Gå til innhold

Røykeforbud på buss/trikkestopp

Anbefalte innlegg

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Dorthe

5

• Velouria

4

• nanna

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest blomsterløk
Skrevet

Dette blir vel umulig å håndheve.

Jeg er ikke røyker med en sønn som har astma og allergi, men dette synes (selv) jeg er å gå for langt.

Skrevet

Jeg syns dette var et glimrende forslag. Er det virkelig noen som tror at røyken ikke er plagsom utendørs også?

Gjest Havelar
Skrevet

Jeg syns dette var et glimrende forslag. Er det virkelig noen som tror at røyken ikke er plagsom utendørs også?

Jeg syns ikke vi skal lage lover og forby alt som kan være plagsomt for noen. Hos oss er det et stort søppelproblem fordi folk kaster mat og papir fra en fast-food-sjappe, vi kan jo forby folk å spise utendørs? Og alt som lager støy. Og alle biler, astmatikerne vil jo bli mye bedre av det i hvertfall. Parfyme må forbys, og alle kjæledyr. Alt som inneholder nøtter må være forbudt på offentlige plasser. Osv. osv. Røykerne må få lov til å røyke UTENDØRS så lenge andre ting gudskjelov fortsatt er lovlig her i landet.

Skrevet

Jeg syns ikke vi skal lage lover og forby alt som kan være plagsomt for noen. Hos oss er det et stort søppelproblem fordi folk kaster mat og papir fra en fast-food-sjappe, vi kan jo forby folk å spise utendørs? Og alt som lager støy. Og alle biler, astmatikerne vil jo bli mye bedre av det i hvertfall. Parfyme må forbys, og alle kjæledyr. Alt som inneholder nøtter må være forbudt på offentlige plasser. Osv. osv. Røykerne må få lov til å røyke UTENDØRS så lenge andre ting gudskjelov fortsatt er lovlig her i landet.

Jeg kan ikke se logikken i sammenlikningen din. Røyking er skadelig for ALLE - ikke bare astmatikere. For ikke å snakke om hvor jævlig vondt det lukter, og hvor ubehagelig det er å stå midt i røykleia.

Hadde røykere generelt vært mer flinke til å ta hensyn hadde ikke dette vært noen diskusjon i det hele tatt.

Skrevet

Enig med deg! :-)

Hilsen innbitt ikke-røyker og en som er veldig for røyleforbud innendørs!!

Gjest Havelar
Skrevet

Jeg kan ikke se logikken i sammenlikningen din. Røyking er skadelig for ALLE - ikke bare astmatikere. For ikke å snakke om hvor jævlig vondt det lukter, og hvor ubehagelig det er å stå midt i røykleia.

Hadde røykere generelt vært mer flinke til å ta hensyn hadde ikke dette vært noen diskusjon i det hele tatt.

Passiv røyking utendørs på en trikkeholdeplass er ikke skadelig for vanlig friske folk. Konsentrasjonen av skaldelige stoffer vil være så lav og man er utsatt så kort tid at det aldri vil bli påviselig risiko. Passiv røyking ER skadelig, men det skal betydelige større mengder enn bussholdeplassluft. Plagsomt derimot skjønner jeg godt at det kan være for andre enn astmatikere. Men det er biltrafikk også. Og søppel. Og støy. Vi forbyr ikke ting fordi det er plagsomt eller irriterer en liten gruppe mennesker, og det er jeg glad for. Jeg håper ikke man forbyr røyking utendørs.

Skrevet

Jeg syns det er nok forbud i denne politistaten i utgangspunktet. Og jeg er mer bekymret for utslipp fra biler og fabrikker i dette landet samt tilsetningsstoffer i mat, som angår alle på en mye sterkere måte enn sigarettrøyk. Jeg vet selvsagt at sigarettrøyk ikke er bra for noen.

Skrevet

Jeg syns det er nok forbud i denne politistaten i utgangspunktet. Og jeg er mer bekymret for utslipp fra biler og fabrikker i dette landet samt tilsetningsstoffer i mat, som angår alle på en mye sterkere måte enn sigarettrøyk. Jeg vet selvsagt at sigarettrøyk ikke er bra for noen.

Jeg er enig i de andre punktene du er skeptiske til, men jeg klarer helt fint å ha flere tanker i hodet på en gang. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Latterlig. Hva blir det neste? At røykere ikke får kjøre t-bane og tog fordi de lukter innrøyka faenskap?

Skrevet

Enig med deg! La oss ikke komme dit hen: http://www.vagbladet.no/Nyheter/1128423743.php

;-)

Skrevet

Latterlig. Hva blir det neste? At røykere ikke får kjøre t-bane og tog fordi de lukter innrøyka faenskap?

Ja! :D Glimrende forslag!

Skrevet

Å! Dette har vi diskutert her inne før, husker jeg... :o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja! :D Glimrende forslag!

Det er i hvert fall et bedre forslag enn å nekte dem å røyke ute. For enkelte lukter faen på jord. Det merker jeg virkelig nå som jeg har slutta selv.

Men i så fall burde man også forby folk lukter svette og jævelskap å gå ut. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er i hvert fall et bedre forslag enn å nekte dem å røyke ute. For enkelte lukter faen på jord. Det merker jeg virkelig nå som jeg har slutta selv.

Men i så fall burde man også forby folk lukter svette og jævelskap å gå ut. :)

Som lukter...

Skrevet

Jeg stemmer for! Jeg røyker noen sigaretter en gang i mellom selv og har før røyket fast. Men jeg gikk alltid bort fra selve skuret ved holdeplassen, om jeg skulle tenne meg en røyk. Dette for at de som ikke røyket kunne gå i skjul for vind, regn og snø, uten å få røyk i ansiktet.

Ta en episode da jeg var høygravid (og selvfølgelig ikke røyket i det hele tatt). Jeg hadde vondt i hele kroppen og satte meg lettet ned for å vente på trikken. Hvorpå en dame plasserer stumpen sin ved siden av meg og tenner opp en røyk. For det første hadde jeg ingen ønske om å inhalere hennes røyklukt, i tillegg til at jeg ble grusomt kvalm av det. Så jeg ba henne om å flytte seg om hun skulle røyke. Vanligvis ville jeg ha reist meg og gått vekk, men nå hadde jeg faktisk et stort behov for å sitte. Hun skjelte meg da ut etter noter, men luntet etterhvert avgårde.

Det er tydelig at det er behov for et slikt tilbud, da enkelte velger å ikke vise hensyn i det hele tatt...

Skrevet

Hva skal vi gjøre med ekle mennesker i våre nære omgivelser, så vi blir dårlige av?

Skrevet

Det hadde ihvertfall vært mye mer behagelig å ta bussen dersom man slapp unna stinkadorer av ymse slag:

- Dem som har nirøyka på holdeplassen før avgang og ikke har anstendighet nok til å ta seg en pastill for å døyve den verste stanken

- Dem som har laber hygiene og stinker svette og uvasket underliv på langande lei

- Dem som har spist mat som stinker

- Dem som ikke har skjønt antydningens kunst når det gjelder parfyme, enten det er damer eller menn

osv.

Men jeg skjønner jo at det er å gå for langt! ;-)

Skrevet

Jeg stemmer for! Jeg røyker noen sigaretter en gang i mellom selv og har før røyket fast. Men jeg gikk alltid bort fra selve skuret ved holdeplassen, om jeg skulle tenne meg en røyk. Dette for at de som ikke røyket kunne gå i skjul for vind, regn og snø, uten å få røyk i ansiktet.

Ta en episode da jeg var høygravid (og selvfølgelig ikke røyket i det hele tatt). Jeg hadde vondt i hele kroppen og satte meg lettet ned for å vente på trikken. Hvorpå en dame plasserer stumpen sin ved siden av meg og tenner opp en røyk. For det første hadde jeg ingen ønske om å inhalere hennes røyklukt, i tillegg til at jeg ble grusomt kvalm av det. Så jeg ba henne om å flytte seg om hun skulle røyke. Vanligvis ville jeg ha reist meg og gått vekk, men nå hadde jeg faktisk et stort behov for å sitte. Hun skjelte meg da ut etter noter, men luntet etterhvert avgårde.

Det er tydelig at det er behov for et slikt tilbud, da enkelte velger å ikke vise hensyn i det hele tatt...

Jeg stiller meg også alltid et stykke unna skur og mennesker om jeg røyker på holdeplassen. Det er da det minste vi kan gjøre.

Skrevet

Tragisk!

--> Røyking skaper og forsterker problemer for dem som har astma. Spesielt hvis det er kaldt og mye eksos.

Det har altså ikke noe særlig med eksosen å gjøre? Hva skal de gjøre dersom det blir røykeforbud og folk fremdeles plages? Klage på røykelukt fra tøyet til folk i stedet for å fokusere på forurensning som er det virkelige problemet?

I Norge lever alle i troen at man kan forby seg ut av alle slags problemer. Tragisk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...