vondtimagenja! Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeg er en jente på 21 år som i to måneder hatt plager med magen. Jeg vil her nevne at jeg har alltid vert en frisk jente, og har ikke hatt noen lignende problem før. Eg har hatt et stressende år med studier, og har jobbet i hele sommerferien. Det begynte med svimmel- og uvelhet og jeg måtte gå hjem fra jobb. Etter noen dager utviklet denne uvelheten seg til kvalme. Dette vil si ubehag og kvalme i øvre del av magen over magesekkpartiet. Jeg hadde lite apetitt, og tapte 5 kilo i vekt. Kvalmen kommer helst når jeg spiser eller en stund etterpå. Jeg har ikke feber, er ikke gravid, jeg raper jeg mye, og har normal avføring (litt myk en sjelden gang). Jeg gikk til legen og fikk bekreftet at jeg hadde magekatarr. Etter dette ble jeg satt på en kur (Ranitidin) som ikke hjalp meg noe særlig bortsett fra at jeg fikk mye bedre apetitt. Jeg ble videre sendt på ultralyd, som viste at alt var normalt. Deretter gastroskopi, som jeg ikke klarte å utføre etter tre harde forsøk. Legen sendte meg hjem og kunne fortelle at jeg ikke hadde noen alvorlige symptomer, og at det ville gå over etter hvert. Etter en ukes tid gikk jeg til lege igjen i håp om å få en bedre tabelettkur. Denne gangen fikk jeg Nexium, som jeg nå har brukt i 10 dager to ganger daglig. Denne har hjulpet meg nokså godt, men jeg har fremdeles en periode der jeg er kvalm om dagen (ofte førmiddag under frukosten). Jeg har prøvd mange naturmedisiner også, som kamillete, silicol og ingefær. Under hele denne perioden med kvalme de siste 2 mnd har jeg merket at jeg har blitt uvel i kroppen, noe som jeg tror er psykisk. Denne uvelheten vil si hjertebank, svett i hender, adrenalinet skyter gjennom kroppen til hodet, jeg blir redd, og det snører seg i halsen. Synsfeltet blir litt glorete, og jeg får en følelse av at jeg skal besvime, få hjerneslag, blodpropp og det som verre er. Jeg må innrømme at jeg er ganske redd for sykdommer, da jeg er vant til å være frisk. Et slikt anfall varer ikke noe mer enn fra 1 min til en halvtime, der det er verst de første sekundene, og resten av tiden er bedring, der eg henter igjen pusten og gjerne går en tur for å roe meg ned. Dette engster meg, og jeg lurer på hva det kan være. Jeg kan ikke peke på noe jeg er spesielt redd for, bortsett fra "anfallene". Dersom dette er en angst, kan det henge sammen med magekatarren? Hva bør jeg gjøre? Er det virkelig magekatarr og/eller angst jeg har? Bør jeg prøve å ta gastroskopi igjen? (noe jeg frykter veldig). Både kvalmen og frykten for å få slike ”anfall” er litt hemmende for meg i hverdagen, og jeg har så lyst å bli frisk snart da jeg skal begynne på skole til neste år. På forhånd tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201427-magekatarrangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 hei Det er godt mulig at det er angst som gjør at du får vondt i magen. På den andre siden så kan magesmerter også føre til angst. Det kan bli en ond sirkel ut av dette her. Jeg synes du godt kan ta en undersøkelse, en gastroskopi hvis det gjør deg roligere. Som regel finner de ingenting men da vet du det med sikkerhet. Og skulle du ha pådratt deg en infeksjon etc, så får du hjelp til å fikse det. Hvis du tar en gastroskopi så tror jeg at du kan ta mye smertestillende på forhånd, og kanskje får du lov til å ta beroligende også. Om du er helt avslappet så tror jeg at dette går kjempefint. litt ubehagelig, men det går lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201427-magekatarrangst/#findComment-1432796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
khdf Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 det høres ut som slik det begynte for meg for to år siden... først uvel g kvalm, etterhvert som dette ikke ga seg ble jeg redd. har alltid vært redd for sykdommer. trodde jeg hadde kreft og alt mulig. tok mange blodprøver, de fant ingenting...men jeg ble fortsatt ikke god. 3 måneder etterpå begynte jeg på antideprissiva mot sykdomsangst. dette hjalp etter noen måneder. var i fin form et år. nå har jeg sluttet med tablettene, men tror kanskje jeg gjorde det for tidlig. har begynt å få tilbakefall nå.. åsså trot jeg at jeg er syk igjen...klarer ikke tenke positivt..dritt altså 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201427-magekatarrangst/#findComment-1435927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.