Gå til innhold

Kjøpe/selge leilighet, hva gjør man først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen av oss har gjort dette før, så vi er litt forvirra, hehe.

Sambo eier en leilighet fra før, denne skal vi nå selge for å finne oss noe større. MEN... MÅ vi selge før vi begynner å by på noe? Vi kan vel ikke bare by på boliger uten å ha klargjort noe ang. salg av den vi bor i nå? Jeg tror forøvrig ikke det vil bli noe problem å få solgt den, vi bor i et attraktivt område.

Vi har et par småting som skal gjøres her før vi selger, når kontakter man megler? Med en gang? Vi må jo ha en verdivurdering og greier, og vi har ikke planer om å selge på egen hånd.

Argh, man kan bli helt stressa av mindre. Spesielt da jeg kom over ei leilighet i dag som virker veldig flott, og som kanskje kunne være av interesse.

Egentlig lurer jeg på hundre ting, men jeg kommer selvfølgelig ikke på noen akkurat nå. Det er vel dette med rekkefølgen jeg er mest nysgjerrig på.. selge, SÅ kjøpe. Eller bare by ivei og satse på at man får solgt underveis? ...og hva hvis man ikke får det? Dvs.. det KAN jo ta en stund, selv om jeg håper og tror at det ikke vil det.

Ingen av oss har SOLGT leilighet før, vi er litt uforberedte, hjelp?

Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge muligheten:

Fordel med å vente med å kjøpe til du har solgt leiligheten:

1) Du vet nøyaktig hvor mye du har å rutte med.

2) Du er sikret mot å sitte på to leiligheter som du må betale renter og avdrag på. (Banken kan ofte være behjelpelig med avdragsfrihet i de månedene du betaler dobbelt)

Ulemper:

1) Du kan gå glipp av "drømmehuset/leiligheten" fordi du må vente med å kjøpe.

2) Du kan bli sittende uten bolig i gapet mellom at din leilighet blir overtatt og før du får overta en ny leilighet/hus.

Fordeler med å legge kjøpe hus først og legge ut leilighet etterpå:

1) Du vet når du får overta nytt hus, og kan dermed styre når overtagelsen av din gamle leilighet passer deg.

2) Du har ingen tidspress med å finne/kjøpe/flytte inn i ny leilighet.

Gjest salg og kjøp er gøy!
Skrevet

da vi skulle selge, tok vi kontakt med megler da all oppussingen var ferdig. Han anslo sånn ca hva vi ville få for den (vi holdt på å gå i bakken og trodde han tullet. Vi kunne ikke la være å smile etterpå). Vi fikk vite at fotografen kunne komme allerede dagen etter. Gjett om jeg løp fort til butikkene for å kjøpe stasj og lignende.

Bare ett par dager etter dette kom takstmannen. Jeg er glad vi var ferdig med all oppussing. Alt gikk veldig fort. Etter første visning gikk det en natt, og så var leiligheten solgt for 80000 over prisantydning:) Vi vurderer å kjøpe en ny leilighet for å pusse opp og bo der til huset vi bygger er ferdig. Nå leier vi. Vi vet ikke om vi tør å kjøpe ny leilighet (for å tjene på dette, og ikke tape leieutgifter), redd for å ikke få solgt igjen.

Skrevet

Ta kontakt med banken og forhør dere om mellomfinansiering. Da kan dere kjøpe først og selge etterpå. Økonomisk litt mer risikabelt, men hvis leiligheten er lett salgbar skulle ikke det være noe problem. Fordelen med å kjøpe først er at dere har all verdens tid til å lete etter den perfekte leilighet, samtidig som dere kan slå til NÅ hvis dere finner den med en gang, uten å måtte stresse med å få solgt leiligheten før dere kan by.

Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge muligheten:

Fordel med å vente med å kjøpe til du har solgt leiligheten:

1) Du vet nøyaktig hvor mye du har å rutte med.

2) Du er sikret mot å sitte på to leiligheter som du må betale renter og avdrag på. (Banken kan ofte være behjelpelig med avdragsfrihet i de månedene du betaler dobbelt)

Ulemper:

1) Du kan gå glipp av "drømmehuset/leiligheten" fordi du må vente med å kjøpe.

2) Du kan bli sittende uten bolig i gapet mellom at din leilighet blir overtatt og før du får overta en ny leilighet/hus.

Fordeler med å legge kjøpe hus først og legge ut leilighet etterpå:

1) Du vet når du får overta nytt hus, og kan dermed styre når overtagelsen av din gamle leilighet passer deg.

2) Du har ingen tidspress med å finne/kjøpe/flytte inn i ny leilighet.

Du glemte ulempen med å kjøpe huset først;

En risikerer å ikke få solgt leiligheten, evt måtte selge denne langt under takst fordi banken presser på. Dermed kan en få store økonomiske problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...