Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg er nettop blitt nektet å overføre en uke ferie til neste år. Dette begrunnet sjefen med at vi er en liten sårbar bedrift, og det vil gå utover arbeidssituasjonen til de som er igjen. Men hun kunne gjerne opparbeide seg avspasering og bruke dette i den aktuelle perioden(hun planlegger en lang ferie ved påsketider)

Dette henger ikke helt på greip for meg. Dessuten lurer jeg på om arbeidsgiver har lov til å nekte deg å overføre ferie. Står det noe om dette i feriloven? Hvor finner jeg evnt noe om dette?

Skrevet

Ferieloven finner du her:

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Og der står det blant annet:

"Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale. Det kan også inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales."

(Det står altså bare at _kan_ inngås skriftlig avtale om overføring av 12 feriedager, men det er veldig vanlig at det gjøres.)

(Ser at det står at det ikke kan avtales overføres ferie utover 12 dager, men vi får innvilget mer om vi har behov. Jeg må f.eks. overføre 20 dager i år. Og det vet jeg går helt fint hos oss.)

Skrevet

Ferieloven finner du her:

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Og der står det blant annet:

"Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale. Det kan også inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales."

(Det står altså bare at _kan_ inngås skriftlig avtale om overføring av 12 feriedager, men det er veldig vanlig at det gjøres.)

(Ser at det står at det ikke kan avtales overføres ferie utover 12 dager, men vi får innvilget mer om vi har behov. Jeg må f.eks. overføre 20 dager i år. Og det vet jeg går helt fint hos oss.)

Da tror jeg faktisk at bedriften du jobber i bryter arbeidsloven.....

Men du kan nå overføre inntil 14 dager og ikke 12. De siste 2 dagene kom som følge av den 5. ferieuka.

Skrevet

Da tror jeg faktisk at bedriften du jobber i bryter arbeidsloven.....

Men du kan nå overføre inntil 14 dager og ikke 12. De siste 2 dagene kom som følge av den 5. ferieuka.

Jeg mener at det var 10 dager før, og 12 dager nå (etter den femte ferieuka).

Og vi bryter kanskje ferieloven her hos oss ...

Skrevet

Du kan søke om å overføre inntil 2 uker ferie til neste år, men det er arbeidsgiver som bestemmer om søknaden innvilges. Arbeidsgiver står HELT fritt til å bestemme ferie unntatt 3 uker sammenhengende ferie som skal tas i sommerferieperioden (fra ca 20 juni - 20 august) Disse 3 sammenhengende ukene har du som arbeidstaker rett (obs ikke plikt) til å ta ut.

Utover det er det altså fritt opp til arbeidsgiver å pålegge deg å ta ferie f.eks når driften tillater det, eller innvilge overføring av inntil 2 uker hvis dette er mulig for bedriften.

Skrevet

Jeg mener at det var 10 dager før, og 12 dager nå (etter den femte ferieuka).

Og vi bryter kanskje ferieloven her hos oss ...

Ups....det er det mulig du har helt rett i:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...