Gå til innhold

Herlig, nå skal SP og landbruket få brynt seg!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som lager maten vår, er neppe mer egoistisk enn andre. De kjemper for best mulig rammebetingelser for sin næring.

Er ikke du opptatt av egen inntekt?

Skrevet

De som lager maten vår, er neppe mer egoistisk enn andre. De kjemper for best mulig rammebetingelser for sin næring.

Er ikke du opptatt av egen inntekt?

Jeg er opptatt av egen inntekt selvfølgelig, men jeg syns det er helt rett og rimelig at den bransjen jeg jobber i, må konkurrere fullstendig uskjermet med masse andre internasjonale aktører i bransjen, også i lavkostland.

For det norske landbrukets del, så handler det faktisk om MORAL OG ETIKK i forhold til produsenter av matvarer i fattige land, der en utviklet landbruksnæring er veldig viktig for å heve deres inntekter. SP og det norske landbruket, ønsker at disse landene skal få masse oljekroner i hjelp, mot at de "parkerer" sin landbruksnæring, og lar være å eksportere til Norge.

Skrevet

Jeg er opptatt av egen inntekt selvfølgelig, men jeg syns det er helt rett og rimelig at den bransjen jeg jobber i, må konkurrere fullstendig uskjermet med masse andre internasjonale aktører i bransjen, også i lavkostland.

For det norske landbrukets del, så handler det faktisk om MORAL OG ETIKK i forhold til produsenter av matvarer i fattige land, der en utviklet landbruksnæring er veldig viktig for å heve deres inntekter. SP og det norske landbruket, ønsker at disse landene skal få masse oljekroner i hjelp, mot at de "parkerer" sin landbruksnæring, og lar være å eksportere til Norge.

Hel enig med deg!

Skrevet

Det blir urimelig å kreve at et næring frivillig skal gå med på å rasere sin egen virksomhet ut fra krav om etikk og moral i forhold til u-land. Man må huske på at vi snakker om en næring med allerede lavt inntektsnivå, med tunge investeringer og ikke minst en svært langsiktig horisont som basis for det hele.

Vi må likevel regne en nedbygging av tollvernet i fremtiden. Det er uungåelig. Poenget må være at dette skjer over noe tid, slik at næringen får tid til å omstille seg.

Norsk landbruk sliter med at kostnadene -naturgitt- er veldig høye i forhold til konkurrenter f.eks. i EU. En fullstendig fjerning av all toll, vil avvikle et aller meste av norsk landbruk.

Det er stort sett politisk enighet om at midler landbruket mottar i støtte, er verdt det siden landbruket spiller en viktig rolle når det gjelder å ta landet i bruk og sørge for at det ser noenlunde bra ut.

Skrevet

Hel enig med deg!

Det er du ikke. Du er enig med meg, du :-)

Skrevet

Jeg vet ikke hva du jobber med, men sannsynligheten for at du konkurerer på lik linje med personer fra lavkostland er svært liten.

Det er mange måter å skjerme arbeidsplasser på, høy toll er bare en av dem.

Skrevet

Det blir urimelig å kreve at et næring frivillig skal gå med på å rasere sin egen virksomhet ut fra krav om etikk og moral i forhold til u-land. Man må huske på at vi snakker om en næring med allerede lavt inntektsnivå, med tunge investeringer og ikke minst en svært langsiktig horisont som basis for det hele.

Vi må likevel regne en nedbygging av tollvernet i fremtiden. Det er uungåelig. Poenget må være at dette skjer over noe tid, slik at næringen får tid til å omstille seg.

Norsk landbruk sliter med at kostnadene -naturgitt- er veldig høye i forhold til konkurrenter f.eks. i EU. En fullstendig fjerning av all toll, vil avvikle et aller meste av norsk landbruk.

Det er stort sett politisk enighet om at midler landbruket mottar i støtte, er verdt det siden landbruket spiller en viktig rolle når det gjelder å ta landet i bruk og sørge for at det ser noenlunde bra ut.

Det er morsomt å se hvordan du ror når den virkelige verden banker på, Grip.

Var det ikke du som er for "fri flyt", globalisering og det frie marked?

Men ikke når det gjelder Norge, eller?

Skrevet

he-he....nå får de brynt seg:-)

Og det FØR de sitter i en ny regjering.

Hva gjør de nå? Svikter regjeringssammarbeidet, eller svikter bøndene...??

"Skadefryd er den eneste sanne fryd".....:-))

Skrevet

Det er du ikke. Du er enig med meg, du :-)

ja, sånn stort sett....:-)

Skrevet

Det er morsomt å se hvordan du ror når den virkelige verden banker på, Grip.

Var det ikke du som er for "fri flyt", globalisering og det frie marked?

Men ikke når det gjelder Norge, eller?

Som det fremgår, sier jeg at en liberalisering og nedbygging av tollgrenser må påregnes (og jeg kan legge til, også ønskelig).

Mitt poeng var at man ikke kan forvente at en lavtlønnsnæring skal legge ned seg selv av hensyn til verdens "moral og etikk".

Det neste poenget var at man bør arbeide for ordninger som gjør utsatte næringer i stand til å tilpasse seg, da primært gjennom bruk av tid.

...

Som kjent har vi for det meste en fri verdenshandel.

Matproduksjonen har imidlertid en spesiell posisjon og tollgrenser og støtteordninger finnes i de fleste land innenfor denne bransjen.

Dette har mange årsaker, men en er åpenbar; Tilgang til mat er en forutsetning for alle folks eksistens, og å avvikle denne vil oppfattes som dramatisk og harsardiøst.

Skrevet

Jeg vet ikke hva du jobber med, men sannsynligheten for at du konkurerer på lik linje med personer fra lavkostland er svært liten.

I mange bransjer har man effektive konkurransebarrierer gjennom språkkrav. Dessuten har vi jo heldigvis ikke fri flyt av folk i denne verden, og det er i seg selv en konkurransehindring.

Hele off. sektor er en eneste stor, skjermet næring og teller over 700.000 ansatte.

Skrevet

Vår bransje, og nesten alle andre bransjer innen tradisjonell business/industri, har ikke noen som helst "skjerming". Hvilke skjermingstiltak mener du vi skulle ha? Det kan ikke være lavere offentlige avgifter, hvertfall. Bortsett fra transportstøtten til nordnorske bedrifter.

mil1365380270
Skrevet

Det er riktig, man konkurrerer ikke på lik linje når det gjelder vareimport. De har mye lavere kostnader, og det eneste nordmenn kan skilte med, er nærhet. Det går både på at man lettere kan innhente pålitelig informasjon om leverandøren, fordel ved evt. service, og at man er beskyttet av lovverket, om det skulle oppstå tvister.

Bortsett fra dette har de en kjempefordel. De kan levere varer til en slikk og ingenting, sammenlignet med prisene vi får p.g.a. høye kostnader.

Skrevet

Tror du at det er bøndene som får ekstra penger???

Skrevet

Tror du at det er bøndene som får ekstra penger???

Konsekvent i mine innlegg i denne tråden så har jeg brukt begrepene "landbruksnæringen" og "landbruket", og de begrepene favner mye mer enn den enkelte bonde.

Skrevet

I mange bransjer har man effektive konkurransebarrierer gjennom språkkrav. Dessuten har vi jo heldigvis ikke fri flyt av folk i denne verden, og det er i seg selv en konkurransehindring.

Hele off. sektor er en eneste stor, skjermet næring og teller over 700.000 ansatte.

"Hele off. sektor er en eneste stor, skjermet næring og teller over 700.000 ansatte."

Du mener vel vernet bedrift?

Skrevet

Vår bransje, og nesten alle andre bransjer innen tradisjonell business/industri, har ikke noen som helst "skjerming". Hvilke skjermingstiltak mener du vi skulle ha? Det kan ikke være lavere offentlige avgifter, hvertfall. Bortsett fra transportstøtten til nordnorske bedrifter.

Industrien har mange metoder. F.eks. at produkter fra land utenfor EU/EØS (og i en viss grad utenfor Norge) må ha egne godkjennelser, at folk derfra må få spesiell godkjennelse av sin kompetanse osv, at firma derfra ofte ikke er forhåndsgodkjente og dermed ikke kan konkurere om samme oppdrag. At en har egne standarder som andre normalt ikke følger og dermed må spesialtilpasse sin produkter/tjenester. I tillegg er det skatter, toll osv. på slike ting også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...