Gå til innhold

Om å slikke på kniven

Anbefalte innlegg

Gjest Prippen jeg?
Skrevet

Er det jeg som er "gammeldags" - eller er det ufint å slikke på kniven? Senest da vi hadde middagsgjester i på fredag la jeg merke til at min svigerinne slikket på kniven. Mulig hun ikke bruker smør og at det derfor ikke er "uhygenisk", men likevel..? Er det ok??

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Prozak

17

• laguna1365380434

6

• TasteMus

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille
Skrevet

Nei, det er det ikke, og vitner om manglende bordskikk.

Skrevet

Slikke på kniven er en uskikk selv om den bare skal i slikkerens egen mat. Sånn er det bare!

Skrevet

Nei, det er ikke OK.

Mange slikker også på fingrene selv om servietten ligger der.

Skrevet

Hvis kniven brukes på samme måte som gaffelen, så rister jeg på hodet av folk som mener at man skal spise "hjemme" som om man spiser på slottet.

".........................................."

Skrevet

Den svenske skikken med egen smørkniv stående i boksen, syns jeg er fin.

Skrevet

Hvis kniven brukes på samme måte som gaffelen, så rister jeg på hodet av folk som mener at man skal spise "hjemme" som om man spiser på slottet.

".........................................."

Vet ikke helt om jeg skjønte den, men mener du at man hjemme kan tillate seg å slikke på kniven selv om man lar det være dersom man skulle bli bedt til ball på slottet?

Skrevet

Nei, det er ikke OK, det er grisete. Man slikker ikke på kniven!

Skrevet

Niks, slikking på kniven er absolutt ikke greit og vitner om dårlig fokeskikk.

Skrevet

Det er ganske ufint, ja.

Dog ikke så ufint som min sidemann på et julebord på jobben, som renset neglene med kakegaffelen, under middagen....!!

Skrevet

Det er ganske ufint, ja.

Dog ikke så ufint som min sidemann på et julebord på jobben, som renset neglene med kakegaffelen, under middagen....!!

*ha ha*

Og det igjen ikke så ufint som det ei jeg kjenner opplevde på julebordet: Sidemannen var så dritings før måltidet tok til at han endte opp med å spy oppi fanget til sidedamen!!

*urk*

Skrevet

Jeg slikker på kniven hvis jeg spiser hjemme og vi ikke har besøk, men ikke i selskap med andre. Ser liksom ikke helt det uhygieniske i det, det er jo bare jeg som bruker kniven, til smøret har vi egen kniv.

Jeg ville forøvrig ikke tenkt over det hvis jeg så noen andre gjøre det heller, eneste grunnen til at jeg ikke gjør det sammen med andre, er at jeg vet at mange er litt hysteriske på dette punktet, så jeg gidder ikke friste skjebnen :P

Skrevet

Jeg ser ikke hvordan det skulle være uhygienisk. Bestikket hun bruker er det da bare hun som bruker, for under en middag sitter man da ikke og graver i andres mat med eget bestikk?

Jeg slikker ikke kniven selv, fordi jeg ikke ser poenget, men har ikke noe imot at andre gjør det.

Kniven skrapes da uansett mot gaffelen som man putter i munnen så "uren" er den uansett.

Hvis man absolutt skal ha smør(?) til middagen så er det vel egnet utsyr til dette så man ikke skal bruke personlig bestikk oppi der, det er vel helt normalt?

Så uhygienisk kan jeg ikke si jeg synes det er, men litt rart er det vel, samboer gjør det for å få med all sausen.

Skrevet

Slikke på kniven er en uskikk selv om den bare skal i slikkerens egen mat. Sånn er det bare!

Men hvorfor er det verre enn å slikke på en gaffel eller skje?

Skrevet

Det er utidig, og viser mangel på bordskikk og oppdragelse ;D

(dessuten - hvem har vel ikke vært fire år, fått prøve smørkniv og så fått ei rift i tunga...!)

Skrevet

Men hvorfor er det verre enn å slikke på en gaffel eller skje?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg synes det er ufint og dårlig bordskikk..

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Når jeg var inne til førstegangstjeneste (for noen få år siden) havna jeg i samme tropp som en same.

Det hente fra tid til annen at vi måtte låne hverandres smørkniv når vi var i felten.

Han samen ble vred viss vi ikke slikka av kniven etter endt bruk, for ren skulle den være.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Når jeg var inne til førstegangstjeneste (for noen få år siden) havna jeg i samme tropp som en same.

Det hente fra tid til annen at vi måtte låne hverandres smørkniv når vi var i felten.

Han samen ble vred hvis vi ikke slikka av kniven hans etter endt bruk, for ren skulle den være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...