Gå til innhold

Raskere nedbetaling av studielån - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå mulighet til å betale inn et større beløp til Lånekassen, noe som vil føre til at mitt gjenstående lån der vil bli betraktelig lavere.

Er det noen som vet om terminbeløpene heretter da vil bli mindre, siden lånet blir mindre, eller må jeg betale det samme som før? Eller kan jeg velge selv?

(har ikke mulighet til å ringe Lånekassen selv og spørre akkurat nå, og på nettsidene deres fant jeg ikke svar på akkurat dette.)

Gjest www lanekassen no
Skrevet

Du kan velge det selv, om du endrer nedbetalingstiden (og dermed betaler ned fortere enn du må), eller beholder den tiden du har nå (med mindre avdrag).

Men lånekasselån bør være det siste du betaler ned (mer enn du må), det har en ekstremt god forsikring (hvis du blir arbeidsledig, syk, tjener lite eller dør) i forhold til alt annet lån.

Men, det skal jo betales, og det er deilig å bli kvitt det!

skorpionfisken
Skrevet

Hvis du overhodet har andre lån så bør du betale dem ned først.

Det finnes ingen lån som har så greie vilkår om du skulle bli syk, ufør, arbeidsledig eller begynne på nye studier. Skulle du være så uheldig å dø, vil ikke arvingene dine arve studiegjelda.

Skrevet

Du kan velge det selv, om du endrer nedbetalingstiden (og dermed betaler ned fortere enn du må), eller beholder den tiden du har nå (med mindre avdrag).

Men lånekasselån bør være det siste du betaler ned (mer enn du må), det har en ekstremt god forsikring (hvis du blir arbeidsledig, syk, tjener lite eller dør) i forhold til alt annet lån.

Men, det skal jo betales, og det er deilig å bli kvitt det!

Er du sikker på at dette er riktig - altså at man kan velge mellom lavere termin el. kortere nedbetalingstid ved ekstrabetaling? Jeg har flere ganger betalt mer enn minimumsbeløpet, og avdragene har ikke endret seg, men løpetida har blitt kortere.

Ellers synes jeg det er verdt å nevne at ekstrainnbetalinger til Lånekassa et veldig greit. Man kan innbetale så mye man vil når man vil - forutsatt at man minst betaler minimumsbeløpet selvsagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...