Gå til innhold

Til tannlegen - betennelse i tann/tenner/tannkjøtt - antibiotikabehandling?


tetecoeur

Anbefalte innlegg

Har helt tydelig betennelse i en eller flere tenner. Samtidig virker det som kanskje tannkjøtt kan være betent. Er syk og ikke i stand til tannbehandling nå (og min tannlege er på ferie). Pleier man ofte i alle fall å gi antbiotika for å "roe" betennelsen før behandling? I så fall burde jeg skaffe meg resept i morgen - hos ham jeg var akkutt hos sist. Tåler av erfaring ikke betennelsesdempende medisiner som ibux, napren E osv. p.g.a. astma. Er det farlig for hjernen hvis betennelsen går for langt? - Den gir av og til også vondt i øret.

Jeg har selvfølgelig ganske vondt, om ikke absolutt hele tiden. Noe jeg også lurer på i den forbindelse, er om det er vanlig at smertene blir verre bare ved å bevege seg (ikke munnen). Det har jeg nemlig aldri opplevd før.

Ville være svært takknemlig for et raskt svar - om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Ved infeksjoner som er forårsaket av bakterier i munnhulen og kjevene kan antibiotika vær nødvendig.

Vi opplever at bakterier etter hvert blir mer og mer motstandsdyktige mot antibiotika. Vi er derfor blitt mer restriktive med å foreskrive disse preparatene.

Derfor er en undersøkelse hos en tannlege helt nødvendig før slik behandling kan igangsettes.

Betennelser kan gi mange forskjellige symptomer. Et betennt område kan være smertefult ved bevegelse. Selv om hjernen ikke er så langt fra munnen vil den ikke kunne lide under en infeksjon i munnhulen.

Jeg synes du snarest skal oppsøke en tannlege for en sikker vurdering av dette.

Mine betraktninger ut fra det du har skrevet har ingen sikker verdi som behandlingsforslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Ved infeksjoner som er forårsaket av bakterier i munnhulen og kjevene kan antibiotika vær nødvendig.

Vi opplever at bakterier etter hvert blir mer og mer motstandsdyktige mot antibiotika. Vi er derfor blitt mer restriktive med å foreskrive disse preparatene.

Derfor er en undersøkelse hos en tannlege helt nødvendig før slik behandling kan igangsettes.

Betennelser kan gi mange forskjellige symptomer. Et betennt område kan være smertefult ved bevegelse. Selv om hjernen ikke er så langt fra munnen vil den ikke kunne lide under en infeksjon i munnhulen.

Jeg synes du snarest skal oppsøke en tannlege for en sikker vurdering av dette.

Mine betraktninger ut fra det du har skrevet har ingen sikker verdi som behandlingsforslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...