Gå til innhold

Jaja, nå blir da endelig Tom pappa på ordentlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig at å insinuere at biologisk foreldreri er det eneste som er på "ordentelig", men jeg kjenner faktisk to voksne mennesker som selv er adoptert (den ene bor med biologisk mor og mannen hennes har adoptert ham, i det andre tilfellet er begge adoptivforeldre..) Uansett,begge disse er heloppdratt av adoptiv foreldre,men snakker allikevel om sin "ordentelige" far og sånn,istedet for sin biologiske..

Det har jeg alltid funnet litt pussig? Blir ikke de irettesatt for politisk ukorrekt språkbruk fordi de er adopterte selv tro? Jeg tror ikke andre kunne slomse så grovt uten innsigelser fra omverdenen?

Litt på siden, men jeg bare lurte på hvorfor de gjør det..Ingen andre jeg kjenner sier sånn.

:-)

"Blir ikke de irettesatt for politisk ukorrekt språkbruk fordi de er adopterte selv tro? Jeg tror ikke andre kunne slomse så grovt uten innsigelser fra omverdenen?"

En del svarte mennesker kaller jo seg selv for "niggere", selv om de ikke liker at andre gjør det ;o) Det har vel noe med at de fleste opplever at man gjerne kan kritisere ting selv, men man går rett i forsvar om andre gjør det samme. Feks man kan snakke dritt om en umulig ektefelle, men går rett i forsvar om andre sier det samme om fyren, uten at du selv har bedt om det. Hvis du forstår?

Hver og en må selvfølgelig få lov til å bruke de begrepene de selv har lyst til, og det hadde aldri ramlet meg inn i halvsøvne å korrigere verken en svart som sa neger eller en adoptert som snakket om bioligiske foreldre som "ordentlige foreldre".

"Litt på siden, men jeg bare lurte på hvorfor de gjør det..Ingen andre jeg kjenner sier sånn."

Du får spørre da? ;o) Kanskje synes de at "biologiske foreldre" blir for sterilt? Kanskje har de et litt anstrengt forhold til adoptivforeldrene. Eller kanskje de rett og slett er så trygge på hverandre at det ikke spiller noen trille hva de kaller hverandre.

Jeg håper i alle fall at jeg skal oppdra mine barn til å vite at vi kan snakke om biologiske foreldre akkurat slik som hun vil selv.

Beste hilsen fra

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

20

• morsan

16

• hare1365380455

8

• cecily

5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, hun sa "pappa på ordentlig", og det var sikkert drit klønete formulert. Putterull har antagelig skjønt tegninga nå uten at det trengs noen ytterligere heksejakt.

Helt greit at det gjøres oppmerksom på at dette ikke var politisk korrekt å si, men det får da være grenser for å ta av helt! (jfr innlegg på adopsjon).

Gi dere nå, a'! ;)

Skrevet

Hi hi.... synes nesten litt synd på deg. Tror neppe du aner konsekvensen av å skrive om Tom Cruise som ordenltig pappa. :o)

Hilsen ei som er ordentig mamma til både sitt biologisk fødte barn og sitt adopterte barn.

laguna1365380434
Skrevet

"Blir ikke de irettesatt for politisk ukorrekt språkbruk fordi de er adopterte selv tro? Jeg tror ikke andre kunne slomse så grovt uten innsigelser fra omverdenen?"

En del svarte mennesker kaller jo seg selv for "niggere", selv om de ikke liker at andre gjør det ;o) Det har vel noe med at de fleste opplever at man gjerne kan kritisere ting selv, men man går rett i forsvar om andre gjør det samme. Feks man kan snakke dritt om en umulig ektefelle, men går rett i forsvar om andre sier det samme om fyren, uten at du selv har bedt om det. Hvis du forstår?

Hver og en må selvfølgelig få lov til å bruke de begrepene de selv har lyst til, og det hadde aldri ramlet meg inn i halvsøvne å korrigere verken en svart som sa neger eller en adoptert som snakket om bioligiske foreldre som "ordentlige foreldre".

"Litt på siden, men jeg bare lurte på hvorfor de gjør det..Ingen andre jeg kjenner sier sånn."

Du får spørre da? ;o) Kanskje synes de at "biologiske foreldre" blir for sterilt? Kanskje har de et litt anstrengt forhold til adoptivforeldrene. Eller kanskje de rett og slett er så trygge på hverandre at det ikke spiller noen trille hva de kaller hverandre.

Jeg håper i alle fall at jeg skal oppdra mine barn til å vite at vi kan snakke om biologiske foreldre akkurat slik som hun vil selv.

Beste hilsen fra

Takk! Godt og oppklarende svar..Jeg har stusset litt på det der,men jeg har ikke turt å spørre, slikt er litt kilent,har jeg inntrykk av.. Jeg vet bare at de begge er adopterte og at de begge sier ting som nok ville blitt regnet som enormt feil om andre sa det..Men du har selvsagt rett..De fleste kan være morsomme og ukorrekte på egne vegne, mens det tar seg dårligere ut om andre er det.

Jeg tror hvertfall det må være noe sånt, for jeg tror ikke det er noe anstrengt i noen av hjemmene der, det er koselige folk, og hyggelig tone.

:-)

Skrevet

Ja, hun sa "pappa på ordentlig", og det var sikkert drit klønete formulert. Putterull har antagelig skjønt tegninga nå uten at det trengs noen ytterligere heksejakt.

Helt greit at det gjøres oppmerksom på at dette ikke var politisk korrekt å si, men det får da være grenser for å ta av helt! (jfr innlegg på adopsjon).

Gi dere nå, a'! ;)

Enig!

Jeg trodde min humoristiske advarsel skulle være nok til at adoptivforeldrene så at det ikke var nødvendig å si mer...

Skrevet

Nå banner jeg i kjerka jeg også. Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange på adopsjon er så utrolig hårsåre. De sier jo at dette er naturlig og greit, hvorfor lever de ikke opp til det selv og ikke lar seg pille på nesa?

Bør kanskje løpe selv, nå.

Fordi datteren min blir lei seg når hun får høre at vi ikke er hennes ordentlige foreldre...

Jeg for min egen del er trygg nok på min rolle til å ikke ta meg nær av det. Men det dere sier til oss, hører også ungene våre. Og en unge på 3-4-5-6 år er ikke i stand til å ta inn over seg hele bakgrunnen for hva og hvorfor. Og mange av dem blir rett og slett redde og utrygge av å få sånne ting slengt i ansiktet.

Så jeg er ikke hårsår på egne venge, men på vegne av adopterte barn :-)

...selv om jeg fremdeles mener at det er feil å si at adoptivforeldre ikke er ordentlige foreldre, så lenge begrepet å adoptere juridisk sett betyr at man "tar til seg som sitt eget".

Beste hilsen fra

Skrevet

Fordi datteren min blir lei seg når hun får høre at vi ikke er hennes ordentlige foreldre...

Jeg for min egen del er trygg nok på min rolle til å ikke ta meg nær av det. Men det dere sier til oss, hører også ungene våre. Og en unge på 3-4-5-6 år er ikke i stand til å ta inn over seg hele bakgrunnen for hva og hvorfor. Og mange av dem blir rett og slett redde og utrygge av å få sånne ting slengt i ansiktet.

Så jeg er ikke hårsår på egne venge, men på vegne av adopterte barn :-)

...selv om jeg fremdeles mener at det er feil å si at adoptivforeldre ikke er ordentlige foreldre, så lenge begrepet å adoptere juridisk sett betyr at man "tar til seg som sitt eget".

Beste hilsen fra

For all del, jeg syns adopsjon er kjempefint, har ingenting i mot det heller.

Folk som snakker nedsettende, enten bevisst eller ubevisst om f.eks adopterte, fargede eller psykisk utviklingshemmede når noen av disse er til stedet, må jo mangle et par skruer i nøtten. At det skjer, har jeg selv opplevd.

Men nå er jo ingen barn her inne, men allikevel er det noen som blir sinte. Det er det jeg ikke skjønner.

Skrevet

Gi dere nå, a'! ;)

Man får ikke mer liv her inne enn man lager selv, forstår du vel, mariaflyfly! ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

Nå banner jeg i kjerka jeg også. Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange på adopsjon er så utrolig hårsåre. De sier jo at dette er naturlig og greit, hvorfor lever de ikke opp til det selv og ikke lar seg pille på nesa?

Bør kanskje løpe selv, nå.

Jeg syns faktisk ikke det er hårsårt å reagere på at noen sier at man ikke er ordentlig forelder jeg. For det sier også noe om hvordan man ser på barna våre. Det er lov å være løvemamma - Det er en del av det å være ordentlig mamma det. ;-)

Jeg vil forresten gjerne se at andre foreldre som man av en eller annen grunn kan "gruppere" blir stemplet som ikke-ordentlige foreldre, uten at de reagerer på det. Foreldre under 1,65 m høye f.eks, de er nok ikke ordentlige foreldre, for ikke å snakkke om prøverørsforeldre.

;-)

Skrevet

Jeg syns faktisk ikke det er hårsårt å reagere på at noen sier at man ikke er ordentlig forelder jeg. For det sier også noe om hvordan man ser på barna våre. Det er lov å være løvemamma - Det er en del av det å være ordentlig mamma det. ;-)

Jeg vil forresten gjerne se at andre foreldre som man av en eller annen grunn kan "gruppere" blir stemplet som ikke-ordentlige foreldre, uten at de reagerer på det. Foreldre under 1,65 m høye f.eks, de er nok ikke ordentlige foreldre, for ikke å snakkke om prøverørsforeldre.

;-)

Hehe, de der prøverørsforeldrene, DE er teite de.

Skrevet

For all del, jeg syns adopsjon er kjempefint, har ingenting i mot det heller.

Folk som snakker nedsettende, enten bevisst eller ubevisst om f.eks adopterte, fargede eller psykisk utviklingshemmede når noen av disse er til stedet, må jo mangle et par skruer i nøtten. At det skjer, har jeg selv opplevd.

Men nå er jo ingen barn her inne, men allikevel er det noen som blir sinte. Det er det jeg ikke skjønner.

"Men nå er jo ingen barn her inne, men allikevel er det noen som blir sinte. Det er det jeg ikke skjønner."

Neida, det er ikke det, men det er selve begrepet vi vil til livs, for det sies ikke bare her, men også ute i virkelighetens verden. Bella sin bestevenninne hadde fått det av forklaring fra sine foreldre, når hun lurte på hvorfor Bella var brun og vi hvite.

Og dette er oppegående mennesker, som jeg både liker og respekterer (og heller ikke bærer nag til, hihihi).

Men så lenge det folk går rundt og sier at adoptivforeldre ikke er ordentlige foreldre, og bruker det som forklaring - og det er jo overhode ikke ondsinnet ment! - så kommer det ungene våre for øre.

Så jeg vil det til livs av den grunn. Og derfor er jeg "hårsår" her på dol, når temaet kommer opp - folkeopplysning, rett og slett ;o)

Folk er ikke ondsinnet (bortsett fra noen vi ikke skal nevne da...), bare ubetenksomme. De vet ikke at ungene våre kan bli såret - før de får vite det av oss hårsåre foreldre ;-)

Beste hilsen fra

Skrevet

Hihihi, ja prøverørsforeldre er bare heeeelt på tryne, det tror jeg at vi kan slå fast en gang for alle, hihihi ;-)

Beste hilsen fra

Gjest Moderator
Skrevet

Ja, for stakkarsen er jo bare liksom-pappa for de to barna han har med eksen...?!

Jeg tror faktisk at den godeste Tom hadde hatt lyst til å gi deg en rett høyre, om han hadde lest det du skrev her ;-)

Vennligst avstå fra å svare på innlegg skrevet av vår gamle kjenning.

Dette medfører mye ekstraarbeid for oss.

Vennlig hilsen

Skrevet

"Men nå er jo ingen barn her inne, men allikevel er det noen som blir sinte. Det er det jeg ikke skjønner."

Neida, det er ikke det, men det er selve begrepet vi vil til livs, for det sies ikke bare her, men også ute i virkelighetens verden. Bella sin bestevenninne hadde fått det av forklaring fra sine foreldre, når hun lurte på hvorfor Bella var brun og vi hvite.

Og dette er oppegående mennesker, som jeg både liker og respekterer (og heller ikke bærer nag til, hihihi).

Men så lenge det folk går rundt og sier at adoptivforeldre ikke er ordentlige foreldre, og bruker det som forklaring - og det er jo overhode ikke ondsinnet ment! - så kommer det ungene våre for øre.

Så jeg vil det til livs av den grunn. Og derfor er jeg "hårsår" her på dol, når temaet kommer opp - folkeopplysning, rett og slett ;o)

Folk er ikke ondsinnet (bortsett fra noen vi ikke skal nevne da...), bare ubetenksomme. De vet ikke at ungene våre kan bli såret - før de får vite det av oss hårsåre foreldre ;-)

Beste hilsen fra

Tolker jeg deg riktig når det er fordi at ungene ikke har lyst til å skille seg ut?

At datteren din er adoptert går jeg jo ut i fra at hun selv vet og at det slett ikke er noe dumt i det. Da vet hun også at det var en annen kvinne som fødte henne, men at det er du som er mor.

At det skal lite til for at barn blir lei seg, det vet jeg selv. At folk bemerket at jeg var høy da jeg gikk på barneskolen var bare helt forferdelig. Men dersom det barna blir trygge på at det å være adoptert kun er en nyanseforskjell, som kan sammenlignes med å ha på seg en rosa og ikke rød genser, da blir det heller ikke noe å bry seg om at noen bemerker det.

Jeg var forresten vitne til at en voksen spurte en tiåring om hvor hun kom i fra. Da hun svarte, ble hun spurt hvor hun _egentlig_ kom i fra, og jeg husker hvor stygt jeg syntes dette var. Men senere har jeg undret litt på dette og lurt litt på at om dersom dette er et tabuspørsmål, vil det ikke være å synes synd på de stakkarne som ikke er født i Norge, så ille at en ikke kan spørre om det?

Bare tanker, dette her. Det samme, eller enda mer egentlig, gjelder de som ikke snakker flytende norsk, og som helt sikkert ikke er født i Norge.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

He he.

Skrevet

Vennligst avstå fra å svare på innlegg skrevet av vår gamle kjenning.

Dette medfører mye ekstraarbeid for oss.

Vennlig hilsen

Jeg loooover. Og jeg beklager at jeg lot meg lokke et par ganger. Skal ikke gjenta seg :-)

Beste hilsen fra

fei1365380229
Skrevet

Jeg gidder ikke gå inn på den diskusjonen som går på ordentlige og uordentlige foreldre, men hvorfor er det egentlig synd på Katie?

Er hun ikke en voksen, gift dame? Er det ikke naturlig å da kanskje ønske seg barn?

Tom Cruise er da en oppegående mann, bortsett fra det religiøse tullet han driver med :o)

Gjest GRR....PASS SPRÅKET.
Skrevet

Kjære vene, du kan ikke vente at noen som ikke har hatt noe med adopsjon å gjøre skal kjenne til "adopsjonslingoen" uten at de har blitt opplyst om det, og opplyse noen kan man gjøre på en langt finere måte enn du presenterer her.

Har ikke sagt et vondt ord om personen. Men uthevet svaret for det er så viktig. Og jeg underskrev på denne måten fordi jeg ble sint og synes at voksne mennesker bør tenke seg om før dem sier ting/skriver noe som er fullstendig feil.

Voksne og ansvarlige mennesker burde vite såpass at om barn er egenfødte, adopterte eller kommet til verden som prøverørsbarn så er foreldrene til disse barna deres ordentlige foreldre.

Og har man ikke lært dette fra tidligere så vil alle som har vært innom denne tråden ha skjønt hva som bør tenkes over når man snakker om barn. Voksnes holdninger smitter fort over til barna deres, som igjen kan si til andre barn at de ikke har ordentlige foreldre.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Har ikke sagt et vondt ord om personen. Men uthevet svaret for det er så viktig. Og jeg underskrev på denne måten fordi jeg ble sint og synes at voksne mennesker bør tenke seg om før dem sier ting/skriver noe som er fullstendig feil.

Voksne og ansvarlige mennesker burde vite såpass at om barn er egenfødte, adopterte eller kommet til verden som prøverørsbarn så er foreldrene til disse barna deres ordentlige foreldre.

Og har man ikke lært dette fra tidligere så vil alle som har vært innom denne tråden ha skjønt hva som bør tenkes over når man snakker om barn. Voksnes holdninger smitter fort over til barna deres, som igjen kan si til andre barn at de ikke har ordentlige foreldre.

Jeg er helt enig i at man skal opplyse og spre videre den informasjonen man selv sitter inne med. Poenget her er hvordan man gjør det. Din fremgangsmåte er med på å fremstille adopsjonsgjengen (her på dol) som hårsåre og sneversynte. Da vil jeg tro Snø kommer mye lenger med sin måte å svare på.

Ellers kan det diskuteres opp og ned i mente hva voksne mennesker burde vite bedre enn eller hva de burde ha satt seg inn i. Man kan godt mene at noen er idiot fordi de snakker om "egne" barn eller "ordentlige" foreldre, men som vi alle vet så er ikke dumhet annet enn uvitenhet, og uvitenhet kan kureres. Det må bare gjøres på riktig måte.

Skrevet

Tolker jeg deg riktig når det er fordi at ungene ikke har lyst til å skille seg ut?

At datteren din er adoptert går jeg jo ut i fra at hun selv vet og at det slett ikke er noe dumt i det. Da vet hun også at det var en annen kvinne som fødte henne, men at det er du som er mor.

At det skal lite til for at barn blir lei seg, det vet jeg selv. At folk bemerket at jeg var høy da jeg gikk på barneskolen var bare helt forferdelig. Men dersom det barna blir trygge på at det å være adoptert kun er en nyanseforskjell, som kan sammenlignes med å ha på seg en rosa og ikke rød genser, da blir det heller ikke noe å bry seg om at noen bemerker det.

Jeg var forresten vitne til at en voksen spurte en tiåring om hvor hun kom i fra. Da hun svarte, ble hun spurt hvor hun _egentlig_ kom i fra, og jeg husker hvor stygt jeg syntes dette var. Men senere har jeg undret litt på dette og lurt litt på at om dersom dette er et tabuspørsmål, vil det ikke være å synes synd på de stakkarne som ikke er født i Norge, så ille at en ikke kan spørre om det?

Bare tanker, dette her. Det samme, eller enda mer egentlig, gjelder de som ikke snakker flytende norsk, og som helt sikkert ikke er født i Norge.

"Tolker jeg deg riktig når det er fordi at ungene ikke har lyst til å skille seg ut?"

Både ja og nei. Ingen barn har lyst til å skille seg ut. Og ingen liker å høre at noe som er deres ikke er "ordentlig", enten det er foreldre, klær eller leker. Ting som ikke er ordentlige er per def dårligere enn det som er ordentlig, om du forstår?

"At datteren din er adoptert går jeg jo ut i fra at hun selv vet og at det slett ikke er noe dumt i det. Da vet hun også at det var en annen kvinne som fødte henne, men at det er du som er mor."

Det vet hun, alt det har vi snakket om siden hun var pittelita.

"At det skal lite til for at barn blir lei seg, det vet jeg selv. At folk bemerket at jeg var høy da jeg gikk på barneskolen var bare helt forferdelig. Men dersom det barna blir trygge på at det å være adoptert kun er en nyanseforskjell, som kan sammenlignes med å ha på seg en rosa og ikke rød genser, da blir det heller ikke noe å bry seg om at noen bemerker det."

Jeg er enig i det, og hun er trygg på at hun adoptert, på at hun ikke har ligget i magen min og alt det der. Men bare tygg litt på begrepet "ordentlig" igjen. Det er to helt forskjellige ting å få høre "du er adoptert" og "du bor ikke hos dine ordentlige foreldre". Å være adoptert er for henne helt naturlig - hun vet hva det innebærer. Men i alle sammenhenger brukes "ikke ordentlig" om noe som er negativt. Og for henne er vi de ordenlige foreldrene - hun vet ikke noe annet. Når da andre sier til henne at vi IKKE er ordentlige foreldre, så blir hun forvirra og lei seg!

Og når vi virkelig ER ordentlige foreldre både juridisk og i funksjon (men nei, ikke biologisk), så er det jo rett og slett feil å si at vi ikke er ordentlige foreldre. Er du enig?

Når det gjelder spørsmålet om hvor Bella er fra, så pleier jeg å svare at hun er fra Norge, men hun er født i Colombia. Og selv svarer hun vel at hun er fra Colombia, om noen spør. Hun er i grunnen ganske stolt av det :-)) Jeg ønsker ikke å gjøre det spørsmålet til et tabu, men jeg er klar over at en del unger opplever det stadige fokuset på at de ikke _ser_ norske ut som problematisk i perioder av livet, og da ønsker man jo å demme opp for det. Akkurat den der synes jeg er veldig vanskelig å være enig i meg selv på, faktisk....

Jeg er aldri kvass når folk er tankeløse, kun når det er tydelig at de ønsker å være ubehagelige. Men jeg sier i fra, på en hyggelig måte, og forsøker å forklare hvorfor jeg sier i fra.

Men du har rett - jeg opplever nok for tiden at datteren min er opptatt av å ikke skille seg ut. Samtidig så elsker hun å høre at vi synes at hun er fin sånn som hun er, da ;o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...