Gå til innhold

Omskjæring

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt venninne
Skrevet

tja

Vil ikke med det første si at det er overgrep. Hva slags omskæring er det snakk om? Det finnes flere grader av det. Hos jødene er det også en skikk at de blir omskåret.

Hvis dette ikke er noe stort inngrep for guttens vedkommende og ikke fører til problemer for han senere i forhold til seksualliv etc så tror jeg ikke at jeg hadde reagert så sterkt på det.

"tja Vil ikke med det første si at det er overgrep. Hva slags omskæring er det snakk om? Det finnes flere grader av det."

Forhuden er fjernet...vet ikke mer enn det...

"Hos jødene er det også en skikk at de blir omskåret."

Ja, men det forsvarer da ikke at en tilsynelatende oppegående norsk jente går og gjør dette mot sin velskapte sønn, bare fordi det er en skikk der mannen hennes kommer fra...???!!!

"Hvis dette ikke er noe stort inngrep for guttens vedkommende og ikke fører til problemer for han senere i forhold til seksualliv etc så tror jeg ikke at jeg hadde reagert så sterkt på det."

Det får vi jo først vite om noen år. Hvorfor ta en sjanse? Muligheten er der for at det går utover seksuallivet, kanskje vil det medføre ubehag av forskjellige slag. Hva skjer i en mors hode når hun er villig til å påføre barnet sitt slikt. Her i Norge er det ikke vanlig, vi har utdannelse og vet bedre...Trodde jeg ihvertfall....

Skrevet

"tja Vil ikke med det første si at det er overgrep. Hva slags omskæring er det snakk om? Det finnes flere grader av det."

Forhuden er fjernet...vet ikke mer enn det...

"Hos jødene er det også en skikk at de blir omskåret."

Ja, men det forsvarer da ikke at en tilsynelatende oppegående norsk jente går og gjør dette mot sin velskapte sønn, bare fordi det er en skikk der mannen hennes kommer fra...???!!!

"Hvis dette ikke er noe stort inngrep for guttens vedkommende og ikke fører til problemer for han senere i forhold til seksualliv etc så tror jeg ikke at jeg hadde reagert så sterkt på det."

Det får vi jo først vite om noen år. Hvorfor ta en sjanse? Muligheten er der for at det går utover seksuallivet, kanskje vil det medføre ubehag av forskjellige slag. Hva skjer i en mors hode når hun er villig til å påføre barnet sitt slikt. Her i Norge er det ikke vanlig, vi har utdannelse og vet bedre...Trodde jeg ihvertfall....

Det virker som om det verste med dette er at din veninne gjør det pga sin mann sin religion.. Hadde du reagert hvis de begge var jøder og ønsket å gjøre det?

Har ikke hørt at muslimske eller jødiske menn skulle få store problemer med dette, jeg har faktisk hørt at omskjæring (hvis det blir gjort på rette måten) kan være bra

men ikke tolk det i den retning at jeg i prinsippet er for omskjæring for det er jeg ikke. er ikke for lemlesning av kjønnsorganer.. Men det er graden av det.

Gjest stakkars barn
Skrevet

Barnemishandling.

Jeg leste i et helsetidsskrift på et venteværelse at omskjæring av gutter nå blir skarpt frarådet. De har funnet ut at veldig viktige nerver kuttes og ting slutter å funke.

I USA er andelen barn som omskjæres gått ned med 20% siste året pga informasjonskampanjer, og en feit skandale er under oppseiling mot griske og akademisk uredelige leger.

Naboen som er nyutdannet barnelege kalte nå omskjæring for "ronkesperre".

Gjest oppgitt venninne
Skrevet

Det virker som om det verste med dette er at din veninne gjør det pga sin mann sin religion.. Hadde du reagert hvis de begge var jøder og ønsket å gjøre det?

Har ikke hørt at muslimske eller jødiske menn skulle få store problemer med dette, jeg har faktisk hørt at omskjæring (hvis det blir gjort på rette måten) kan være bra

men ikke tolk det i den retning at jeg i prinsippet er for omskjæring for det er jeg ikke. er ikke for lemlesning av kjønnsorganer.. Men det er graden av det.

Jeg blir forbanna uansett hvem som gjør det, men jeg forstår jo at mange er vant til dette fra hjemlandet, og det er en skikk som de ser på som helt naturlig. Men når en norsk venninne som jeg trodde visste bedre, går og gjør dette mot gutten sin, blir jeg både provosert og sjokkert.

Gjest stakkars barn
Skrevet

Omskjering av barn er et overgrep, punktum. At det selvfølgelig er en mye verre ting å gjøre slikt mot jenter endrer ikke det faktum at det er et overgrep mot gutter også. Det burde selvfølgelig vært forbudt ved lov.

".........................................."

I Sverige er det forbudt, men det gjør det hele verre, nå kommer de med komplikasjonene etter at det er blitt gjort på kjøkkenbordet hjemme i stedet. Noen tør ikke komme på sykehus med gutten når han får komplikasjoner og infeksjoner av frykt for forbudet.

Skrevet

tja

Vil ikke med det første si at det er overgrep. Hva slags omskæring er det snakk om? Det finnes flere grader av det. Hos jødene er det også en skikk at de blir omskåret.

Hvis dette ikke er noe stort inngrep for guttens vedkommende og ikke fører til problemer for han senere i forhold til seksualliv etc så tror jeg ikke at jeg hadde reagert så sterkt på det.

"Hva slags omskæring er det snakk om? Det finnes flere grader av det"

For gutter/menn finnes det bare én type omskjæring. Man fjerner hele forhuden. Å si at det ikke er et betydelig inngrep er helt hårreisende. Man fjerner en naturlig del av kroppen, på et individ som er forsvarsløst og helt ute av stand til å ta stilling til om det ønsker dette eller ei. Ergo er det 100% et overgrep, selv om den evt. skaden ikke kan sammenliknes med verre ting. Man kan ikke definére ting ut i fra at det finnes værre ting.

Omskjæring skal skje på en voksen utvokst kropp, styrt av et individ som skal være i stand til å ta avgjørelsen om å gjøre det på egenhånd. Hvorvidt det er religiøse eller andre grunner til å omskjære spedbarn er fullstendig uinteressant. Man gjør et stort inngrep i en ikke utvokst kropp, som ikke kan gjøres om. Overgrep er det eneste riktige ordet.

".........................................."

Skrevet

Jeg blir forbanna uansett hvem som gjør det, men jeg forstår jo at mange er vant til dette fra hjemlandet, og det er en skikk som de ser på som helt naturlig. Men når en norsk venninne som jeg trodde visste bedre, går og gjør dette mot gutten sin, blir jeg både provosert og sjokkert.

Hvorfor er det mye riktigere at venninnen din overstyrer mannen sin enn at mannen hennes overstyrer henne?

At de har blitt enige om å omskjære gutten er en helt grei ting. Det eneste problemet som gjenstår da er andres holdning til temaet.

Skrevet

Hvis omskjæring skjer på grunnlag av tro så er jeg helt enig med deg...vi er i Norge og her omskjærer vi ikke guttebarn på et slikt grunnlag.

Men han er nok ikke den eneste - takk og lov får vi vel si - som er omskjært på skolen sin.

Det finnes norske guttebarn som sliter med så trang forhud at det gir smerter og problemer.

Så å omskjære et slikt guttebarn er jo bare for å hjelpe.

Så omskjæring av gutter er ikke overgrep i seg selv synes nå jeg, men å følge utenlands skikk boende i Norge er jeg ganske så imot.

Gjest havelar
Skrevet

Jeg syns ikke det er et overgrep, jeg har hatt kjærester som har vært omskåret(som barn) og det var utelukkende en fordel. Over femti prosent av amerikanske gutter blir rutinemessig omskåret i USA, og det er bare tradisjon (de mente tidligere at det var mest hygenisk, og så slipper man problemet med trang forhud).

Gjest stakkars barn
Skrevet

Jeg syns ikke det er et overgrep, jeg har hatt kjærester som har vært omskåret(som barn) og det var utelukkende en fordel. Over femti prosent av amerikanske gutter blir rutinemessig omskåret i USA, og det er bare tradisjon (de mente tidligere at det var mest hygenisk, og så slipper man problemet med trang forhud).

Du skriver: "og det var utelukkende en fordel"

Jeg er veldig nysgjerring på hvilke fordeler det kan være som du har oppdaget.

Jeg har nå lest en ny og veldig lang medisinsk artikkel om det, og ikke en eneste setning handler om fordeler. Det som må holdes helt utenfor er nødvendig kirurgisk korreksjon av skader og medfødte feil, som ca 1-2% av alle menn trenger før eller senere i livet. Halvparten over 20 år.

"man trodde før.... " er en viktig setning, mener du 5, 10, 50 eller 100 år?

Skrevet

Jeg tror uansett ikke du behøver å bekymre deg. Jeg tror det er et ikke-tema for ungene. Helt uinteressant.

Håper du har rett og jeg tar sorgene på forskudd, ja :-)

Gjest havelar
Skrevet

Jeg har nå lest en ny og veldig lang medisinsk artikkel om det, og ikke en eneste setning handler om fordeler. Det som må holdes helt utenfor er nødvendig kirurgisk korreksjon av skader og medfødte feil, som ca 1-2% av alle menn trenger før eller senere i livet. Halvparten over 20 år.

Med "før" mener jeg at de i USA nå vet nå at det ikke har noen spesiell betydning helsemessig eller hygenisk å omskjære, og derfor trappes praksisen ned nå på mange sykehus, men det er fortsatt utbredt. Jeg vet ikke akkurat når.

Med fordeler: Den beste sexen jeg har hatt, den fineste pikken jeg har sett, den eneste kjæresten min som det var KULT å suge (forhud er skikkelig ekkelt å suge syns JEG), han så ingen ulemper med det selv. Han er norsk med norske foreldre og ble omskåret som nyfødt fordi han tilfeldigvis ble født på et amerikansk sykehus. Han har aldri blitt mobba for det, og har aldri hatt noen medisinske ulemper med inngrepet. Klart dette er individuelt, men det er ikke slik at det må være negativt, jeg tror den største praktiske betydningen det vil ha for denne lille gutten er at han vil motta mer munnsex i løpet av livet.

Når det er sagt vil jeg ikke omskjære en egen sønn, men om han må det pga trang forhud er det ingen katastrofe.

Gjest havelar
Skrevet

Her er en kronikk som henviser til en vitenskapelig undersøkelse, og det er nevt ubetydelige fordeler og ubetydelige ulemper ved inngrepet.

http://www.dagbladet.no/kultur/2000/12/06/231766.html

Gjest stakkars barn
Skrevet

Her er en kronikk som henviser til en vitenskapelig undersøkelse, og det er nevt ubetydelige fordeler og ubetydelige ulemper ved inngrepet.

http://www.dagbladet.no/kultur/2000/12/06/231766.html

Argumentasjoenen er intressant:

Berthold Grûnfeld er selv jøde og omskåret, så han vil vel ha sine sympatier i en viss leir, og behov for å forsvare et konkret standpunkt?

Artikkelen er fra år 2000. Det er visst veldig gammelt i denne sammenhengen.

Jeg ser nå at vi har noen grupper her: de som er omskåret, de som ikke er, foreldrene til de som er, leger som har gjort slike inngrep og tjent masse penger på dette, leger som ikke har det, kvinner som er for, kvinner som er mot.

F eks leger som har gjort disse inngrepene vil vel ha et litt annet standpunkt enn de som er unge og ikke har gjort de?

Det blir vel som tobakken: de som røyker, de som ikke røyker, de som har tjent på tobakken, de som ikke har tjent penger, de som er for røyking og de som er mot.

Idet hele tatt mange interesser og lojaliteter.

Røyking er ikke skadelig, er det vel :-)

Min oldefar røyka, men han levde til han var 92.

Røyking var ikke farlig inntil man begynte å forske på det.

Gjest oppgitt venninne
Skrevet

Hvorfor er det mye riktigere at venninnen din overstyrer mannen sin enn at mannen hennes overstyrer henne?

At de har blitt enige om å omskjære gutten er en helt grei ting. Det eneste problemet som gjenstår da er andres holdning til temaet.

"Hvorfor er det mye riktigere at venninnen din overstyrer mannen sin enn at mannen hennes overstyrer henne?"

Det er da ikke hvem som overstyrer hvem som er temaet her?! Det er snakk om at min venninne burde/og hadde muligheten til å hindre at sønnen ble utsatt for dette. Likevel gjorde hun det ikke. Hun lot en mann helt uten utdannelse, fra et u-land med skikker som omskjæring av både jenter og gutter, overtale henne. Her i landet burde vi vite bedre!

"At de har blitt enige om å omskjære gutten er en helt grei ting. Det eneste problemet som gjenstår da er andres holdning til temaet."

En helt grei ting? Å skjære bort en kroppsdel på et forsvarsløst lite barn? Det eneste problemet er ikke andres holdninger, det eneste problemet er at senere i livet kan denne stakkars gutten kanskje bli plaget av/eller mislike det foreldrene gjorde mot ham uten hans samtykke.

Ville du gjort dette mot ditt barn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...