Gå til innhold

Noen som vet om noen flinke pianolærere

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

i Oslo til 14-åringen.Hun har spilt i 5.5 år.

Har sjekket musikkskoler på nettet, men vet ikke helt. Ser ut som de bare kan tilby maks 45 min pr.gang.

Skrevet

Betaler du mer, så kan hun sikkert få lengre timer også. Men 45 minutter bør holde for de aller fleste, fortsatt er vel 30 minutter det vanligste. Er hun godt forberedt og læreren er dyktig, så får man gjort svært mye på 45 minutter.

Lenge siden jeg har hatt noe forhold til dette "markedet", men har du sjekket hva de kan tilby på Baratt Dues institutt?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Betaler du mer, så kan hun sikkert få lengre timer også. Men 45 minutter bør holde for de aller fleste, fortsatt er vel 30 minutter det vanligste. Er hun godt forberedt og læreren er dyktig, så får man gjort svært mye på 45 minutter.

Lenge siden jeg har hatt noe forhold til dette "markedet", men har du sjekket hva de kan tilby på Baratt Dues institutt?

Hei frosken!

Håpet at du skulle svare. Husker at du hadde litt peiling på dette. Det har ikke jeg.

Har sjekket Barrat dues. Ser ut som man må søke, og at søknadsfristen har gått ut for i år, hvis ikke jeg misforsto helt. Får ta en telefon.

Synes du ikke 45 min er litt lite når man er 14 da? I 3 av disse årene har hun hatt 1 time i uka, men som regel har han sittet 1 og en halv time med henne.Han er ikke så nøye med klokka. Vi er veldig fornøyd, men tror hun trenger litt nye impulser, og han tar nå 500 kr. timen og det er litt mye synes jeg, selv om han holder på lenger.

Skrevet

Hei frosken!

Håpet at du skulle svare. Husker at du hadde litt peiling på dette. Det har ikke jeg.

Har sjekket Barrat dues. Ser ut som man må søke, og at søknadsfristen har gått ut for i år, hvis ikke jeg misforsto helt. Får ta en telefon.

Synes du ikke 45 min er litt lite når man er 14 da? I 3 av disse årene har hun hatt 1 time i uka, men som regel har han sittet 1 og en halv time med henne.Han er ikke så nøye med klokka. Vi er veldig fornøyd, men tror hun trenger litt nye impulser, og han tar nå 500 kr. timen og det er litt mye synes jeg, selv om han holder på lenger.

Jeg spilte selv piano til jeg var ca 18 på Baratt Due (men ikke hos student) og den avsatte tiden pr elev var 30 minutter. 45 minutter bør i utgangspunktet helt klart være nok tid - det handler om hvordan tiden brukes. En helt annen ting er at det kan være bekvemt både for lærer og elev å bruke mer tid, har selv gjort det når jeg har undervist.

Antar at du kan prøve å ringe Oslo musikklærerforening http://www.omlf.no/

Hvor lenge hun har spilt sier ikke så mye om hvilket nivå hun er på; ha klart for deg hvilke stykker hun har spilt den siste tiden når du ringer for å diskutere alternative lærere.

En helt annen ting er at dere kanskje skal være forsiktige med å skifte lærer dersom hun selv er fornøyd . Svært mange jenter i den alderen er gode til å spille piano men allikevel er frafallet stort. Mange går lei mot slutten av ungdomsskolen eller i starten av vgs. Det sies at kanskje den viktigste egenskapen en spillelærer kan ha er evnen til å motivere selv om vedkommende selvfølgelig må ha et ferdighetsnivå som overgår elevens.

Skrevet

45 minutters time er veldig vanlig, selv på høyt nivå og profesjonelle lærere. Det var det i hvert fall da jeg selv spilte piano.

Gjest svaksterk
Skrevet

Jeg spilte selv piano til jeg var ca 18 på Baratt Due (men ikke hos student) og den avsatte tiden pr elev var 30 minutter. 45 minutter bør i utgangspunktet helt klart være nok tid - det handler om hvordan tiden brukes. En helt annen ting er at det kan være bekvemt både for lærer og elev å bruke mer tid, har selv gjort det når jeg har undervist.

Hvor lenge hun har spilt sier ikke så mye om hvilket nivå hun er på; ha klart for deg hvilke stykker hun har spilt den siste tiden når du ringer for å diskutere alternative lærere.

En helt annen ting er at dere kanskje skal være forsiktige med å skifte lærer dersom hun selv er fornøyd . Svært mange jenter i den alderen er gode til å spille piano men allikevel er frafallet stort. Mange går lei mot slutten av ungdomsskolen eller i starten av vgs. Det sies at kanskje den viktigste egenskapen en spillelærer kan ha er evnen til å motivere selv om vedkommende selvfølgelig må ha et ferdighetsnivå som overgår elevens.

Hei :-)

Jeg har ikke peiling på piano, men har spillt fiolin i mange år.

For meg dabbet interessen av da jeg byttet fiolinlærer da jeg var 14. Hun sendte meg videre til en flinkere lærer fordi hun mente at hun ikke hadde noe mer å lære meg. Problemet var bare at jeg også spillte fiolin og var så glad i det, på grunn av denne spillelærerinnen, og når jeg byttet fikk jeg en bedre fiolinist, men det var ikke det samme å spille lenger liksom. Så jeg sluttet etter 2 år.

Forøvrig er 45 minutter lenge nok tror jeg? Det er vel en smakssak, men det er jo øvingen imellom som er viktigst tror jeg?

Kan det gå an å spille sammen andre på piano også? Piano og fiolin feks? Da får hun spillt flere ganger i uken, men med litt variasjon, ikke bare en spillelærer... bare en ide :-)

Piano virker kjempefint, og jeg har tenkt på å ta timer selv en dag. Jeg må bare få et piano først :-)

Skrevet

Hva med å bruke en studen fra musikkhøyskolen? Jeg kjenner et par der som har elever ved siden av studiene.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Takk for tipset. Skal ringe dit.

Joda, hun er veldig fornøyd, men jeg merker jo at hun øver mindre enn tidligere. Oftere og oftere vil hun ta igjen i morgen det hun ikke får gjort i dag osv.Det er nok alderen.

Men hun vil absolutt fortsette å spille piano, sier hun.

Tenkte hun hadde godt av nye impulser, samtidig som jeg håper på enn litt billigere lærer. Nå er det litt slik at jeg synes det er så dyrt, at jeg vil hun skal gjøre seg fortjent til å gå hos han. Dermed ender opp med at jeg maser litt, og det er sikkert ikke bra det heller.

Dessuten mener jeg å ha lest at man egentlig bør skifte hvert tredje år.

Men læreren er vedlig flink altså, og han lærer henne nydelige klassiske stykker, men hun lærer ikke besifring.

Kanskje du kjenner han? Han heter Bjørn Erland Berg. Tar sjansen på å skrive navnet hans.Jeg har bare positivt å si om han.

Skrevet

Takk for tipset. Skal ringe dit.

Joda, hun er veldig fornøyd, men jeg merker jo at hun øver mindre enn tidligere. Oftere og oftere vil hun ta igjen i morgen det hun ikke får gjort i dag osv.Det er nok alderen.

Men hun vil absolutt fortsette å spille piano, sier hun.

Tenkte hun hadde godt av nye impulser, samtidig som jeg håper på enn litt billigere lærer. Nå er det litt slik at jeg synes det er så dyrt, at jeg vil hun skal gjøre seg fortjent til å gå hos han. Dermed ender opp med at jeg maser litt, og det er sikkert ikke bra det heller.

Dessuten mener jeg å ha lest at man egentlig bør skifte hvert tredje år.

Men læreren er vedlig flink altså, og han lærer henne nydelige klassiske stykker, men hun lærer ikke besifring.

Kanskje du kjenner han? Han heter Bjørn Erland Berg. Tar sjansen på å skrive navnet hans.Jeg har bare positivt å si om han.

Jeg har aldri hørt at man bør skifte lærer hvert tredje år - og har vanskelig for å tro at det finnes noen rasjonell begrunnelse for dette såfremt læreren er tilstrekkelig kvalifisert.

Hvor mye øver hun pr dag (eller hvor mye er målsetningen?) ? Og hvilke stykker er de siste hun har spilt?

Enig i at det er kostbar undervisning, men hadde hun spilt tennis aktivt så hadde det kostet like mye.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har aldri hørt at man bør skifte lærer hvert tredje år - og har vanskelig for å tro at det finnes noen rasjonell begrunnelse for dette såfremt læreren er tilstrekkelig kvalifisert.

Hvor mye øver hun pr dag (eller hvor mye er målsetningen?) ? Og hvilke stykker er de siste hun har spilt?

Enig i at det er kostbar undervisning, men hadde hun spilt tennis aktivt så hadde det kostet like mye.

Det var noe jeg leste et eller annet sted. Begrunnelsen var at man fikk forskjellig innput fra forskjellige lærere. Han her har masse å lære henne enda på den klassiske biten. Det er bare klassiske stykker han lærer bort. Tror ikke han liker noe annet;) Han er kjempeflink. Men jeg merker at hun er blitt slappere i det siste, men hun har ikke mistet helt interessen. Jeg kan ikke mase for mye heller, for leksemengden har øket og hun går også på musikalakademiet på Bårdar 2 ganger i uka. Tror hun synes det er morsomst akkurat nå.

Tidligere øvde hun 1 time dagen. Nå har vi laget en avtale om 3 kvarter. Likevel hender at hun vil utsette noe til neste dag, og noen dager tar hun det igjen, andre dager ikke.

Jeg kan nevne noen av stykkene hun holder på med.

Mozart- Sonate nr. 12 og 13

Chopin-Mazurkas nr.2

Haydn-hele sonate 4.

Og mye annet.

Det er ikke læreren jeg er misfornøyd med altså. Men jeg synes prisen er litt drøy i forhold til hva hun øver, men som sagt jeg har lite peiling på hva andre lærere tar, hvor mye det er vanlig å øve osv.

Jeg vil bare at hun skal fortjene å gå der, og hvis hun ikke gjør det, tenkte jeg det var bedre å skifte til en billigere lærer, enn at jeg skal mase på henne.

Tenkte kanskje at selv om lærerern er billigere, så er han /hun nødvendigvis ikke noe dårligere. Samtidig som hun kanskje fikk lære besifring.

Men som sagt jeg har lite peiling på dette selv, så det er fint at du og andre her har noen erfaringer.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hun har spilt tennis også;)

Det er ikke så dyrt nei.

Nå er det bare musikk, dans, sang hun vil drive med.

Hadde hun hatt tid, hadde hun nok drevet med tennis enda.

Skrevet

Hun har spilt tennis også;)

Det er ikke så dyrt nei.

Nå er det bare musikk, dans, sang hun vil drive med.

Hadde hun hatt tid, hadde hun nok drevet med tennis enda.

Tennis på høyt nivå for en 14-åring kostet mer enn 2000 i måneden sist jeg sjekket...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tennis på høyt nivå for en 14-åring kostet mer enn 2000 i måneden sist jeg sjekket...

Ok, men hun var nok ikke på høyt nivå;)

Skrevet

Jeg har lest tråden med interesse,og kjenner meg litt igjen i det at interessen dabba av da jeg var 13-14. Hadde foreldra mine finni ut at jeg skulle skifte lærer, hadde jeg garantert slutta helt. Det er ene og aleine læreren sin skyld at jeg ikke slutta.

Besifring kan hun lære seg seinere, det viktigste er at hun trives hos den hun lærer av!

Skrevet

Hei frosken!

Har ikke du skrevet at mannen din tjener gode penger? Slik at dere uten problemer har råd til en slik utgift som pianolæreren hennes mener jeg... Støtter de andre her som sier du bør la henne få fortsette med den læreren hun har og som hun er fornøyd med. En sårbar alder, og en ny lærer vil ikke nødvendigvis være til det bedre, selv om han kanskje er dyktigere (eller rimeligere!)...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Har ikke du skrevet at mannen din tjener gode penger? Slik at dere uten problemer har råd til en slik utgift som pianolæreren hennes mener jeg... Støtter de andre her som sier du bør la henne få fortsette med den læreren hun har og som hun er fornøyd med. En sårbar alder, og en ny lærer vil ikke nødvendigvis være til det bedre, selv om han kanskje er dyktigere (eller rimeligere!)...

Du hallo! Jeg har sagt at pengene er investert rundt omkring i hus og leiligheter. Pengene ligger ikke på konto.

Vi er ikke et utømmelig sluk;o)

Og akkurat nå er han midt i et prosjekt, og man vet aldri hva utfallet av det vil bli.

Skrevet

Du hallo! Jeg har sagt at pengene er investert rundt omkring i hus og leiligheter. Pengene ligger ikke på konto.

Vi er ikke et utømmelig sluk;o)

Og akkurat nå er han midt i et prosjekt, og man vet aldri hva utfallet av det vil bli.

Mente ikke at dere var et uutømmelig sluk, men at jeg trodde at det ikke var en så uoverkommelig utgift med de pianotimene.

Beklager om jeg tok feil!

Det viktigste var vel at jeg mener de andre her har rett i at det kan være større fare for at hun kutter ut hele pianospillingen om hun må bytte fra en lærer hun er fornøyd med, til en hun ikke kjenner like godt.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Mente ikke at dere var et uutømmelig sluk, men at jeg trodde at det ikke var en så uoverkommelig utgift med de pianotimene.

Beklager om jeg tok feil!

Det viktigste var vel at jeg mener de andre her har rett i at det kan være større fare for at hun kutter ut hele pianospillingen om hun må bytte fra en lærer hun er fornøyd med, til en hun ikke kjenner like godt.

Ja, det blir vanskelig dette. Hun sier at det er greit å bytte, og hun sier at hun ikke vil slutte å spille.

Men hun sier også at hun er lei av maset mitt.

Og det forstår jeg og det er nok også derfor hun vil bytte.

Det er vanskelig å la være å mase. For grunnen til at jeg maser, er at jeg ikke vil føle at jeg kaster pengene rett i do.

Men, vi får ta oss en rolig prat om dette hjemme nå da.

Ihvertfall fikk jeg en link, så jeg vet hvor jeg kan undersøke litt.

Skrevet

Ja, det blir vanskelig dette. Hun sier at det er greit å bytte, og hun sier at hun ikke vil slutte å spille.

Men hun sier også at hun er lei av maset mitt.

Og det forstår jeg og det er nok også derfor hun vil bytte.

Det er vanskelig å la være å mase. For grunnen til at jeg maser, er at jeg ikke vil føle at jeg kaster pengene rett i do.

Men, vi får ta oss en rolig prat om dette hjemme nå da.

Ihvertfall fikk jeg en link, så jeg vet hvor jeg kan undersøke litt.

Dere kan kanskje komme til et kompromiss på tiden, om hun bare øver jevnlig. Altså om du vil at hun skal spille en time daglig, og hun føler at det blir for mye og helst vil spille en halvtime, så kan kanskje 45 min. være en grei deal?

Uansett er det viktig å ha tid til både økt leksemengde, og det å skulle finne ut av hvem man er (i ferd med å bli), det er mye som skjer i hodet på en ung tenåring... Man må jo ha tid til å være med venner i den alderen også.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dere kan kanskje komme til et kompromiss på tiden, om hun bare øver jevnlig. Altså om du vil at hun skal spille en time daglig, og hun føler at det blir for mye og helst vil spille en halvtime, så kan kanskje 45 min. være en grei deal?

Uansett er det viktig å ha tid til både økt leksemengde, og det å skulle finne ut av hvem man er (i ferd med å bli), det er mye som skjer i hodet på en ung tenåring... Man må jo ha tid til å være med venner i den alderen også.

"Man må jo ha tid til å være med venner i den alderen også"

Ja, det er viktig, og det har hun også. Hun har mange venner og et par av dem går sammen med henne på musikalakedemiet.

Hun blir nok stresset innimellom. Noe av skylden har hun selv, for hun er en type som vil rekke over alt mulig.(Lik sin far ;o)) Er vedig redd for å gå glipp av noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...