Gå til innhold

Feil i skattelistene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sjekket opp meg selv i skattelista, men det står jo helt feil inntekt på meg. Holdt på å gå i bakken, jeg tjener 267 000 i året, men i lista sto det 98 000. Det er jo en stooor forskjell. På mannen min sto det riktig. Bør jeg sjekke dette??

Gjest Prezzat
Skrevet

Kansje du har fratrekk som er ekstra høye i år?

Er du trist for at du står med så lav inntekt kansje? ;-)

Om de ikke har regnet feil så du har tapt penger spiller det vel ingen rolle?

Gjest Prezzat
Skrevet

Kansje du har fratrekk som er ekstra høye i år?

Er du trist for at du står med så lav inntekt kansje? ;-)

Om de ikke har regnet feil så du har tapt penger spiller det vel ingen rolle?

Eh... fratrekk som var ekstra høye _i fjor_ sku det stå!

Gjest hemmelig nick
Skrevet

På meg stod det 0, men jeg tjente 50000 ifjor. Stod det 0 fordi jeg tjente for lite?

Gjest Prezzat
Skrevet

På meg stod det 0, men jeg tjente 50000 ifjor. Stod det 0 fordi jeg tjente for lite?

Du har sikkert fratrekk for like mye da(???), det må jo være det. Har du ikke oversikt over dine fratrekk da? du har sannsynligvis signert din egen selvangivelse??

Skrevet

Husk at det er den skattbare inntekten som står oppført der.

Dvs alle fradrag (minstefradrag, renter, hjemmePC ordning etc) er fratrukket.

Selv står jeg oppført med ca 150.000,- mindre enn min bruttolønn.

Skrevet

Når folk leser skattelistene som du gjør det er det ikke rart det blir mye mobbing. Det er jo ikke LØNNA du ser der.

Skrevet

Da har vel alle gjeldsrentene deres blitt satt på deg da, og ikke fordelt på dere to...

Si meg, sjekker ikke folk ligningen og evt. får denne korrigert dersom det er feil?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Når folk leser skattelistene som du gjør det er det ikke rart det blir mye mobbing. Det er jo ikke LØNNA du ser der.

Jeg tror nok mange TROR det er lønna som står der, faktisk. Har forundret meg mang en gang at folk ikke er klar over hvordan det egentlig henger sammen.

Skrevet

Jeg tror nok mange TROR det er lønna som står der, faktisk. Har forundret meg mang en gang at folk ikke er klar over hvordan det egentlig henger sammen.

det er ekkelt

Skrevet

Da har vel alle gjeldsrentene deres blitt satt på deg da, og ikke fordelt på dere to...

Si meg, sjekker ikke folk ligningen og evt. får denne korrigert dersom det er feil?

Mange av oss får jo ikke se hva likningskontoret har kommet frem til før i dag. Er litt tidlig å få til rettinger før man har fått resultatet :-)

Skrevet

Mange av oss får jo ikke se hva likningskontoret har kommet frem til før i dag. Er litt tidlig å få til rettinger før man har fått resultatet :-)

Ah - tenkte ikke på at ikke alle fikk det for flere måneder siden.

Vi fikk i alle fall justert våre rentefradrag, slik at vi kom bedre ut enn slik ligningskontoret hadde foreslått, så det lønner seg å følge med, og korrigere hvis det er grunnlag for det. :-)

Skrevet

Da har du sikkert mange store fradrag pga lån og diverse. Det står oppført ca 120.000 for lite på meg også, i forhold til brutto lønn.

Fikk heldigvis tilbake mange

kroner i år.

Gjest skraldepande
Skrevet

Absolutt. Men ikke kontakt ligningsvesenet hvis har fått for lav utligning, da vennen :-)

På meg gjorde de feil for tredje året på rad, men i år sier jeg ikke noe, (selvsagt). Jeg har mye å bruke kr 14 000 til. De har ikke mulighet til å oppdage feilen hvis jeg ikke ringer og opplyser. Totalt har de gjort feil og krangla annet hvert år i snitt, så det er ingen grunn til å stole på dem. Inntil i år har de -alltid- gjort feil i min disfavør.

Hvis du har alminnelig inntekt (Beregningsgrunnlag rett ut for Staten - felleskatt) i skatteoppgjøret lavere enn 84 000 for enslig eller 143 800 for forsørgere, kan du kalge på ligningen med en gang, det kan bli opptil ti-tusenvis ektra av kroner i pungen for de som har lite. I tvil? Send allikevel, da svaret forteller mye om hvordan det der virker. Dessverre er det ikkea utomatisk for alle, mange MÅ søke først, eller får de ikke eb drit. Du kan klage flere år tilbake når du får medhold.

For skattytere som har krav på skattebegrensning, skal det ikke beregnes skatt på alminnelig inntekt eller trygdeavgift når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigering som nevnt nedenfor), ikke overstiger:

kr 88 600 for enslige enslige forsørgere. Hver av ektefellene(herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) når de lignes hver for seg (atskilt)

Hver av samboerne når de ikke er meldepliktige samboere eller kr 143 800 til sammen for ektefeller (herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) som lignes felles eller særskilt (ikke atskilt).

Søk på http://wwww.skattetaten.no

Henriette1365380130
Skrevet

Jeg TROR det er lønna som står der, eller, har alltid lurt på hvordan det egentlig fungerer. Fortelle?

Skrevet

Jeg TROR det er lønna som står der, eller, har alltid lurt på hvordan det egentlig fungerer. Fortelle?

"Nettoinntekt" i skattelistene = skattbar nettoinntekt, dvs summen av alle inntekter og alle fradrag:

lønn + renteinntekter + aksjeutbytte + gevinst ved slag av fast eiendom - minstefradrag - rentefradrag - reisefradrag - fradrag for pass og stell av barn osv

Derfor er det som står som nettoinntekt i lista ikke det samme som lønna.

Skrevet

Det er jo ikke bruttoinntekten som står oppført i skattelistene, men bruttoinntekt minus fradrag. Derfor kommer f.eks Røkke ut med null i inntekt.

Skrevet

Absolutt. Men ikke kontakt ligningsvesenet hvis har fått for lav utligning, da vennen :-)

På meg gjorde de feil for tredje året på rad, men i år sier jeg ikke noe, (selvsagt). Jeg har mye å bruke kr 14 000 til. De har ikke mulighet til å oppdage feilen hvis jeg ikke ringer og opplyser. Totalt har de gjort feil og krangla annet hvert år i snitt, så det er ingen grunn til å stole på dem. Inntil i år har de -alltid- gjort feil i min disfavør.

Hvis du har alminnelig inntekt (Beregningsgrunnlag rett ut for Staten - felleskatt) i skatteoppgjøret lavere enn 84 000 for enslig eller 143 800 for forsørgere, kan du kalge på ligningen med en gang, det kan bli opptil ti-tusenvis ektra av kroner i pungen for de som har lite. I tvil? Send allikevel, da svaret forteller mye om hvordan det der virker. Dessverre er det ikkea utomatisk for alle, mange MÅ søke først, eller får de ikke eb drit. Du kan klage flere år tilbake når du får medhold.

For skattytere som har krav på skattebegrensning, skal det ikke beregnes skatt på alminnelig inntekt eller trygdeavgift når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigering som nevnt nedenfor), ikke overstiger:

kr 88 600 for enslige enslige forsørgere. Hver av ektefellene(herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) når de lignes hver for seg (atskilt)

Hver av samboerne når de ikke er meldepliktige samboere eller kr 143 800 til sammen for ektefeller (herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) som lignes felles eller særskilt (ikke atskilt).

Søk på http://wwww.skattetaten.no

Du gir altså bekjed de årene du blir ilignet for mye skatt, men ikke det årene du blir ilignet for lite? Er ikke det dårlig skattemoral?

Gjest skraldepande
Skrevet

Du gir altså bekjed de årene du blir ilignet for mye skatt, men ikke det årene du blir ilignet for lite? Er ikke det dårlig skattemoral?

Jo!

Veldig dårlig, men jeg tar igjen for alle ydmykelser jeg har måttet svelge. Og det er mange.

Skrevet

Dersom du har avtalt lønn på 267.000 i året, er ikke nødvendigvis din lønn i fjor det. Du kan f.eks. ha fratrekk for ulønnede permisjoner, du har kanskje ikke jobbet så lenge at du har fulle feriepenger, du kan ha fratrekk i lønn for leasing av hjemme-PC etc. etc. Videre er, som de andre skriver, alle fradragene dine trukket fra bruttoinntekten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...