Gå til innhold

Ang. skattelista

Gjest Vet ingenting jeg...

Anbefalte innlegg

Gjest Vet ingenting jeg...
Skrevet

Så var det i gang igjen.. Men for å spørre dumt.. (rødme)

Venstre kolonne (nettoinntekt) - og høyre (utliknet skatt)

Hva er det? Er det før eller etter skatt - må man slå sammen de to tallene for å få inntekten?! - eller er det bare et minstefradrag man skal legge til?

Gjest mirakel*2?
Skrevet

netto inntekt betyr etter skatt er trukket fra. Vet ikke om du må legge til utlignet skatt eller om det er et annet tall

Gjest synd, men sant
Skrevet

netto inntekt betyr etter skatt er trukket fra. Vet ikke om du må legge til utlignet skatt eller om det er et annet tall

Tull!

Nettoinntekt betyr bruttoinntekt minus fradrag (feks renter).

Gjest Rensdyr
Skrevet

Det blir nesten riktig på mange om du slår sammen de to tallene ser jeg når jeg sjekker, men det varierer litt.

Vanskelig å regne ut eksakte tall,inntekter og fratrekk kan være veldig individuelt.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Tull!

Ikke etter skatt er trukket fra? Netto lønn er ihvertfall etter skatt er trukket fra. Er det annerledes med inntekt? Ok, da er sjokket mitt gått litt over etter å ha sett på inntekten til bekjente:)

Gjest Rensdyr
Skrevet

Tull!

Ja, men på helt vanlige arb.inntekter blir tallet ganske riktig nær reell inntekt, når du legger sammen de to som nevnt over. Merkelig nok!

Men det er sånn som du skriver, og dermed umulig å finne helt konkrete tall. Ikke er det da så nøye heller!

Gjest Rensdyr
Skrevet

Ikke etter skatt er trukket fra? Netto lønn er ihvertfall etter skatt er trukket fra. Er det annerledes med inntekt? Ok, da er sjokket mitt gått litt over etter å ha sett på inntekten til bekjente:)

Hva ble du sjokkert over? at de hadde høy eller lav inntekt?

Jeg henger ikke helt med her på morran, sorry!

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Hva ble du sjokkert over? at de hadde høy eller lav inntekt?

Jeg henger ikke helt med her på morran, sorry!

at de hadde høy inntekt, men når de trekker all skatt fra på nettoinntekten som står oppført, så vil det bli litt mer det jeg hadde trodd

Gjest Rensdyr
Skrevet

at de hadde høy inntekt, men når de trekker all skatt fra på nettoinntekten som står oppført, så vil det bli litt mer det jeg hadde trodd

Hva babler du om nå da? :)

Skrevet

Om du slår det sammen så ser du jo ikke alle rentene på lån, barnehagutgifter etc. etc. som du har fått fradrag for.

Skrevet

Det er feil.

Skrevet

?

Det som er nettoinntekt er den SKATTBARE inntekten din - den du har barbert for alt som du ikke skal betale skatt fra, renter på lån etc, barnehageutgifter og alle andre fradrag. Skatten er det du har betalt i skatt. Du vil aldri se bruttoinntekten til andre folk (lønna), du kan heller ikke gjette deg til det.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Det som er nettoinntekt er den SKATTBARE inntekten din - den du har barbert for alt som du ikke skal betale skatt fra, renter på lån etc, barnehageutgifter og alle andre fradrag. Skatten er det du har betalt i skatt. Du vil aldri se bruttoinntekten til andre folk (lønna), du kan heller ikke gjette deg til det.

jeg svarte bare på rensdyr. Hun spurte om jeg synes de bekjente hadde høy eller lav inntekt. Da sa jeg at jeg trodde de hadde høy inntekt, men jeg tok feil. Jeg ser at når skatten blir trukket fra så blir inntekten (lønnen) mye mindre.

Skrevet

Det er jo ikke umulig å få en viss pekepinn, da.

28% skatt av nettoinntekt, trukket fra beløpet under utlignet skatt, gir utlignet bruttoskatt, som er lik 7,9% av bruttoinntekt + eventuell toppskatt.

Skrevet

Det er jo ikke umulig å få en viss pekepinn, da.

28% skatt av nettoinntekt, trukket fra beløpet under utlignet skatt, gir utlignet bruttoskatt, som er lik 7,9% av bruttoinntekt + eventuell toppskatt.

Du aner ikke noe om fradragene.

Skrevet

Ja, men på helt vanlige arb.inntekter blir tallet ganske riktig nær reell inntekt, når du legger sammen de to som nevnt over. Merkelig nok!

Men det er sånn som du skriver, og dermed umulig å finne helt konkrete tall. Ikke er det da så nøye heller!

Mulig at det stemmer dersom man ikke har en del fradrag (renter på lån osv). Stemmer i alle fall ikke på meg, heldigvis! :-)

Skrevet

Du aner ikke noe om fradragene.

Jo, man kan som sagt få en viss pekepinn ved å se på hva som er betalt i bruttoskatt.

Skrevet

Jo, man kan som sagt få en viss pekepinn ved å se på hva som er betalt i bruttoskatt.

nei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...