Gå til innhold

Om å slikke på kniven

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Snakker du om middag nå, eller type lunch etc.? Hvis det er det siste, så brukes jo kniven kun til å smøre på med etc. Man spiser altså ikke _med_ kniven, og da kunne det ikke falle meg inn å slikke smør eller eller syltetøy fra den.

Det jeg tenkte på var middag, hvor man spiser med kniv og gaffel. Da bruker jeg aldri kniven jeg spiser med for å ta smør, hvis det av en eller annen grunn er smør på bordet."

Enig. Men hos meg er det liksom helt innebygd at man ikke slikker på kniven uansett. Hvis det er sausrester eller liknende på kniven, skraper jeg det over på gaffelen og spiser det derifra.

"Enig. Men hos meg er det liksom helt innebygd at man ikke slikker på kniven uansett. Hvis det er sausrester eller liknende på kniven, skraper jeg det over på gaffelen og spiser det derifra."

Det gjør nok stort sett jeg også, vil jeg tro. Men det affekterer meg nøyaktig lite om den på andre siden av bordet putter kniven eller gaffelen i munnen. Man sitter uansett ikke og slikker opp og ned på bestikket ved middagsbordet.

"......................................"

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Prozak

17

• laguna1365380434

6

• TasteMus

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Minas Tirith
Skrevet

"Enig. Men hos meg er det liksom helt innebygd at man ikke slikker på kniven uansett. Hvis det er sausrester eller liknende på kniven, skraper jeg det over på gaffelen og spiser det derifra."

Det gjør nok stort sett jeg også, vil jeg tro. Men det affekterer meg nøyaktig lite om den på andre siden av bordet putter kniven eller gaffelen i munnen. Man sitter uansett ikke og slikker opp og ned på bestikket ved middagsbordet.

Hehe, jeg bryr meg heller ikke så veldig mye om hva _andre_ skulle gjøre med knivene sine, med mindre det er helt ekstremt, da.

Og, de fleste har jo litt bordskikk når de er ute blant folk - og slapper av litt mer hjemme.

Skrevet

"Man sitter uansett ikke og slikker opp og ned på bestikket ved middagsbordet."

AHA!! Tatt på fersken!! ;-)

Jeg VISSTE det! :-)

Skrevet

AHA!! Tatt på fersken!! ;-)

Jeg VISSTE det! :-)

Uhm...ja...?

"....................................."

Skrevet

Heh-heh...fantastisk :-) Hva annet spyr du av at folk slikker på?

"............................................"

Fy seg!

*rødmer dydig*

Skrevet

Jeg syns det er enda mer "uhygienisk" å ikke dekke på egen smørkniv dersom det er meningen at mange skal forsyne seg av samme smørfat. Kniven kommer da nedi maten man har spist av på sin egen tallerken uansett, og jeg syns ikke at man skal bruke sitt eget bestikk til annet enn å spise med.

Hvis jeg sitter hjemme og spiser min egen middag så har jeg ingenting imot å samle opp siste sausrest på kniven min. Men hvis jeg er i selskap slikker jeg selvsagt ikke på kniven.

Skrevet

Uhm...ja...?

"....................................."

Fordi DU mener at dette er uestetisk/brudd på god bordskikk. Men dersom man kun skal benytte bestikket i sin egen mat er det vel ingen GRUNN til at det er verre med mye slikking enn bare litt slikking, vel? ;-)

Ergo mener også du at det er visse ting man ikke gjør ved bordet fordi det ikke "tar seg ut" selv om det ikke kan anføres noen rasjonelle grunner for at dette ikke er godtagbar oppførsel, annet enn at "det bare er sånn"!

HA! ;-)

Elementær logikk, min kjære doktor Watson! ;-)

Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Kniven skal selvfølgelig aldri i munnen.

Skrevet

Etter å ha lest litt mer i tråden her skjønner jeg jo at jeg er skikkelig grisete og ikke eier bordskikk...

(Selv om jeg enda har til gode å finne en god forklaring på _hvorfor_ det er så spyekkelt at noen slikker på sin egen kniv...)

*skamme seg*

Gjest ja, det tror jeg
Skrevet

Etter å ha lest litt mer i tråden her skjønner jeg jo at jeg er skikkelig grisete og ikke eier bordskikk...

(Selv om jeg enda har til gode å finne en god forklaring på _hvorfor_ det er så spyekkelt at noen slikker på sin egen kniv...)

*skamme seg*

"fordi det er sånn" :0)

tro meg, mange av dem som sier de aldri gjør det, gjør det...

Gjest min signatur i dag
Skrevet

"fordi det er sånn" :0)

tro meg, mange av dem som sier de aldri gjør det, gjør det...

har visst vært i denne tråden før, og må bruke samme signatur her:

"ja, det tror jeg" er den samme som "min signatur i dag" lenger nede i tråden

Gjest min signatur i dag
Skrevet

Fy seg!

*rødmer dydig*

det er nettopp Nå du avslører at du ikke er dydig i tankene. kunne klart deg fint om du ikke rødmet :0)

laguna1365380434
Skrevet

Det er ikke god bordskikk å slikke på kniven, men jeg

brekker meg ikke av det.

Derimot brekker jeg meg av brukte tannpirkere som legges rett på duken, samt folk som pirker ut matrester fra tennene med fingrene. Altså uten tannpirker. Ekstra delikat blir det når de tar ut og studerer funnet, for etterpå å spise det.

Kjæresten min har fått streng beskjed om å vente med tannpirkeren til jeg er ferdig med å spise.

Noen er også eksperter i å blande sitt eget bestikk med serveringsbestikket når fat sendes rundt.

Det aller,aller ekleste i bordsammenhenger er folk som sneiper sigaretter i matrester.. (halve kakestykker og sånn!!)

Jeg tåler en hel del, men den er jævlig kvalm. Jeg har sett folk gjøre det flere ganger,og ikke bare etter mange øl heller. Æsj.

:-)

Skrevet

Det aller,aller ekleste i bordsammenhenger er folk som sneiper sigaretter i matrester.. (halve kakestykker og sånn!!)

Jeg tåler en hel del, men den er jævlig kvalm. Jeg har sett folk gjøre det flere ganger,og ikke bare etter mange øl heller. Æsj.

Æsj!!

Eller hiver snusen i glasset

:o(

laguna1365380434
Skrevet

Æsj!!

Eller hiver snusen i glasset

:o(

Den har jeg ikke sett..Æsj.

Men liker ikke snus og tyggis i askebegeret..Særlig ikke isånne dype askebegeret som måpirkes ut av med et eller annet..Det er kjipt!

Jeg lurer påom ikke snus steder snus ikke burde være er enda eklere enn sneip i kakerest!

På jobb her forleden fant jeg på et av bordene et sånn halvbrukt glass med babymat noen hadde sneipet lystelig i..Og det stoaskebeger rett ved..Det var også rimelig uestetisk.

Skrevet

Den har jeg ikke sett..Æsj.

Men liker ikke snus og tyggis i askebegeret..Særlig ikke isånne dype askebegeret som måpirkes ut av med et eller annet..Det er kjipt!

Jeg lurer påom ikke snus steder snus ikke burde være er enda eklere enn sneip i kakerest!

På jobb her forleden fant jeg på et av bordene et sånn halvbrukt glass med babymat noen hadde sneipet lystelig i..Og det stoaskebeger rett ved..Det var også rimelig uestetisk.

Hmmmm.... så det er dette man mener med å gi sneipen mat?? ;-)

Årsaken til all denne sneipingen på tenkelige og utenkelige steder kan jo bare skyldes at sneiper per manges definisjon ikke er å betrakte som søppel, for selv mange som er superflinke til å benytte søppelspann til ispapir etc sneiper mer enn gjerne hvor som helst ute i naturen, på gata, på stranda etc. :-(

Gjest Minas Tirith
Skrevet

Eller sneiper i kaffekopper...

laguna1365380434
Skrevet

Hmmmm.... så det er dette man mener med å gi sneipen mat?? ;-)

Årsaken til all denne sneipingen på tenkelige og utenkelige steder kan jo bare skyldes at sneiper per manges definisjon ikke er å betrakte som søppel, for selv mange som er superflinke til å benytte søppelspann til ispapir etc sneiper mer enn gjerne hvor som helst ute i naturen, på gata, på stranda etc. :-(

Ja,det der er pussig,at folk ikke skjønner at sneip er stygt. Jeg er desverre en i huga røyker,men kjeg sneiper lite etter meg.

Vel, det må innrømmes at jeg sneiper rett på gata på trikkesatasjonen oppe her jeg bor, rett og slett fordi det på et hvert tidspunkt ligger ca en millon andre sneiper her, men ellers er jeg "flink"..Samler alltid med meg sneipene om vi har vært på Kuba o.l..Hvor mye stress er det egentlig å huske på å rydde dem opp etter seg?

Men : det hender også at jeg kaster sneipen rett ut av bilvinduet..Det er jo kanskje ikke så bra, men biler har ofte så pussige plasserte askebegre.

Skrevet

Ja,det der er pussig,at folk ikke skjønner at sneip er stygt. Jeg er desverre en i huga røyker,men kjeg sneiper lite etter meg.

Vel, det må innrømmes at jeg sneiper rett på gata på trikkesatasjonen oppe her jeg bor, rett og slett fordi det på et hvert tidspunkt ligger ca en millon andre sneiper her, men ellers er jeg "flink"..Samler alltid med meg sneipene om vi har vært på Kuba o.l..Hvor mye stress er det egentlig å huske på å rydde dem opp etter seg?

Men : det hender også at jeg kaster sneipen rett ut av bilvinduet..Det er jo kanskje ikke så bra, men biler har ofte så pussige plasserte askebegre.

Det blir vel heldigvis også mer og mer vanlig med søppelbøtter med egen "sneipbeholder" på siden! ;-) Så slipper man frykten for søppelkassebrann!

laguna1365380434
Skrevet

Det blir vel heldigvis også mer og mer vanlig med søppelbøtter med egen "sneipbeholder" på siden! ;-) Så slipper man frykten for søppelkassebrann!

Det er bra, brann mens man kjører er ganske forstyrrende..;-)

hehe..minner meg på tidligere i høst..Jeg og bror kjørte tur..og plutselig luktet det mistenkelig og svært svidd fra baksetet..Der er det vesker og poser og ting og tang, og umulig var det å stoppe og..Brutter kjørte og maste,og jeg lette og maste,og styret..Og fant selvsagt en brennende sneip til slutt, som drev og spredde uhygge og branntilløp nedi en av posene..Man fikk slukket og reddet..Men moralen i historien er at en ikke er sikker på å ikke lage brann når en slenger sneipen ut av vinduet heller,for det er ikke sikkert en gjør det..man kan godt slenge den i baksete istedet om man slomser bare et øyeblikk..;-) Brutter sier han sikkert har gjort det der ti ganger,og jeg har gjort det et par..Hvem som var den skyldige i dette tilfellre vites ikke. Intet bevismateriale da sneipen var brent til bunns og ingen label synlig lenger..;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...