Gå til innhold

Lånekassen, flytende eller fast rente?

Anbefalte innlegg

Gjest SkoleFerdig
Skrevet

Har et halvt år igjen av utdannelsen.

Og 180.000 kr i lån.

Flytende rente fra 1 jan er 3.1.

Hvis jeg binder renta nå før 10 oktober så blir renta på 3.8.

Hva bør jeg gjøre?

Regner med at den flytende renten vil sikkert svinge over 3.8 etterhvert med den nye regjeringen?

skorpionfisken
Skrevet

Du kan vel ikke binde renta før du er ferdig med utdannelsen?

Gjest SkoleFerdig
Skrevet

Du kan vel ikke binde renta før du er ferdig med utdannelsen?

Ikke? Ånei :)

Var ikke klar over det.

Men uansett ok -

til våren da... hva bør jeg gjøre? Binde renta eller ha flytende?

De siste årene har den flytende vært mindre enn den faste. Men årene før der igjen så var den flytende høyere enn den faste.

Hva gjør jeg?

skorpionfisken
Skrevet

Ikke? Ånei :)

Var ikke klar over det.

Men uansett ok -

til våren da... hva bør jeg gjøre? Binde renta eller ha flytende?

De siste årene har den flytende vært mindre enn den faste. Men årene før der igjen så var den flytende høyere enn den faste.

Hva gjør jeg?

Å binde renta gjør at du forsikrer deg mot at renta går opp. Du betaler litt i "forsikringspremie" med litt høyere rente enn flytende rente på bindingstidspunktet.

For de som har presset økonomi er det lurt å binde renta.

Har du sånn at du tåler at renta i perioder går opp (høyere renter gir lavere skatt), så har det vist seg at på sikt at man tjener på å ha flytende rente.

De aller fleste som hittil har bundet studierenta har tapt stort på det.

Det kan snu seg, man kan tjene på det, men ingen er gitt å kunne spå om framtida.

Jeg har valgt å ha alle mine lån flytende, og har nok i de senere år tjent bra på det mot de som har hatt fast rente.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ps!

Du trenger ikke betale tilbake før det har gått 8 månender etter endte studier. =)

Gjest svarte sist
Skrevet

Å binde renta gjør at du forsikrer deg mot at renta går opp. Du betaler litt i "forsikringspremie" med litt høyere rente enn flytende rente på bindingstidspunktet.

For de som har presset økonomi er det lurt å binde renta.

Har du sånn at du tåler at renta i perioder går opp (høyere renter gir lavere skatt), så har det vist seg at på sikt at man tjener på å ha flytende rente.

De aller fleste som hittil har bundet studierenta har tapt stort på det.

Det kan snu seg, man kan tjene på det, men ingen er gitt å kunne spå om framtida.

Jeg har valgt å ha alle mine lån flytende, og har nok i de senere år tjent bra på det mot de som har hatt fast rente.

Jeg har flytende rente og vi har dårlig råd. Bør jeg binde den nå eller ha den flytende?

Skrevet

Jeg har flytende rente og vi har dårlig råd. Bør jeg binde den nå eller ha den flytende?

Som skorpionfisken var inne på så er det ofte slik at den som binder renta ender med å tape på det i forhold til om man hadde hatt flytende.

men det kan gå andre veien også - selv bandt vi renta på store deler av boliglånet bare et par dager før en renteoppgang på 1,5 prosentpoeng for noen år siden (omtrent på dne tiden da Bondevik fikk depressiv reaksjon).

Så man kan være vedlig heldig med timingen, eller man kan være veldig uheldig med timingen.

Så du skal ikke binde renta ut fra håp om gevinst, men ut fra et behov for å beskytte deg mot fremtidig renteøkning.

La oss f eks si at du har en gjeld på 1 million. Tåler du en renteøkning på 1 prosentpoeng? Det utgjør økte renteutgfiter på kr 10 000 pr år. Fratrukket skattefordelen ved rentefradrag sitter du igjen med 7 200/år dvs kr 600 pr mnd.

Stiger renta med 2 prosentpoeng blir det 1200 kr mer i mnd (netto).

Man må se hele sin privatøkonomi i sammenheng: Lånets str, lønna, andre faste utgfiter ( f eks barnehage), om du har mulighet til å gjøre andre "grep" for å få pengene til å strekke til hvis renta skulle stige veldig, slik som jobbe overtid eller endre nedbetalingstiden på lånet

etc etc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...