Gå til innhold

Om å slikke på kniven

Anbefalte innlegg

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Når jeg var inne til førstegangstjeneste (for noen få år siden) havna jeg i samme tropp som en same.

Det hente fra tid til annen at vi måtte låne hverandres smørkniv når vi var i felten.

Han samen ble vred hvis vi ikke slikka av kniven hans etter endt bruk, for ren skulle den være.

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Prozak

17

• laguna1365380434

6

• TasteMus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Voksne folk slikker da ikke på kniven. Det gjør man bare ikke.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønte den, men mener du at man hjemme kan tillate seg å slikke på kniven selv om man lar det være dersom man skulle bli bedt til ball på slottet?

Jeg ser ikke noe mer ekkelt e.l. med å slikke på kniven enn på gaffelen, så lenge den kun brukes i egen mat. Det er, rent teknisk sett, nøyaktig det samme. Noe annet er at det er ikke så lurt hvis den er skarp :-)

Jeg har krampaktige holdninger til bordskikk i vrangstrupen, og mener at så lenge man bruker normal folkeskikk så holder det lenge. Slikt tull som at bestikket _skal_ ligge "sprikende" på tallerkenen hvis man ikke er forsynt, og at det skal ligge samlet når man er forsynt, ser jeg på som fjolleri med mindre det er tilstelninger hvor slike seremonielle ting passer.

Jeg har vært i private selskap - 50-årslag, barnedåp o.l. - hvor det var en bordettikette som minnet om en mottakelse på slottet. Slik er bare slitsomt, synes jeg, og hverken kos eller tilfredsstillende på annen måte.

Så ja - hvis jeg er hjemme og spiser alene eller med venner/familie, så slikker jeg på kniven hvis jeg føler for det (noe jeg neppe gjør ofte). Og jeg har verdens reneste samvittighet for det :-)

"........................................."

Skrevet

Til og med min tre år gamle datter vet at man ikke skal slikke på kniven!

Skrevet

Når jeg ikke var store karen og gikk i barnehagen, var jeg såvidt bortpå kniven med tunga.. Da blei det rabalder.. Siden den gang har ikke jeg vært borti tunga med noen form for kniv.. Traumatisk opplevelse som sitter i ennå :P

laguna1365380434
Skrevet

Unlater man ikke mest å slikke på kniven fordi det fort kan bli vondt i tunga..;-)

Enig at det ikke er god bordskikk men uenig i at det er uhygienisk,for din personlige kniv har da ingenting i smøret å gjøre! Den er i DIN mat og punktumfinale.

Det er langt verre å ikke dekke med egen smørkniv, og generellt eget bestikk til felles tingene på bordet..Selvom man som kjent ikke slikker på kniven (så noen ser det..;-))

Skrevet

Men hvorfor er det verre enn å slikke på en gaffel eller skje?

Fordi skjeen og gaffelen er ment å puttes i munnen. Kniven er der for å skjære opp og dytte maten på gaffelen. Nemlig.

Skrevet

Jeg ser ikke noe mer ekkelt e.l. med å slikke på kniven enn på gaffelen, så lenge den kun brukes i egen mat. Det er, rent teknisk sett, nøyaktig det samme. Noe annet er at det er ikke så lurt hvis den er skarp :-)

Jeg har krampaktige holdninger til bordskikk i vrangstrupen, og mener at så lenge man bruker normal folkeskikk så holder det lenge. Slikt tull som at bestikket _skal_ ligge "sprikende" på tallerkenen hvis man ikke er forsynt, og at det skal ligge samlet når man er forsynt, ser jeg på som fjolleri med mindre det er tilstelninger hvor slike seremonielle ting passer.

Jeg har vært i private selskap - 50-årslag, barnedåp o.l. - hvor det var en bordettikette som minnet om en mottakelse på slottet. Slik er bare slitsomt, synes jeg, og hverken kos eller tilfredsstillende på annen måte.

Så ja - hvis jeg er hjemme og spiser alene eller med venner/familie, så slikker jeg på kniven hvis jeg føler for det (noe jeg neppe gjør ofte). Og jeg har verdens reneste samvittighet for det :-)

De fleste krampeaktige holdninger uten andre grunner enn at "slik er det bare" forekommer meg rimelig latterlige.

Særskilt slike bestikk-ting.

Anser det som en selvfølge at det finnes en egen smørkniv i smøret, noe annet vil bli rimelig ekkelt etterhvert hvis man har brukt kniven til noe annet som å skjære mat, smøre kaviar e.l.

Skrevet

De fleste krampeaktige holdninger uten andre grunner enn at "slik er det bare" forekommer meg rimelig latterlige.

Særskilt slike bestikk-ting.

Anser det som en selvfølge at det finnes en egen smørkniv i smøret, noe annet vil bli rimelig ekkelt etterhvert hvis man har brukt kniven til noe annet som å skjære mat, smøre kaviar e.l.

"De fleste krampeaktige holdninger uten andre grunner enn at "slik er det bare" forekommer meg rimelig latterlige."

Der er vi enige :-)

Dessuten - man har da, som du sier, en egen smørkniv? Det er da rimelig uappetittlig hvis folk skal stikke samme kniven ned i smørskålen som de har brukt til å skrape lapskausen opp på gaffelen?

Skrevet

Fordi skjeen og gaffelen er ment å puttes i munnen. Kniven er der for å skjære opp og dytte maten på gaffelen. Nemlig.

"Fordi skjeen og gaffelen er ment å puttes i munnen. Kniven er der for å skjære opp og dytte maten på gaffelen. Nemlig."

Heh. Altså, ingen grunn overhodet - bortsett fra at "det bare er sånn". :-)

Spiser jeg borte hos folk, så passer jeg på slikt. Men det er fordi det ikke koster meg noe.

Skrevet

Nei det er ikke ok. Det er tegn på manglende oppdragelse iflg min mor. ;-)

Jeg må innrømme at det gir meg spyfornemmelser å se at folk slikker på kniven. Æsj.

Skrevet

Unlater man ikke mest å slikke på kniven fordi det fort kan bli vondt i tunga..;-)

Enig at det ikke er god bordskikk men uenig i at det er uhygienisk,for din personlige kniv har da ingenting i smøret å gjøre! Den er i DIN mat og punktumfinale.

Det er langt verre å ikke dekke med egen smørkniv, og generellt eget bestikk til felles tingene på bordet..Selvom man som kjent ikke slikker på kniven (så noen ser det..;-))

Enig med deg:-)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

"Fordi skjeen og gaffelen er ment å puttes i munnen. Kniven er der for å skjære opp og dytte maten på gaffelen. Nemlig."

Spiser jeg borte hos folk, så passer jeg på slikt. Men det er fordi det ikke koster meg noe.

Jepp, samme her.

Men hjemme slikker jeg gjerne på kniven. Man kaster ikke sløser ikke bort dyrebar fløtesaus!

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Nei det er ikke ok. Det er tegn på manglende oppdragelse iflg min mor. ;-)

Jeg må innrømme at det gir meg spyfornemmelser å se at folk slikker på kniven. Æsj.

Føler du virkelig at du må spy om noen slikker på kniven?!

*fasinert*

Skrevet

Det er forskjell på å slikke på kniven når du er alene hjemme, og at man gjør det som damen i historien i hovedinnlegget: I en dog familiær og liten middag.

Da slikker man ikke på kniven selv om den bare skal i egen mat!

Basta! :-)

Det der med bestikk som ligger slik eller sånn er ihvertfall veldig praktisk for servitører på restauranter etc. Når servitøren skal hente tallerkenen er det desidert best hvis bestikket ligger samlet og på skrå ned mot høyre! ;-) Mer spredt fralegging av bestikk øker faren for at bestikket ikke blir med hele veien opp men kan falle av i fanget på den som la fra seg bestikket! ;-)

Skrevet

Når jeg var inne til førstegangstjeneste (for noen få år siden) havna jeg i samme tropp som en same.

Det hente fra tid til annen at vi måtte låne hverandres smørkniv når vi var i felten.

Han samen ble vred viss vi ikke slikka av kniven etter endt bruk, for ren skulle den være.

LOL!

Skrevet

Det er det utrolig mye som bare "er sånn" når det gjelder hva man definerer som god takt og tone/god folkeskikk, så knivslikking er absolutt ikke noe enestående.

Og dette med ymse regler folk folkeskikk etc er jo nettopp noe som virkelig skiller oss fra dyrene.

Å slikke på kniven er "fressen" - p ikke gjøre det er "essen"! *S*

Skrevet

Det er det utrolig mye som bare "er sånn" når det gjelder hva man definerer som god takt og tone/god folkeskikk, så knivslikking er absolutt ikke noe enestående.

Og dette med ymse regler folk folkeskikk etc er jo nettopp noe som virkelig skiller oss fra dyrene.

Å slikke på kniven er "fressen" - p ikke gjøre det er "essen"! *S*

Den skjønte jeg!

c",)

Skrevet

"Å slikke på kniven er veldig uhøflig" konstaterte bestemor og mente det, hvoretter hun sporenstreks samlet seg opp en fin sausrest på kniven og slurptet den i seg.

Det var morsomt å være vitne til.

c",)

Skrevet

"Å slikke på kniven er veldig uhøflig" konstaterte bestemor og mente det, hvoretter hun sporenstreks samlet seg opp en fin sausrest på kniven og slurptet den i seg.

Det var morsomt å være vitne til.

c",)

Hi hi! ;-)

Action speaks louder than words! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...