Gå til innhold

Noen som vet om noen flinke pianolærere

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tennis på høyt nivå for en 14-åring kostet mer enn 2000 i måneden sist jeg sjekket...

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på hva vi har kommet frem til så langt.

Det som var fint,var at jeg traff pianolæreren hennes et par dager etter dette.

Han kunne fortelle at hun var blitt svært utolmodig i pianotimene. Hun vil ta over kontrollen, og lytter ikke etter hva han sier, Hun har ikke tolmodighet til å lytte når han spiller for henne, men tar over selv.

Jeg visste at hun var en kontrolende type, og liker best å styre selv, men det går jo ikke hvis hun skal lære noe.

Veldig fint at han fortalte meg ette, for tidligere har det bare vært skryt over hvor talentfull hun er, den beste eleven hans osv.

Jeg tror hun har følt seg så trygg på disse ordene at hun tror ting går av seg selv. Jeg hadde jo merket en slappere holdning hjemme også.

Jeg fortalte henne dette, og DET ville hun ikke ha på seg. Så du skulle sett endringen denne uka og slutten av forrige uke. Det ble plutselig en brå endring. Satte til å med i gang med å øve på Måneskinnssonaten som hun ikke hadde i lekse. Hun skulle overraske han nemlig;)

Etter timen i går, fikk hun beskjed om å gå hjem å fortelle at det hadde vært en veldig bra time.

Så nå er det bestemt at vi fortsette hos han og ser det hele litt an. Ihvetfall frem til jul.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har lest tråden med interesse,og kjenner meg litt igjen i det at interessen dabba av da jeg var 13-14. Hadde foreldra mine finni ut at jeg skulle skifte lærer, hadde jeg garantert slutta helt. Det er ene og aleine læreren sin skyld at jeg ikke slutta.

Besifring kan hun lære seg seinere, det viktigste er at hun trives hos den hun lærer av!

Se svaret mitt til Frosken lenger ned.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering på hva vi har kommet frem til så langt.

Han kunne fortelle at hun var blitt svært utolmodig i pianotimene. Hun vil ta over kontrollen, og lytter ikke etter hva han sier, Hun har ikke tolmodighet til å lytte når han spiller for henne, men tar over selv.

Jeg visste at hun var en kontrolende type, og liker best å styre selv, men det går jo ikke hvis hun skal lære noe.

Veldig fint at han fortalte meg ette, for tidligere har det bare vært skryt over hvor talentfull hun er, den beste eleven hans osv.

Jeg tror hun har følt seg så trygg på disse ordene at hun tror ting går av seg selv. Jeg hadde jo merket en slappere holdning hjemme også.

Jeg fortalte henne dette, og DET ville hun ikke ha på seg. Så du skulle sett endringen denne uka og slutten av forrige uke. Det ble plutselig en brå endring. Satte til å med i gang med å øve på Måneskinnssonaten som hun ikke hadde i lekse. Hun skulle overraske han nemlig;)

Etter timen i går, fikk hun beskjed om å gå hjem å fortelle at det hadde vært en veldig bra time.

Så nå er det bestemt at vi fortsette hos han og ser det hele litt an. Ihvetfall frem til jul.

skriveleifer gitt;)

Skrevet

Dette tror jeg var en nyttig vekker for henne - og en påminnelse for læreren om at det kan være viktig å samarbeide med foreldrene når ting butter litt :-)

En helt annen ting er at hun sannsynligvis hittil har kunnet flyte på "talentet" sitt . (Betviler ikke at hun er flink til å spille, men det finnes så utrolig mange jenter i den alderen som kan bli svært gode dersom alt klaffer.) Hun ville sannsynligvis hatt litt godt av å oppdage at det finnes mange som er minst like gode som henne, og at hun også må jobbe hardt dersom hun skal komme videre. Deltar hun på elevkonserter f.eks. i regi av Oslo musikklærerforening?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette tror jeg var en nyttig vekker for henne - og en påminnelse for læreren om at det kan være viktig å samarbeide med foreldrene når ting butter litt :-)

En helt annen ting er at hun sannsynligvis hittil har kunnet flyte på "talentet" sitt . (Betviler ikke at hun er flink til å spille, men det finnes så utrolig mange jenter i den alderen som kan bli svært gode dersom alt klaffer.) Hun ville sannsynligvis hatt litt godt av å oppdage at det finnes mange som er minst like gode som henne, og at hun også må jobbe hardt dersom hun skal komme videre. Deltar hun på elevkonserter f.eks. i regi av Oslo musikklærerforening?

"Hun ville sannsynligvis hatt litt godt av å oppdage at det finnes mange som er minst like gode som henne, og at hun også må jobbe hardt dersom hun skal komme videre. Deltar hun på elevkonserter f.eks. i regi av Oslo musikklærerforening? "

Ja, det gjør hun, og det er mange mange flinke der. Også mange som er flinkere.

Det gir henne inspirasjon.

Ambisjonen min og hennes er ikke annet enn at skal kunne kose seg med pianospillingen også i voksen alder på hjemmebane. Tror ikke hun har tenkt til å satse på noe utover det;)

Skrevet

"Hun ville sannsynligvis hatt litt godt av å oppdage at det finnes mange som er minst like gode som henne, og at hun også må jobbe hardt dersom hun skal komme videre. Deltar hun på elevkonserter f.eks. i regi av Oslo musikklærerforening? "

Ja, det gjør hun, og det er mange mange flinke der. Også mange som er flinkere.

Det gir henne inspirasjon.

Ambisjonen min og hennes er ikke annet enn at skal kunne kose seg med pianospillingen også i voksen alder på hjemmebane. Tror ikke hun har tenkt til å satse på noe utover det;)

Jeg tror at dersom man fortsetter å spille regelmessig til man er et sted mellom 16 og 18, så vil man med stor sannsynlighet ha glede av pianoet resten av livet. Slutter man tidligere, så er det mange som "glemmer" det meste.

Å venne seg til å måtte jobbe relativt hardt for å oppnå fremgang, er uansett noe hun vil ha glede av senere i livet.

En helt annen ting, er at min spillelærer i alle år sa at så lenge jeg øvde minst 30 minutter effektivt daglig, så var hun tilfreds. I travle perioder er det kanskje den mest realistiske målsetningen - og så får man stå på litt ekstra før konserter og i perioder man har bedre tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...