Gå til innhold

Ang. skattelista

Gjest Vet ingenting jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ikke ?

Fordi du ikkev et hvor mye personen har i fradrag. Eller om personen har inntekter fra styreverv, aksjer etc. etc.

Skrevet

Fordi du ikkev et hvor mye personen har i fradrag. Eller om personen har inntekter fra styreverv, aksjer etc. etc.

Jo, men jeg har jo forklart hvordan man finner bruttoinntekten utifra utlignet skatt og nettoinntekt.

Forutsatt en "vanlig" person, men lønnsinntekt.

Skrevet

Jo, men jeg har jo forklart hvordan man finner bruttoinntekten utifra utlignet skatt og nettoinntekt.

Forutsatt en "vanlig" person, men lønnsinntekt.

Sett det opp for meg som et regnestykke da - eks. Kari Evensen betaler x kr i skatt.....:_)

Skrevet

Sett det opp for meg som et regnestykke da - eks. Kari Evensen betaler x kr i skatt.....:_)

Kari Evensen betaler 70000 kroner i skatt. Hun har en nettoinntekt på 200000 kr.

200000-30000(klassefradrag, cirkabeløp) er lik 170000. 28% av dette er 47600 kroner. Hun har altså betalt 22400 kroner i bruttoskatt. Det gir en bruttoinntekt på 283544 kroner.

Det blir vanskeligere når man kommer over grensene for toppskatt, men fortsatt ikke umulig. Så sant vi snakker lønnsinntekt.

Skrevet

Kari Evensen betaler 70000 kroner i skatt. Hun har en nettoinntekt på 200000 kr.

200000-30000(klassefradrag, cirkabeløp) er lik 170000. 28% av dette er 47600 kroner. Hun har altså betalt 22400 kroner i bruttoskatt. Det gir en bruttoinntekt på 283544 kroner.

Det blir vanskeligere når man kommer over grensene for toppskatt, men fortsatt ikke umulig. Så sant vi snakker lønnsinntekt.

"Så sant vi snakker lønnsinntekt."

Ja, men det er jo det vi ikke vet - om vedkommende har annet enn lønn, hva slags fradrag han har osv.

Oppdiktet eksempel:

Kontant lønn 300 000

Fri bil 70 000

Utleieinntekt 90 000

Rentefradrag 42 500

Minstefradrag 47 500

- - -

Sum skattbar nettoinntekt 370 000

Total skatt ca kroner 125 000

- - -

Hvis man da - slik som folk flest - kun har tilgang til opplysningene i skattelistene, er det umulig å regne seg frem til at denne personen har en kontant lønn som er lavere enn den skattbare nettoinntekten i lista.

Skrevet

"Så sant vi snakker lønnsinntekt."

Ja, men det er jo det vi ikke vet - om vedkommende har annet enn lønn, hva slags fradrag han har osv.

Oppdiktet eksempel:

Kontant lønn 300 000

Fri bil 70 000

Utleieinntekt 90 000

Rentefradrag 42 500

Minstefradrag 47 500

- - -

Sum skattbar nettoinntekt 370 000

Total skatt ca kroner 125 000

- - -

Hvis man da - slik som folk flest - kun har tilgang til opplysningene i skattelistene, er det umulig å regne seg frem til at denne personen har en kontant lønn som er lavere enn den skattbare nettoinntekten i lista.

Jeg er enig i at andre typer inntekt kompliserer saken.

Men ikke i konklusjonen din. For eksempelpersonen din betaler da 103600 kroner i nettoskatt, og 21400 i bruttoskatt. 21400 kroner er mindre enn 7,9% av 370000, så lønnsinntekten er åpenbart lavere. Det kan man konkludere med utifra skattelistene.

Skrevet

Jeg er enig i at andre typer inntekt kompliserer saken.

Men ikke i konklusjonen din. For eksempelpersonen din betaler da 103600 kroner i nettoskatt, og 21400 i bruttoskatt. 21400 kroner er mindre enn 7,9% av 370000, så lønnsinntekten er åpenbart lavere. Det kan man konkludere med utifra skattelistene.

Ok, føy til et "såpass" foran lavere da! :-)

Skrevet

Ok! da skal jeg sjekke om det stemmer for meg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...