Gå til innhold

Om å slikke på kniven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hva det er så putter man ikke noe slags "redskap" i mat som andre også skal forsyne seg av.

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Prozak

17

• laguna1365380434

6

• TasteMus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er forskjell på å slikke på kniven når du er alene hjemme, og at man gjør det som damen i historien i hovedinnlegget: I en dog familiær og liten middag.

Da slikker man ikke på kniven selv om den bare skal i egen mat!

Basta! :-)

Det der med bestikk som ligger slik eller sånn er ihvertfall veldig praktisk for servitører på restauranter etc. Når servitøren skal hente tallerkenen er det desidert best hvis bestikket ligger samlet og på skrå ned mot høyre! ;-) Mer spredt fralegging av bestikk øker faren for at bestikket ikke blir med hele veien opp men kan falle av i fanget på den som la fra seg bestikket! ;-)

Hvordan bestikket ligger er for at servitøren skal vite om du er ferdig eller ikke, og om h*n kan ta fatet.

Ellers må jeg bare gjenta det at jeg med god samvittighet gir fullstendig f... i regler som ikke har noen som helst mening - bortsett fra i en sermoniell sammenheng (middag på slottet etc.)

"........................................"

Skrevet

Det er det utrolig mye som bare "er sånn" når det gjelder hva man definerer som god takt og tone/god folkeskikk, så knivslikking er absolutt ikke noe enestående.

Og dette med ymse regler folk folkeskikk etc er jo nettopp noe som virkelig skiller oss fra dyrene.

Å slikke på kniven er "fressen" - p ikke gjøre det er "essen"! *S*

"Det er det utrolig mye som bare "er sånn" når det gjelder hva man definerer som god takt og tone/god folkeskikk, så knivslikking er absolutt ikke noe enestående."

Veldig mange ting er basert på at det er en grunn til det i utgangspunktet.

Knivslikking kommer sikker fra at tidligere så brukte man samme kniven til å skjære opp egen mat som man stakk i smøret. Slik er det sjelden i dag - og aldri i min verden. Ergo interesserer det meg egentlig ikke.

".........................................."

Skrevet

Nei det er ikke ok. Det er tegn på manglende oppdragelse iflg min mor. ;-)

Jeg må innrømme at det gir meg spyfornemmelser å se at folk slikker på kniven. Æsj.

Heh-heh...fantastisk :-) Hva annet spyr du av at folk slikker på?

"............................................"

Skrevet

Hvordan bestikket ligger er for at servitøren skal vite om du er ferdig eller ikke, og om h*n kan ta fatet.

Ellers må jeg bare gjenta det at jeg med god samvittighet gir fullstendig f... i regler som ikke har noen som helst mening - bortsett fra i en sermoniell sammenheng (middag på slottet etc.)

"........................................"

"Hvordan bestikket ligger er for at servitøren skal vite om du er ferdig eller ikke, og om h*n kan ta fatet."

Ja, men alle servitører vet at man ikke kan legge til grunn at alle gjestene vet om dette. Mange legger fra seg bestikket i hytt og gevær uansett, og da er det en fare for at det faller av tallerkenen, særlig hvis det sitter en mann der og breier seg skikkelig!

Jeg snakker av erfaring! *S*

Det du sier med ting som ikke har mening skal jeg huske på neste gang du kicker på et eller annet - jeg er sikker på at du også har dine ... kall det gjerne kjepphester.... der du vektlegger en viss type oppførsel alene av den grunn at dette er "god folkeskikk"! *S*

Skrevet

"Det er det utrolig mye som bare "er sånn" når det gjelder hva man definerer som god takt og tone/god folkeskikk, så knivslikking er absolutt ikke noe enestående."

Knivslikking kommer sikker fra at tidligere så brukte man samme kniven til å skjære opp egen mat som man stakk i smøret. Slik er det sjelden i dag - og aldri i min verden. Ergo interesserer det meg egentlig ikke.

Men også i din verden er det mange som mener at dette er en uskikk, og at dersom man observerer deg slikke i vei selv om du ikke befinner deg på slottet, så vil de "tenke sitt" og kanskje endogtil legge inn et innlegg om dette på DOL! ;-)

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Når vi spiser, har vi en kniv hver som vi bruker i smøret og de forskjellige påleggene. Er ikke dette vanlig da? Bruker du å ha en kniv i hvert pålegg i tillegg til en kniv til hver da?

Gjest min signatur i dag
Skrevet

Synes ikke det er så ille, men det avhenger av i hvilket selskap.

Skrevet

Nei det er ikke ok. Det er tegn på manglende oppdragelse iflg min mor. ;-)

Jeg må innrømme at det gir meg spyfornemmelser å se at folk slikker på kniven. Æsj.

Det er ikke god bordskikk å slikke på kniven, men jeg

brekker meg ikke av det.

Derimot brekker jeg meg av brukte tannpirkere som legges rett på duken, samt folk som pirker ut matrester fra tennene med fingrene. Altså uten tannpirker. Ekstra delikat blir det når de tar ut og studerer funnet, for etterpå å spise det.

Kjæresten min har fått streng beskjed om å vente med tannpirkeren til jeg er ferdig med å spise.

Noen er også eksperter i å blande sitt eget bestikk med serveringsbestikket når fat sendes rundt.

Skrevet

Når vi spiser, har vi en kniv hver som vi bruker i smøret og de forskjellige påleggene. Er ikke dette vanlig da? Bruker du å ha en kniv i hvert pålegg i tillegg til en kniv til hver da?

Det er vel det mest vanlige i hverdagen og innen familien. Men dersom du har f eks lunsjgjester så er de vel mest vanlig å legge fram bestikk på hvert fat etc.

Skrevet

"Hvordan bestikket ligger er for at servitøren skal vite om du er ferdig eller ikke, og om h*n kan ta fatet."

Ja, men alle servitører vet at man ikke kan legge til grunn at alle gjestene vet om dette. Mange legger fra seg bestikket i hytt og gevær uansett, og da er det en fare for at det faller av tallerkenen, særlig hvis det sitter en mann der og breier seg skikkelig!

Jeg snakker av erfaring! *S*

Det du sier med ting som ikke har mening skal jeg huske på neste gang du kicker på et eller annet - jeg er sikker på at du også har dine ... kall det gjerne kjepphester.... der du vektlegger en viss type oppførsel alene av den grunn at dette er "god folkeskikk"! *S*

"jeg er sikker på at du også har dine ... kall det gjerne kjepphester.... der du vektlegger en viss type oppførsel alene av den grunn at dette er "god folkeskikk"! *S*"

Sikkert - jeg sier da ikke at jeg er unik i så henseende. Men jeg tror de fleste holdninger jeg har til slikt er basert på i det minste et minimum av relevans til noe som betyr noe :-)

Jeg hater f.eks folk som gir deg et slappt og pløsete håndtrykk - og det gjelder MINST 50% av alle folk jeg møter. Det gir inntrykk av at man enten er svak og unnvikende som person, eller at man er motvillig til å hilse.

Og, som mange nok har fått med seg, jeg hater at folk ikke vasker hendene etter dobesøk. Det har også en funksjon.

Skrevet

"Når vi spiser, har vi en kniv hver som vi bruker i smøret og de forskjellige påleggene. Er ikke dette vanlig da? Bruker du å ha en kniv i hvert pålegg i tillegg til en kniv til hver da?"

Snakker du om middag nå, eller type lunch etc.? Hvis det er det siste, så brukes jo kniven kun til å smøre på med etc. Man spiser altså ikke _med_ kniven, og da kunne det ikke falle meg inn å slikke smør eller eller syltetøy fra den.

Det jeg tenkte på var middag, hvor man spiser med kniv og gaffel. Da bruker jeg aldri kniven jeg spiser med for å ta smør, hvis det av en eller annen grunn er smør på bordet.

"........................................."

Skrevet

"jeg er sikker på at du også har dine ... kall det gjerne kjepphester.... der du vektlegger en viss type oppførsel alene av den grunn at dette er "god folkeskikk"! *S*"

Sikkert - jeg sier da ikke at jeg er unik i så henseende. Men jeg tror de fleste holdninger jeg har til slikt er basert på i det minste et minimum av relevans til noe som betyr noe :-)

Jeg hater f.eks folk som gir deg et slappt og pløsete håndtrykk - og det gjelder MINST 50% av alle folk jeg møter. Det gir inntrykk av at man enten er svak og unnvikende som person, eller at man er motvillig til å hilse.

Og, som mange nok har fått med seg, jeg hater at folk ikke vasker hendene etter dobesøk. Det har også en funksjon.

Men hvis noen ikke har vasket hendene er det kanskje like greit at de "give a fish" istedenfor et fast håbdtrykk hvor de virkelig gnir det inn? *S*

Eller kanskje dem med slappe håndtrykk er redd for at DU ikkehar vasket deg?!!

*hi hi*

Skrevet

Men også i din verden er det mange som mener at dette er en uskikk, og at dersom man observerer deg slikke i vei selv om du ikke befinner deg på slottet, så vil de "tenke sitt" og kanskje endogtil legge inn et innlegg om dette på DOL! ;-)

Men jeg sa jo nettopp at jeg selvfølgelig er mer bevisst på slikt hvis jeg spiser borte hos folk e.l.

Når jeg spiser hjemme hos meg selv, hender det også at jeg glemmer å vaske hendene før jeg setter meg til bords. Det glemmer jeg aldri hvis jeg spiser hos andre, konger og dronninger eller naboer.

"......................................."

Gjest Minas Tirith
Skrevet

"Jeg hater f.eks folk som gir deg et slappt og pløsete håndtrykk - og det gjelder MINST 50% av alle folk jeg møter. Det gir inntrykk av at man enten er svak og unnvikende som person, eller at man er motvillig til å hilse."

Helt enig! Det har kjempemasse å si for førsteinntrykket hvordan folk hilser!

Men så er det folk som tar den litt for langt da, de klemmer så hardt at man har blå hånd i flere timer etterpå... :)

Skrevet

Men hvis noen ikke har vasket hendene er det kanskje like greit at de "give a fish" istedenfor et fast håbdtrykk hvor de virkelig gnir det inn? *S*

Eller kanskje dem med slappe håndtrykk er redd for at DU ikkehar vasket deg?!!

*hi hi*

Det er selvfølgelig et poeng. Men jeg vil jo heller innføre umiddelbart nakkeskudd for enhver som kommer ut fra et toalett uten å vaske hendene :-)

Skrevet

"Jeg hater f.eks folk som gir deg et slappt og pløsete håndtrykk - og det gjelder MINST 50% av alle folk jeg møter. Det gir inntrykk av at man enten er svak og unnvikende som person, eller at man er motvillig til å hilse."

Helt enig! Det har kjempemasse å si for førsteinntrykket hvordan folk hilser!

Men så er det folk som tar den litt for langt da, de klemmer så hardt at man har blå hånd i flere timer etterpå... :)

"Men så er det folk som tar den litt for langt da, de klemmer så hardt at man har blå hånd i flere timer etterpå... :)"

Da blir det klemmekonkurranse - og akkurat der taper jeg sjelden :-)

Skrevet

Det er selvfølgelig et poeng. Men jeg vil jo heller innføre umiddelbart nakkeskudd for enhver som kommer ut fra et toalett uten å vaske hendene :-)

Je liker den Gary Larsson-varianten med stort lysende skilt og ding-ding-ding "Did'n wash hands"! *LOL*

Gjest Minas Tirith
Skrevet

"Når vi spiser, har vi en kniv hver som vi bruker i smøret og de forskjellige påleggene. Er ikke dette vanlig da? Bruker du å ha en kniv i hvert pålegg i tillegg til en kniv til hver da?"

Snakker du om middag nå, eller type lunch etc.? Hvis det er det siste, så brukes jo kniven kun til å smøre på med etc. Man spiser altså ikke _med_ kniven, og da kunne det ikke falle meg inn å slikke smør eller eller syltetøy fra den.

Det jeg tenkte på var middag, hvor man spiser med kniv og gaffel. Da bruker jeg aldri kniven jeg spiser med for å ta smør, hvis det av en eller annen grunn er smør på bordet.

"........................................."

"Snakker du om middag nå, eller type lunch etc.? Hvis det er det siste, så brukes jo kniven kun til å smøre på med etc. Man spiser altså ikke _med_ kniven, og da kunne det ikke falle meg inn å slikke smør eller eller syltetøy fra den.

Det jeg tenkte på var middag, hvor man spiser med kniv og gaffel. Da bruker jeg aldri kniven jeg spiser med for å ta smør, hvis det av en eller annen grunn er smør på bordet."

Enig. Men hos meg er det liksom helt innebygd at man ikke slikker på kniven uansett. Hvis det er sausrester eller liknende på kniven, skraper jeg det over på gaffelen og spiser det derifra.

Gjest Minas Tirith
Skrevet

"Men så er det folk som tar den litt for langt da, de klemmer så hardt at man har blå hånd i flere timer etterpå... :)"

Da blir det klemmekonkurranse - og akkurat der taper jeg sjelden :-)

Hehe, men du er jo _mann_ da - jeg er ikke så sterk i neven at det hadde vært aktuelt å prøve på.

Dessuten, hvis man hilser på folk, er det jo ikke alltid det passer seg med klemmekonkurranse da - f.eks. i en begravelse eller hvis man hilser på fremmede folk eller noe liknende.

*ser for seg klemmekonkurransenr i diverse situasjoner* hehe :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...