

Skrevet

Det har overhodet ingenting med individualisme å gjøre. Det er opprettholdelse, eller i "beste fall" gjenoppliving av gamle, syke skikker.

Individualisme har å gjøre med å markere se gsom et individ, i motsetning til en usynlig del av den store massen. Individualisme er en direkte motsetning til tradisjoner, gode eller onde.

"........................................."

Skrevet

Gjør de det for kvinner?

Ja muligens. Eller kanskje ikke.

Mange kvinner sminker seg for kvinner.

Det kunne være interesant å vite hva folk la i begrepet undertrykking. kanskje jeg tolker dette på en helt annen måte?

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg mener det er enkelt:

Les litt om kulturelle sedvaner, så får du en bedre forståelse.

Det er SÅ utrolig som vi lærer barna våre implisitt. Kan anbefale boken til Karsten Hundeide, lettlest og underholdende.

Skrevet

Det har overhodet ingenting med individualisme å gjøre. Det er opprettholdelse, eller i "beste fall" gjenoppliving av gamle, syke skikker.

Individualisme har å gjøre med å markere se gsom et individ, i motsetning til en usynlig del av den store massen. Individualisme er en direkte motsetning til tradisjoner, gode eller onde.

"........................................."

Du leste nok feil. Det sto 'invalidisme', ikke individualisme.

Skrevet

Du leste nok feil. Det sto 'invalidisme', ikke individualisme.

Ah, for faen :-)

Sånn kan det gå når man roter med "ånd" og "materie".

"...................................."

Skrevet

Frivillig og frivillig, fru Blom.. De begynte vel å snøre inn disse føttene fra de var ganske små. Har barna valgt selv å bli snørt/omskåret/få ringer om halsene sine?

Jeg har hull i ørene. Jeg valgte det selv da jeg var 18 år. Det får ingen konsekvenser for mitt liv enten jeg har dem eller ei. Derfor kan man kalle det et frivillig valg. Jeg kunne like gjerne latt være.

Skrevet

Ups - tenk at bare en tre-fire bokstaver feil i et langt ord kan ødelegge sånn.

Hehe, det var fornøyelig lesning!

Skrevet

*S*

Skrevet

Ups - tenk at bare en tre-fire bokstaver feil i et langt ord kan ødelegge sånn.

Hehe, det var fornøyelig lesning!

Nåja. Det _ødela_ vel ikke akkurat så mye :-)

"............................................"

Skrevet

"Er det undertrykking?"

Herregud, selvsagt er mutilering av kvinnekroppen som skjønnhetsideal en form for undertrykking.

Gjest min mening bare...
Skrevet

Så lenge andre rundt en eller samfunnet forlanger at man _skal_ kle seg på en spesiell måte, eller forkrøple kroppen på ulike måter fordi en ellers regnes som verdiløs, uren, fattig etc. hvis det _ikke_ gjøres, så er det undertrykking. (Puh - lang setning!)

Som det nevnes i tråden her; kinesiske jenter fikk føttene snørt inn mens de var små, og da kan det vel ikke tolkes som en frivillig handling. Det samme gjelder de barna som blir omskåret.

Hvis de som f.eks. bærer burka eller hijab blir tvunget hjemmefra eller av en religiøs leder til å kle seg slik, så er det også undertrykking.

Noe helt annet blir selvfølgelig å følge moten, det gjør man stort sett av fri vilje. Det var en tid det blant adelen var moderne å se så syk ut som overhodet mulig, jeg tror det var rundt 15-16-1700 tallet. Jo hvitere hud, jo bedre.

Det kan vel ikke ha vært særlig godt å bevege seg i kjolene til Dronning Maud heller, tenker jeg:

http://www.trondelag.kulturnett.no/wshow.aspx?ida=2171

Skrevet

Om det er kvinneundertrykkelse vet jeg ikke, men det er i hvert fall underkastelse. Det at andre raser ønsker å se ut som den hvite rasen er ikke noe nytt. Det er en grusom del at de hvites undertrykkelse av andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...