Gå til innhold

Hei, noen med peiling på LUS her..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager hvis jeg forårsaker kløe på DOL i kveld, men i høst har lusevarslene kommet tettere enn hagl her i kommunen. Siden jeg selv jobber i skolen og har barn, har lusa rimelig bredt nedslagsfelt her hos oss *grøss*

Nå kjører jeg regelmessige lusesjekker her, men hva skal jeg egentlig se etter? Har selvsagt lest diverse info, men altså: Har noen av dere sett lys levende småkrek i en hodebunn? Er de små, kan de forveksles med rusk eller sand (ved NØYE undersøkelse)? Beveger de seg? Hvis jeg glor på en potensiell lus(hehe) i 15 sekunder eller så, kan jeg regne med at den har flytta seg?

Skrevet

Jeg begynte å klø, ja.

Ja, du ser dem labbe opp og ned hårstråa hvis du ser normalt godt. Du ser egga som hvite, små runde kuler.

Bruk gjerne lupe og skarpt dagslys.

skorpionfisken
Skrevet

Skaff en lusekam. På apoteket. Lus og egg vil sette seg på den om du kammer igjennom. De kan være vanskelig å se på lyst hår.

Skrevet

Jeg har mørk og lys hårete barn, det var hos h*n med lysest hår jeg tilfeldig sågeggene og senere udyrene selv.jeg var forbauset over hvor "store" noen av lusene kunne bli. eggene fester seg på hårstrået, litt opp fra hår bunnen. her var det storsett et egg på hårstrået.jeg brukte lommelykt og brettet håret oppover og studerte ette egg, ser ut som en liten utposig/dråpe på hårstrået.ved bruk av lusekam er det lurt å ha en hvitt handkle over skuldrene eller bøye barnet godt over vasken, da havner lusene i vasken eller på håndklet.jeg synes dette var greiestre måten, ellers risikerer du at lusene skvetter rundt - gosj, klø klø.

Skrevet

Jeg begynte å klø, ja.

Ja, du ser dem labbe opp og ned hårstråa hvis du ser normalt godt. Du ser egga som hvite, små runde kuler.

Bruk gjerne lupe og skarpt dagslys.

...og nå begynte jeg å klø, hehehe.

Tror det var det med LABBING opp og ned hårstråene som gjorde susen :o)

Takk for svar!

Skrevet

Jeg har mørk og lys hårete barn, det var hos h*n med lysest hår jeg tilfeldig sågeggene og senere udyrene selv.jeg var forbauset over hvor "store" noen av lusene kunne bli. eggene fester seg på hårstrået, litt opp fra hår bunnen. her var det storsett et egg på hårstrået.jeg brukte lommelykt og brettet håret oppover og studerte ette egg, ser ut som en liten utposig/dråpe på hårstrået.ved bruk av lusekam er det lurt å ha en hvitt handkle over skuldrene eller bøye barnet godt over vasken, da havner lusene i vasken eller på håndklet.jeg synes dette var greiestre måten, ellers risikerer du at lusene skvetter rundt - gosj, klø klø.

Oh my God - skjønner jeg har litt å lære, ja!

Vi satt i sofaen og koste oss, ungene så på TV mens mamma jobba med sterkt lys og lusekam. (Kunne sikkert minne litt om hyggelig samvær i apefamilien, hehe)

VELDIG glad for at det så bra ut, ellers hadde vel ikke sofaen blitt brukt på årtier!;-)

Skrevet

Rist lusekammen over et hvitt ark, så ser du.

Takk :o)

Skrevet

Skaff en lusekam. På apoteket. Lus og egg vil sette seg på den om du kammer igjennom. De kan være vanskelig å se på lyst hår.

Takk for svar!

Skrevet

...og nå begynte jeg å klø, hehehe.

Tror det var det med LABBING opp og ned hårstråene som gjorde susen :o)

Takk for svar!

De har spesiallagede føtter med gripeklør som passer diameteren på det runde hodehåret, har jeg hørt.

Kjønnshår er trekantede, og flatlusa har ben som er utviklet for å holde seg fast i de.

Hvis du ruller et kjønnshår mellom fingrene kan du kjenne at de er trekantede.

Skrevet

De har spesiallagede føtter med gripeklør som passer diameteren på det runde hodehåret, har jeg hørt.

Kjønnshår er trekantede, og flatlusa har ben som er utviklet for å holde seg fast i de.

Hvis du ruller et kjønnshår mellom fingrene kan du kjenne at de er trekantede.

Jøss...så lærte jeg enda mer nytt i dag.

Og der fikk intimbarberingsforkjemperne enda et argument! *grøsser INDERLIG*

Skrevet

Også er det bak ørene og i nakken du bør lete, der liker de seg best.

Og dersom noen i familien har lus skal BARE de utsatte behandles med lusekur. Dette er annerledes enn anbefalingene for 15 år siden, da hele familien ble satt på kur om en hadde lus. Og da må sengetøy vaskes, dyner i frysern osv...

Gjest lusekofta
Skrevet

Jeg fikk lus som 20-åring! Det var forferdelig. Jeg hadde ikke engang vært i kontakt med barn. Lusene merket jeg først da jeg trodde jeg hadde et insekt i hodet. Da jeg skulle fjerne det, vred det seg unna. Jeg gredde håret over vasken og etterpå lå det masse lus i vasken. Kjøpte en lusekur og lusa ble borte med en gang.

Skrevet

Jøss...så lærte jeg enda mer nytt i dag.

Og der fikk intimbarberingsforkjemperne enda et argument! *grøsser INDERLIG*

Det er ikke så hyggelig å se ned i insektenes verden med lupe. De lever i sin egen verden.

Jeg går ut fra at du ikke liker å høre at kroppen din vrimler av midd? I f eks hårsekkene i øyelokket er det en hel liten familie tipper jeg. Og i 40% av sengene er det vrimleparty, med hudceller på menyen.

Gjest Sabeltanna
Skrevet

Det finnes en spesiell støvsuger for lus.Du bare støvsuger bort elendigheta fra håret.

Skrevet

Det finnes en spesiell støvsuger for lus.Du bare støvsuger bort elendigheta fra håret.

Fakta??

Hvor hen og hvor mye?

Skrevet

Det er ikke så hyggelig å se ned i insektenes verden med lupe. De lever i sin egen verden.

Jeg går ut fra at du ikke liker å høre at kroppen din vrimler av midd? I f eks hårsekkene i øyelokket er det en hel liten familie tipper jeg. Og i 40% av sengene er det vrimleparty, med hudceller på menyen.

God natt på deg!

;-)

Skrevet

God natt på deg!

;-)

Og så sier vi takk til oss.

Faruvel.

Og hvis jeg går forbi så gjør jeg det. Hvis ikke noen er hjemme, er ikke de andre det heller.

Gråt meg i søvn.

Skrevet

Og så sier vi takk til oss.

Faruvel.

Og hvis jeg går forbi så gjør jeg det. Hvis ikke noen er hjemme, er ikke de andre det heller.

Gråt meg i søvn.

Uff da :o) Beklager...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...