Gå til innhold

Uføreforsikring - hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Gjest bedre føre var
Skrevet

Jeg har forstått det slik at forsikringsselskaper ikke vil tegne uføre/sykeforsikring dersom man feiler noe, og/eller at de ikke vil utbetale forsikring dersom de finner ut at man var syk da man tegnet forsikringen.

Jeg har noen spørsmål til dette, håper noen av dere kan svare på det:

1) Hvis jeg vil tegne uføreforsikring, har da forsikringsselskapet krav på å lese hele min legejournal først?

2) Dersom man betaler inn på en forsikring, og så blir ufør (helt eller delvis), kan de så komme i ettertid og kreve å lese hele sykejournalen bakover, for så å hevde at dette fant man "spor" av allerede da jeg tegnet forsikring, derfor nekter de utbetaling?

3) Og har man i så fall rett på refusjon av den forsikringen man har innbetalt i mellomtiden?

La meg ta et eksempel:

Hvis man har tegnet en forsikring, og så får feks en svulst i hodet, eller diagnosen migrene, så man mister arbeidsevnen. Kan de da etterpå gå gjennom sykejournalen og påpeke at "jammen du hadde endel hodepine før du tegnet forsikring, og før du fikk diagnosen. Dermed får du ingen forsikring".

Eller en hvilken som helst annen sykdom, kan de altså i ettertid lese journalen og si at "det og det tidlige symptomet kunne ha vært en forløper og dermed vil vi ikke utbetale forsikring"?

Eller må man opplyse ethvert symptom man har hatt når man tegner forsikring, slik at forsikringsselskapet kan gardere seg mot en rekke sykdommer akkurat denne personen ikke får tegne forsikring for?

Gjest Dior femme
Skrevet

Du må fylle ut en egenerklæring hvor du kommer inn på de fleste typer sykdom og plager. Hvis du lar være å gi riktige opplysnnger her får du trøbbel med en forsikringsutbetaling, ja. Er vel ganske forståelig at det må være sånn.

Skrevet

Jeg tok livsforsikring i det samme året som jeg fikk diagnosen "lavt stoffskifte" -og ble operert for analfissur (man må svare på om man har vært innlagt etc.). Det skapte skikkelig trøbbel med masse frem og tilbake, men jeg svarte jo at jeg måtte bruke medisiner resten av livet mot lavt stoffskifte -og da måtte de faktisk snakke med min lege -og SÅ fikk jeg livsforsikring - enda det som feilte meg er helt uproblematisk med tanke på livslengde, uførehet etc. .)

Rart de ikke hadde noen "sikkerlister" over Stoffskifte - hemoroider etc :)

Gjest også stoffskiftefeil
Skrevet

Jeg tok livsforsikring i det samme året som jeg fikk diagnosen "lavt stoffskifte" -og ble operert for analfissur (man må svare på om man har vært innlagt etc.). Det skapte skikkelig trøbbel med masse frem og tilbake, men jeg svarte jo at jeg måtte bruke medisiner resten av livet mot lavt stoffskifte -og da måtte de faktisk snakke med min lege -og SÅ fikk jeg livsforsikring - enda det som feilte meg er helt uproblematisk med tanke på livslengde, uførehet etc. .)

Rart de ikke hadde noen "sikkerlister" over Stoffskifte - hemoroider etc :)

Både en venninne av meg og jeg har lavt stoffskifte. Hun er 50% ufør og jobber ikke, jeg er i full jobb. Antakelig har ikke forsikringsselskapene slike lister fordi en sykdom kan slå så ulikt ut fra person til person.

Skrevet

Både en venninne av meg og jeg har lavt stoffskifte. Hun er 50% ufør og jobber ikke, jeg er i full jobb. Antakelig har ikke forsikringsselskapene slike lister fordi en sykdom kan slå så ulikt ut fra person til person.

Ja, men jeg skrev jo at jeg var friskmeldt og at verdiene nå var bra. - men det er klart - de må jo sjekke med legen :)

Skrevet

Jeg fikk i hvert fall ikke utbetalt uføreforskikringen jeg hadde blitt tvunget til å betale inn. Jeg ville i utgangspunktet ikke betale forsikringen fordi jeg regnet med at jeg ikke ville få noe utbetalt.

Gjest bedre føre var
Skrevet

Jeg fikk i hvert fall ikke utbetalt uføreforskikringen jeg hadde blitt tvunget til å betale inn. Jeg ville i utgangspunktet ikke betale forsikringen fordi jeg regnet med at jeg ikke ville få noe utbetalt.

Hvordan kan du bli tvunget til å betale en forsikring??

Skrevet

Hvordan kan du bli tvunget til å betale en forsikring??

gjennom jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...