Gjest Seriøse svar takk. Skrevet 6. oktober 2005 Skrevet 6. oktober 2005 For ordens skyld, spørsmålet gjelder på en kvinne av rasen menneske. Jeg spør her i stedet for på gynekologsider. Når en gynekolog på sykehuset måler lengden på livmorthalsen, hvordan gjør han det, bruker han ultralydapperat? Det kan da ikke foregå for hånd, såvidt jeg vet er det bare en liten knute(en cm) eller noe som er kjennbart der, er det ikke? Mye av halsen må da ligge skjult inni kroppen(ikke kjennbart)? 0 Siter
Gjest seriøse svar Skrevet 6. oktober 2005 Skrevet 6. oktober 2005 Måles med innvendig UL-stav ja... Takk for svar! Så en kan ikke kjenne lengden på livmorhalsen selv nei? Hvor lang skal den være sånn ca normalt, vet du det også? 0 Siter
Spirello Skrevet 6. oktober 2005 Skrevet 6. oktober 2005 Takk for svar! Så en kan ikke kjenne lengden på livmorhalsen selv nei? Hvor lang skal den være sånn ca normalt, vet du det også? Tror ikke man kan måle den selv nei.. Man kan jo kjenne en "knopp" (kul) der oppe. Livmorstappen flater jo ut og åpner seg når det nærmer seg fødsel, men man bør ikke fikle oppi der selv pga infeksjonsfare. Jordmødre og leger kan jo kjenne om den har blitt kortere, men når man måler så bruker de UL-stav. Tror den skal være ca. par cm, men det vet jeg ikke sikkert.. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 7. oktober 2005 Skrevet 7. oktober 2005 Min har 2 ganger blitt målt med innvendig ultralyd. De kan likevel få ganske grei måling ved å bruke hånda. De stikker da en finger opp på siden av livmorhalsen. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 7. oktober 2005 Skrevet 7. oktober 2005 Takk for svar! Så en kan ikke kjenne lengden på livmorhalsen selv nei? Hvor lang skal den være sånn ca normalt, vet du det også? Min ble ved ul første gangen (da jeg var 27 uker gravid) til 5,6 cm. Ved 34 ukers graviditet var den 4 cm. Når det nærmer seg fødsel skal den slettes helt ut før livmorhalsen åpnes. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.