Gå til innhold

angående det mange tror om feite folk,

Anbefalte innlegg

Gjest ja, dette var rart.
Skrevet

For å være ærlig... Mulig at man ikke forbrenner mye dersom man ikke spiser - men dersom man spiser så lite som du tydeligvis gjør kan jeg ikke forstå at det skal gi en vekt på 91 kg. I min familie spiser vi veldig lite, men ingen av oss veier over 60 kg.

Dette er veldig rart...

Jeg skal innrømme jeg er en av dem som tror at tykke folk ikke tar godt nok vare på seg selv...

Når dette er sagt vil jeg fortelle om noe jeg hørte på OPRAH. Det var en fransk kvinne som sa at hun hele tiden balanserte kostholdet. Det er slik jeg også lever. Spiser jeg mye usunt en dag, veier jeg opp med å spise ekstra sunt i dagene som følger. Dette tror jeg er en vel så bra kur for alle som ønsker å ha kontroll over vekten.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• daisyboo

21

• Osiris

9

• Lora

2

• ShitDiddelyDo

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Feit - men ikke uskyldig ;o)
Skrevet

Det største problemet til overvektige er kanskje å være ærlige mot seg selv.

Jeg er selv overvektig, mye mer enn du, jeg veier over 100 kg og er bare 1,65 høy. Jeg har slanket meg mye med å spise lite, et par knekkebrød og litt middag per dag. Men det er klart at det går jo ikke i lengden. Når du da sprekker så kommer alle kiloene tilbake og vel så det.

Hvis du spiser så lite som du skisserer her, og gjør det over en lang periode, så vil du gå ned, men da på en veldig usunn måte, og kiloene vil komme tilbake når du sprekker (noe jeg kan garantere deg skjer).

Jeg tror du spiser mer enn du forteller her... Av erfaring vet jeg at det ofte er slik. Av og til fornekter jeg virkeligheten for meg selv, og sier at jeg spiser jo sååå lite og er jo kjempeaktiv...

Virkeligheten er at jeg faktisk spiser mye mer enn de som er slanke, og selv om jeg jo er aktiv så er jeg mye mindre aktiv enn mange andre.

Jeg spiser store porsjoner, og istede for 2 brødskiver til lunsj så kan jeg hive innpå både 3 og 4. Jeg elsker sauser, godt med smør på skiva, nugatti også av og til (flere ganger i uka).

Jeg sier ikke at dette er det du gjør, men jeg tror det kan være lurt å være bånn ærlig med deg selv. Skriv opp hver smule du spiser, og du vil kanskje se at over en periode så spiser du både mer og mer usunt enn våre slanke medmennesker.

Jeg selv spiser ikke mye godteri og drikker heller ikke brus. Det er utrolig sjelden faktisk, men man kan godt legge på seg av "vanlig" mat også, det er mengden det kommer an på!

Når det gjelder å være aktiv så kan man faktisk ha mange "baller i luften" men likevel ikke forbrenne særlig med kalorier. Jeg har nå begynt å trene og uansett hvor aktiv jeg er ellers, eller hvor mange turer jeg går (i bedagelig rusletempo) så er det nok skikkelig kondisjonstrening/fettforbrenningsøvelser som må til.

Jeg håper ikke du blir fornærma av dette, jeg vet veldig godt hva du sliter med! Men jeg tror at de fleste overvektige faktisk spiser for mye (bortsett fra de som har en sykdom så klart).

At det er vanskelig (nesten umulig kanskje) å gjøre noe med det, ja det skal jeg være den første til å skrive under på! Det er en slags narkomani nesten :-) Bare det at de som er avhengig av andre stoffer enn mat kan slutte helt, noe som er enklere enn å måtte innta bare litt.

Skrevet

Det finnes unntak, men de aller, aller fleste overvektige/feite menneskene er det fordi de inntar flere kalorier enn de forbrenner. Og har man lav forbrenning, så må man passer mer på hva man putter i munnen.

Du har nok ødelagt forbrenningen din tidligere, og derfor er det svært, svært viktig at du slanker deg i samråd med lege. Det kostholdet du har i dag er jo hinsides fornuft, og du vil ødelegge deg selv enda mer. Du må ta kontakt med lege, ikke minst trenger du oppfølging i forhold til hva kroppen din faktisk tar opp av næringsstoffer.

Skrevet

blir litt irritert når folk tror jeg faktisk sittet og lyger om hva jeg spiser og at jeg spiser mer en det eg sier....

jeg spiser aldri smør på skiva og heller ikke majones...

og ikke spiser eg lite men akkurat passe,,,jeg har en mann som er akkurat lik veier over hundre kg,men har kun ei skive til frokost og ei til kvelds,han spiser mindre enn meg...Jeg er vel bare en av de som forbrenner mat seint...og det er jo trenings senter som anbefale at man kan bruke shake som et alternativ. jeg erstatter nå da 2 måltider med shake...

Gjest Feit - men ikke uskyldig ;o)
Skrevet

blir litt irritert når folk tror jeg faktisk sittet og lyger om hva jeg spiser og at jeg spiser mer en det eg sier....

jeg spiser aldri smør på skiva og heller ikke majones...

og ikke spiser eg lite men akkurat passe,,,jeg har en mann som er akkurat lik veier over hundre kg,men har kun ei skive til frokost og ei til kvelds,han spiser mindre enn meg...Jeg er vel bare en av de som forbrenner mat seint...og det er jo trenings senter som anbefale at man kan bruke shake som et alternativ. jeg erstatter nå da 2 måltider med shake...

Beklager hvis du føler deg støtt av mitt forrige innlegg.

Forsøk å skrive ned absolutt alt du putter i munnen over en periode. (Hver minste ting, selv 1/4 bolle etter barna f.eks) Du kan da regne sammen kalorimengde.

Hvis forbruk av kalorier er større enn inntak over en lengre periode vil du gå ned i vekt.

Jeg er som jeg sa i mitt forrige innlegg selv mer overvektig enn deg, jeg vet hvor vanskelig det er å se sin egen situasjon helt klart.

For å dokumentere for seg selv hva man faktisk spiser så er det kun en ting å gjøre: Nemlig skrive ned hver minste smule. Og det nytter ikke med halvhjertet trim, det må faktisk hardere lut til! Hard kondisjonstrening/fettforbrenningsøvelser som gjør deg heeelt skutt, minimum 3-4 ganger i uka :-)

Skrevet

For å være ærlig... Mulig at man ikke forbrenner mye dersom man ikke spiser - men dersom man spiser så lite som du tydeligvis gjør kan jeg ikke forstå at det skal gi en vekt på 91 kg. I min familie spiser vi veldig lite, men ingen av oss veier over 60 kg.

Dette er veldig rart...

Jeg skal innrømme jeg er en av dem som tror at tykke folk ikke tar godt nok vare på seg selv...

Når dette er sagt vil jeg fortelle om noe jeg hørte på OPRAH. Det var en fransk kvinne som sa at hun hele tiden balanserte kostholdet. Det er slik jeg også lever. Spiser jeg mye usunt en dag, veier jeg opp med å spise ekstra sunt i dagene som følger. Dette tror jeg er en vel så bra kur for alle som ønsker å ha kontroll over vekten.

"Jeg skal innrømme jeg er en av dem som tror at tykke folk ikke tar godt nok vare på seg selv... " Det stemmer i noen tilfeller, men ikke i alle. For noen er det genetisk, noen er late, noen er ubevisste med hva de eter, og for noen handler mat om følelser. Det går like lite an å generalisere tjukke som tynne.

Gjest kalendria
Skrevet

Dette er veldig rart...

greit nok det, at overvektige ikke tar godt nok vare på seg selv i mange tilfeller.

Men hovedproblemet er vel heller at overvektige også blir sett på som late, initiativløse, dumme osv - noe som ikke stemmer, i følge undersøkelser som er vist til i min psykologibok. Og slike holdninger er da atskillig verre.

Dessuten - røyking er enda farligere enn overvekt, leste jeg nettopp. Og alkohol er vel også en højdare hva angår å være opphav til skader, både hos den som drikker, og andre uskyldige (feks trafikkulykker).

Men røykerne og de som drikker masse blir ikke utsatt for negative tanker omkring det å ta vare på seg selv, være lat, dum osv.

Snodig, synes jeg.

Skrevet

greit nok det, at overvektige ikke tar godt nok vare på seg selv i mange tilfeller.

Men hovedproblemet er vel heller at overvektige også blir sett på som late, initiativløse, dumme osv - noe som ikke stemmer, i følge undersøkelser som er vist til i min psykologibok. Og slike holdninger er da atskillig verre.

Dessuten - røyking er enda farligere enn overvekt, leste jeg nettopp. Og alkohol er vel også en højdare hva angår å være opphav til skader, både hos den som drikker, og andre uskyldige (feks trafikkulykker).

Men røykerne og de som drikker masse blir ikke utsatt for negative tanker omkring det å ta vare på seg selv, være lat, dum osv.

Snodig, synes jeg.

Helt enig!

Gjest four red fruits
Skrevet

Snodig, synes jeg.

Jeg så en dame i butikken forleden dag. Hun var i ca 40-årene, fryktelig tynn, pistrete langt hår, "dratt" i ansiktet, hun virket skjelven og sliten og hun greide nesten ikke gå selv, hun måtte støttes av en annen person. Den første tanken min var at damen måtte være (eks-)narkoman. Det tenkte jeg uten å vite noe om hennes forhistorie.

Men så kom jeg til å tenke på at det kunne hende hun egentlig var syk, hadde MS eller noe og at jeg ikke burde dømme henne kun utifra utseendet.

Vi er så kjappe med å dømme mennesker kun utifra det vi ser og legger dermed inn stereotype oppfatninger av mennesker som ser litt annerledes ut. Særlig overvektige, for de syns så godt. Det er synd, for på den måten går vi glipp av mye. Jeg jobber med overvektige, og jeg må si at jeg har blitt kjent med mange utrolig flotte mennesker i denne jobben!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...