Gå til innhold

Holmgang i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kalles placebo-effekt!

Med vennlig hilsen

Jøss, også svigermor som mente at foten hennes var mye bedre i dag, etter seansen på tv??? ;)

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• morsan

10

• sheba

10

• ShitDiddelyDo

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jøss, også svigermor som mente at foten hennes var mye bedre i dag, etter seansen på tv??? ;)

Hm....

Kanskje TVen stod oppå foten?

*løsningsorientert*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gud kan vel ikke styre handlingene til alle menneskene i verden.

..eh.. jo, han skal jo (i følge bibelen) være nettopp "allmektig".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg svitsjet tilfeldigvis forbi i går og da jeg skjønte at programmet handlet om helberedelse ved bønn svitsjet jeg meget fort videre.

Men også med andre typer temaer er Holmgang en av de programmene jeg svært sjelden ser på. Det er så overdrevent tabloidisert at det er til å få fnatt av!

Skrevet

vel, jeg tror ikke på det...

En tidligere nabo var på et møte med nevnte Pedersen som var på tv i går, for at han skulle be for han. Dagen etter falt han om og døde plutselig...

Skrevet

82% av innringerne tror på helbredelse ved bønn.

Hadde aldri trodd så mange tror på dette!

Spørsmålet er jo 82% av HVEM DA???

Dette er jo ikke akkurat en "gallup" blant et representativt utvalg! ;-)

Skrevet

Du kommer ikke utenom "Det Ondes Problem" - man kan ikke ha en "god", "allvitende" og "allmektig" Gud, samtidig som man har ondskap i verden.

Man kan ha 2 ut av de 3 egenskapene som den bibelske Gud skal ha, men ikke alle 3.

En "god Gud" tillater ikke det som skjer i verden, uansett årsak og grunn.

Med vennlig hilsen

Jeg er bare SÅÅÅÅ enig!

Enten er han god og ikke allmektig, ellers så er han allmektig og ikke god.

Eventuelt ikke-eksisterende! ;-)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Spørsmålet er jo 82% av HVEM DA???

Dette er jo ikke akkurat en "gallup" blant et representativt utvalg! ;-)

Nei, det kan du si!

Et slikt program samler vel mange foran skjermen som tror på slikt. Så nei, en slik måling er ikke representativ.

Jeg så nå på programmet jeg, men heg hverken tror på dette eller ringte inn.

:)

Skrevet

Joda, for hvis den guden er opptatt med å helbrede foten til tante Olga på Toten (hah, det rimte!), i tillegg til å behandle utallige innkomne ønsker, så må han jo utsette/forsake andre oppgaver. Og da kan jo en tsunami, orkan, tyfon, tornado, sultkatastrofe, epidemier eller hva som helst, inntreffe i mellomtiden. For det er vel resultat av "den onde selv"?

Hvis den guden er allmektig og snill, da skulle han jo være i stand til å utrydde all ondskap i verden? Da skulle han vel kunne utrydde den onde selv? Og så kunne det vært bare et knips, så var all sult og nød forsvunnet fra jordens overflate?

Svar: 1. Det finnes ingen gud. 2. Om det finnes en gud, er denne ikke allmektig. 3 Om det finnes en gud, er denne ond og ikke snill, fordi han ikke kan/har tid til/gidder hjelpe alle.

Jeg heller til svaralternativ 1.

Tiltredes!

Skrevet

Nei, det kan du si!

Et slikt program samler vel mange foran skjermen som tror på slikt. Så nei, en slik måling er ikke representativ.

Jeg så nå på programmet jeg, men heg hverken tror på dette eller ringte inn.

:)

Ja, ikke sant? *S*

Ikke bare "hvem ser på" men også "hvem av dem som ser på ringer inn og stemmer"! :-)

Skrevet

Du kommer ikke utenom "Det Ondes Problem" - man kan ikke ha en "god", "allvitende" og "allmektig" Gud, samtidig som man har ondskap i verden.

Man kan ha 2 ut av de 3 egenskapene som den bibelske Gud skal ha, men ikke alle 3.

En "god Gud" tillater ikke det som skjer i verden, uansett årsak og grunn.

Med vennlig hilsen

For at du skal kunne konkludere slik, så må faktisk DU være allvitende :-)

Skrevet

For at du skal kunne konkludere slik, så må faktisk DU være allvitende :-)

Det holder med elementær logikk.

Skrevet

Det holder med elementær logikk.

Nei, det gjør faktisk ikke det, og det er nettopp derfor vi kaller det "tro".

Skrevet

Jeg så på et program med en teit predikant engang, trodde jeg. Han skulle lissom helbrede folk som så på også. Vet ikke om noen husker det?

Den gang hadde jeg hatt veldig vondt i halsen lenge. Og siden predikanten sa at de som så på skulle legge handa på det stedet som var vondt, eller som de ville ha helbredet, så måtte de gjøre det da han ba bønn.

Jeg gjorde som predikanten befalte. For jeg tenkte at dette herr. Predikant, det kan du dra lengre på landet med.

Men:

Jeg la handa på halsen min. Det gjorde vondt noen dager etterpå, men jaggu forsvant det ikke helt også.

Tro det den som vil, men det hjalp iallfall........

Var jeg deg, ville jeg sett Predikanten på Holmgang.

Dette er en spøk, ikke sant?

Skrevet

Nei, det gjør faktisk ikke det, og det er nettopp derfor vi kaller det "tro".

Ja, he he , kall det hva du vil! ;-) Og tro på hva du vil.

Men når man ser at Gud da tillater sultkatastrofe i Niger, med tusenvis døde barn, så følger det av ren logikk at dersom Gud var både allmektig og god, så kunne han ha gjort dette annerledes.

Hvis han er allmektig kunne han ha stoppet dette, men han unnlater å gjøre det, ergo er han ikke god.

Han kan være god, men det står ikke i hans makt å stoppe dette, ergo er han ikke allmektig.

Det holder rett og slett ikke å si at Guds veier er uransakelige, og at han sikkert har en mening med dette som vi ikke forstår.

Men hvorfor lar han da stakkars uskyldige barn i Afrika dø, mens fete, rike, slemme folk i vetsen overlever både det ene og det andre?

Skrevet

Dette er en spøk, ikke sant?

Det finnes vel ingen annen årsak enn håndspåleggelse til at man blir frisk av sår hals etter bare noen dager, vel! ;-)

Og gjelder det hodepine er helbredelsestiden faktisk enda kortere! En kjapp hpndspåleggelse om kvelden og så skal du se at hodepinen er borte

når du våkner neste morgen! ;-)

Skrevet

82% av innringerne tror på helbredelse ved bønn.

Hadde aldri trodd så mange tror på dette!

Det viser vel bare hvem det var som fant programmet interessant nok til å se på.

Selv gad jeg ikke å se på Holmgang i går, nettopp fordi programmet omhandlet noe som for meg kun er tull og tøys.....

Skrevet

De ville vel enten blitt friske uansett (i gjennomsnitt blir man frisk av 85% av alle sykdommer helt automatisk), eller så er det placebo-effekten (de tror de har fått medisin som virker (akkurat som sukker-tabletter), men de blir friske kun fordi de tror på medisinen (og ikke av selve medisinen)).

Med vennlig hilsen

Her er jeg helt enig med deg Sør.

Gjest skraldepande
Skrevet

Det finnes vel ingen annen årsak enn håndspåleggelse til at man blir frisk av sår hals etter bare noen dager, vel! ;-)

Og gjelder det hodepine er helbredelsestiden faktisk enda kortere! En kjapp hpndspåleggelse om kvelden og så skal du se at hodepinen er borte

når du våkner neste morgen! ;-)

Hele trikset er å være på rett sted til rett tid, så kan man ta æren for alt. Til og med rentenedgangen.

Gjest skraldepande
Skrevet

vel, jeg tror ikke på det...

En tidligere nabo var på et møte med nevnte Pedersen som var på tv i går, for at han skulle be for han. Dagen etter falt han om og døde plutselig...

Han skulle altså ikke gått på det møtet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...