Gå til innhold

Goliat evt andre som kan Pinnacle Studio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør deg Goliat da du var så behjelpelig sist jeg spurte og grov :-)

Jeg har nå fått kokt i sammen det som nå skal bli til en film. Har prøvet tidligere med andre prosjekter å få lagret det i Windows media player og har lyktes med det.. Det som imidlertid nå er problemet er at jeg ikke får Create Movie. Det kommer opp error som jeg ikke forstår..

! This projevt requires some rendering" Hva betyr rendering?

Jeg har kopiert alle bildene på en ekstern hardisk,, og slettet bildene på den andre hardisken, slik at det skal være nok minne vil jeg tro..

Please.... hva er galt..

Jeg skal ha ferdig en CD å ta med på jobb kl. 13.30, så jeg begynner å få utrolig dårlig tid...

Skrevet

Når du har redigert et program, så er det viktig at du ikke sletter bildene eller noe annet av råmaterialet (og heller ikke de midlertidige filene som blir skapt) fra der de lå når du redigerte programmet.

Når du klikker på "Create movie" så vil programmet "rendre" materialet ditt. Dvs at den behandler (koder/dekoder/konverterer - masse "regnearbeid") råmaterialet slik at du ender opp med et ferdig produkt på det formatet du har valgt før du klikker på "Create movie".

Derfor er det som sagt viktig at du ikke sletter eller flytter noe av råmaterialet fra der de lå når du redigerte filmen. For da finner ikke programmet de opprinnelige filene (råmaterialet) som den skal rendre for å lage ferdig filmen.

Hvor lang tid rendringen tar avhenger av lengden/mengden på filmen, og vilket format den skal konvertere råmaterialet til - samt hvor mange overganger du har brukt.

Skrevet

Bare en kommentar til.

Når du redigerer en film (legger inn video, lyd, overganger, effekter etc), så er det du ser på skjermen (timeline - "redigeringsstripa") hentet fra de steder der råmaterialet ligger.

Selve "prosjektet" (som du lagerer det som) er kun en rekke linker til hvor råmaterialet befinner seg, tekst, overganger etc.

Du lagrer mao IKKE råmaterialet på nytt når du lagrer prosjektet! Men kun linkene til hvor råmaterialet befinner seg - og hvor i råmaterialet den skal starte/stoppe de ulike innslagene.

Det er grunnen til at du aldri må slette eller flytte på råmaterialet før du har lagd filmen ferdig (make movie).

OG hvis du skal lage en ny versjon (enten ved å redigere videre på den gamle ELLER lage samme film på et annet format) så MÅ råmaterialet fremdeles befinne seg der det lå når du redigerte ferdig filmen og lagret prosjektet.

Gjest celloid
Skrevet

Det er masse bugs i Pinnacle. Har du installert siste oppgradering/ patch?

Jeg hadde også problem med heng når filmen skulle kompileres (rendering), særlig når jeg hadde flyttet på noe jeg ikke skulle. Det rettet seg etter å ha installert siste patch.

Skrevet

Bare en kommentar til.

Når du redigerer en film (legger inn video, lyd, overganger, effekter etc), så er det du ser på skjermen (timeline - "redigeringsstripa") hentet fra de steder der råmaterialet ligger.

Selve "prosjektet" (som du lagerer det som) er kun en rekke linker til hvor råmaterialet befinner seg, tekst, overganger etc.

Du lagrer mao IKKE råmaterialet på nytt når du lagrer prosjektet! Men kun linkene til hvor råmaterialet befinner seg - og hvor i råmaterialet den skal starte/stoppe de ulike innslagene.

Det er grunnen til at du aldri må slette eller flytte på råmaterialet før du har lagd filmen ferdig (make movie).

OG hvis du skal lage en ny versjon (enten ved å redigere videre på den gamle ELLER lage samme film på et annet format) så MÅ råmaterialet fremdeles befinne seg der det lå når du redigerte ferdig filmen og lagret prosjektet.

takk for all hjelp.. det har fungert nå.. det tar allverdens av tid, men har klart å lagre det som Windows media fil.. måtte dele opp i 2 deler da filen var MEGA.

Jeg tenkte at jeg måtte slette bildefiler og gjorde det..det jeg ikke tenkte på var at jeg måtte være forsiktig med å fjerne noe som hadde med filmen å gjøre..jeg begynnte å svette endel da jeg så svaret ditt,, men jeg klarte å ordne opp i det..

Så nå gjenstår det å se om det blir applaus eller Buing i kveld da filmen skal vises for pårørende på jobb...

Kryss fingre og takk for god hjelo og informasjon..

:-)

Skrevet

takk for all hjelp.. det har fungert nå.. det tar allverdens av tid, men har klart å lagre det som Windows media fil.. måtte dele opp i 2 deler da filen var MEGA.

Jeg tenkte at jeg måtte slette bildefiler og gjorde det..det jeg ikke tenkte på var at jeg måtte være forsiktig med å fjerne noe som hadde med filmen å gjøre..jeg begynnte å svette endel da jeg så svaret ditt,, men jeg klarte å ordne opp i det..

Så nå gjenstår det å se om det blir applaus eller Buing i kveld da filmen skal vises for pårørende på jobb...

Kryss fingre og takk for god hjelo og informasjon..

:-)

Bare hyggelig:-)

Og jeg håper alt gikk bra på visningen!!

ps: og kanskje du bør vurdere å kjøpe inn en ekstra stor harddisk....?

Eller ny PC med mer RAM og raskere prosessor...?

For det går veeeeldig tregt med rendering, hvis ovennevnte ikke er "bra nok".

Selv var jeg heldig med mitt første store videoprosjekt. Solgte faktisk nok videoer til å gi overskudd nok til å kjøpe en vesentlig bedre PC...:-)

Skrevet

Bare hyggelig:-)

Og jeg håper alt gikk bra på visningen!!

ps: og kanskje du bør vurdere å kjøpe inn en ekstra stor harddisk....?

Eller ny PC med mer RAM og raskere prosessor...?

For det går veeeeldig tregt med rendering, hvis ovennevnte ikke er "bra nok".

Selv var jeg heldig med mitt første store videoprosjekt. Solgte faktisk nok videoer til å gi overskudd nok til å kjøpe en vesentlig bedre PC...:-)

Jeg har i dag levert inn pC til en PC Klinikk for sjekk,, de skal også se å få fikset DVD brenneren..

Så gøy at du fikk solgt mange videoer slik at du fikk mulighet til å kjøpe en større pc....

Visningen gikk veldig bra.. Styrelederen ble faktisk så begeistret og ville at vi skulle kontakte både Østlandssendingen og kanskje Norge Rundt!! Kanskje jeg etterhvert får en fremtid innenfor media??? LOL

Skrevet

Jeg har i dag levert inn pC til en PC Klinikk for sjekk,, de skal også se å få fikset DVD brenneren..

Så gøy at du fikk solgt mange videoer slik at du fikk mulighet til å kjøpe en større pc....

Visningen gikk veldig bra.. Styrelederen ble faktisk så begeistret og ville at vi skulle kontakte både Østlandssendingen og kanskje Norge Rundt!! Kanskje jeg etterhvert får en fremtid innenfor media??? LOL

Morsomt - gratulerer!

Det er gøy å kunne være litt kreativ, og nå som slike "verktøy" er såpass rimlige og bra, så kan en hver med litt interesse klare å lage gode produkter - både i innhold og form.

Jeg ser selv hvor amatørmessig mine første produksjoner var, og hvordan jeg har lært med tiden. Det er også morsomt:-)

Mesteparten er kun for egen del - ferie, noe "risikoaktiviteter" (hanggliding, fallskermhopp. rafting etc) og motorsykkelkjøring på baner rundt om i europa. (det var motorsykkelvideoen som solgte så godt:-)

Men jeg har også hatt en par enkle oppdrag med bryllup og teater/show. Da fikk jeg betalt for jobben - samt at jeg ved sistnevnte også fikk betalt pr video som ble solgt i etterkant.

For den som har interressen og tid nok - så finnes det mulighet for en liten ekstrainntekt på slikt.

Skrevet

Jeg står som regel for filmingen selv, og bruker et DV kamera. Laster over materialet via firewire (ingen kvalitetsreduksjon).

Når jeg så er ferdig med prosjektet og kjører "make movie" - så kjører jeg det tilbake på DV via samme firewire (heller ingen kvalitetsreduksjon).

Og da er det bare lyden som legges på ekstra, samt bilder og overganger som trenger å rendres - slik at dette går vesentlig raskere.

Kvaliteten på det som da er blitt "masterkasetten" (DV kasetten) er bedre enn om jeg hadde brent det på en DVD (en DV kasett klarer mer enn dobbelt så høy båndbredde som en DVD).

Skal jeg så kopiere det ferdige produktet over til DVD'er, kan jeg gjøre det via DV kameraet og firewire - og bruke f.eks Nero (et kopieringsprogram).

MEN det jeg nå heller gjør er at jeg bruker DV kameraet og firewire og kopierer det over til harddisken på min harddisk DVD spiller/opptaker (Pioneer DVR-630-S). Da kan jeg etterpå veldig raskt og enkelt brenne/kopiere over fra harddisken til DVD, og av en eller annen merkelig grunn blir kvaliteten bedre på disse DVD'ene enn de jeg brenner på tilnærmet samme måte på PC'n.

Og så går det enda raskere - vilket er viktig hvis du skal "masseprodusere" et lite antall....:-)

Skrevet

Jeg står som regel for filmingen selv, og bruker et DV kamera. Laster over materialet via firewire (ingen kvalitetsreduksjon).

Når jeg så er ferdig med prosjektet og kjører "make movie" - så kjører jeg det tilbake på DV via samme firewire (heller ingen kvalitetsreduksjon).

Og da er det bare lyden som legges på ekstra, samt bilder og overganger som trenger å rendres - slik at dette går vesentlig raskere.

Kvaliteten på det som da er blitt "masterkasetten" (DV kasetten) er bedre enn om jeg hadde brent det på en DVD (en DV kasett klarer mer enn dobbelt så høy båndbredde som en DVD).

Skal jeg så kopiere det ferdige produktet over til DVD'er, kan jeg gjøre det via DV kameraet og firewire - og bruke f.eks Nero (et kopieringsprogram).

MEN det jeg nå heller gjør er at jeg bruker DV kameraet og firewire og kopierer det over til harddisken på min harddisk DVD spiller/opptaker (Pioneer DVR-630-S). Da kan jeg etterpå veldig raskt og enkelt brenne/kopiere over fra harddisken til DVD, og av en eller annen merkelig grunn blir kvaliteten bedre på disse DVD'ene enn de jeg brenner på tilnærmet samme måte på PC'n.

Og så går det enda raskere - vilket er viktig hvis du skal "masseprodusere" et lite antall....:-)

Kult,, kjempefin info!!!

Jeg merker at interessen for å lage film blir bare større og større....

jeg har SONY video, og skal se om muligheten til å gjøre det samme som deg lar seg gjøre..

Jeg ser jo på Pinnacle at det er mulig med DV overføring..

Skrevet

Morsomt - gratulerer!

Det er gøy å kunne være litt kreativ, og nå som slike "verktøy" er såpass rimlige og bra, så kan en hver med litt interesse klare å lage gode produkter - både i innhold og form.

Jeg ser selv hvor amatørmessig mine første produksjoner var, og hvordan jeg har lært med tiden. Det er også morsomt:-)

Mesteparten er kun for egen del - ferie, noe "risikoaktiviteter" (hanggliding, fallskermhopp. rafting etc) og motorsykkelkjøring på baner rundt om i europa. (det var motorsykkelvideoen som solgte så godt:-)

Men jeg har også hatt en par enkle oppdrag med bryllup og teater/show. Da fikk jeg betalt for jobben - samt at jeg ved sistnevnte også fikk betalt pr video som ble solgt i etterkant.

For den som har interressen og tid nok - så finnes det mulighet for en liten ekstrainntekt på slikt.

takk:-)

Disse videoene som du lager, er de lange??

Det er vel enklere å lagre det via DV som du sier,, ihvertfall om filmene har litt lengde? - eller??

Skrevet

takk:-)

Disse videoene som du lager, er de lange??

Det er vel enklere å lagre det via DV som du sier,, ihvertfall om filmene har litt lengde? - eller??

Det varierer, men jeg har til nå holdt meg innenfor 1 time (ferdig redigert) - nettopp for at det skal få plass i "makskvalitet" på en DVD eller DV kasett.

Mye har vært på 15 - 20 minutter. Men noe (som f.eks MC-videoen) har bestått av flere videoer/prosjekter med samme "emne", som jeg så har lagt på en DV/DVD - som til sammen har blitt på tilnærmet 1 time.

Skrevet

Kult,, kjempefin info!!!

Jeg merker at interessen for å lage film blir bare større og større....

jeg har SONY video, og skal se om muligheten til å gjøre det samme som deg lar seg gjøre..

Jeg ser jo på Pinnacle at det er mulig med DV overføring..

Det er veldig enkelt hvis kameraet ditt OG PC'n har firewire inn/utgang.

Da styrer du kameraet helt med Pinnacle programmet - både når du kopierer over til harddisk (råmateriale), og tilbake til DV (ferdigredigert).

Og så opprettholder du kvaliteten 100% - bortsett fra i selve overgangene mellom to klipp (for da må programmet dekode og kode råmaterialet i overgangen). Men det synes ikke i resultatet siden det kun er i selve overgangen (vipe, fade etc).

Gjør du det på den måten, så blir kvaliteten overraskende bra på det redigerte materialet (like bra som råmaterialet når du spiller av direkte fra kameraet til TV skjermen).

Visst er det morsomt:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...