Gå til innhold

Hva skjer med øyet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag tidlig våknet jeg med et gjenklistrert øye fullt av gult gørr. Etter fjerning av gørret er øyelokket dobbelt så stort som vanlig og jeg har skikkelig Elvis-look i halve ansiktet. Ingenting gjør vondt, men øyekroken/indre del av øyet klør noe voldsomt. Det er kun det ene øyet som oppfører seg dårlig.

HVA er dette?? Sti på øyet? Betennelse..? Skal man gjøre noe med det? Eventuelt hva? Og når kan jeg regne med at det går over?

Kan nevne at jeg med odde mellomrom er kontaktlinsebruker - men jeg har ikke tatt en laguna og glemt igjen en linse inni der, det er jeg i alle fall sikker på :-)

Fortsetter under...

Gjest gå til legen
Skrevet

Jeg ville gått til legen i dag; det høres ut som betennelse.

Gjest gå til legen
Skrevet

Eller du kan gå på apoteket og høre om de har noe reseptfritt.

mil1365380270
Skrevet

Gratulerer! Du er den heldige vinneren av dagens øyebetennelse! ;-)

Har hatt et sån øye - lekkert! Trøsten er at det går over veldg fort når du får medisin.

Gjest lattermild
Skrevet

Har hatt et sån øye - lekkert! Trøsten er at det går over veldg fort når du får medisin.

hehe

Skrevet

Må man til legen med sånt, eller er det håp om at det bare gir seg av seg selv?

Annonse

mil1365380270
Skrevet

Har fått vekk øyebetennelser ved å skylle masse med saltvann. Men uten å være lege, vil jeg ikke anbefale det med tennisballutgaven.

Siden du bruker linser, er det kanskje greit å få tatt en prøve av bakteriene også?

Skrevet

Høres ut som øyekatarr. Jeg våknet opp med en skrekkvisjon i speilet en morgen - ingen smerter, men gjenklistrede og hovne øyne. Jeg ble tipset om at det sannsynligvis var katarr, og at det bare var å skylle med saltvann og vente. Etter ca. en dag var det borte.

"............................................."

Skrevet

Høres ut som øyekatarr. Jeg våknet opp med en skrekkvisjon i speilet en morgen - ingen smerter, men gjenklistrede og hovne øyne. Jeg ble tipset om at det sannsynligvis var katarr, og at det bare var å skylle med saltvann og vente. Etter ca. en dag var det borte.

"............................................."

Akkurat noe sånt var det jeg helst ville høre! :-) Men å skylle med saltvann høres nesten litt skummelt ut, er ganske pysete når det gjelder øyne og har lyst til å pirke minst mulig borti der...

Skrevet

Akkurat noe sånt var det jeg helst ville høre! :-) Men å skylle med saltvann høres nesten litt skummelt ut, er ganske pysete når det gjelder øyne og har lyst til å pirke minst mulig borti der...

Nei nei nei - det er ikke noe skummelt i det hele tatt. Faktisk er det noe man kan gjøre innimellom uten at det er noe galt, for forebyggende effekt. Det er litt ubehagelig hvis man ikke er vant til det, men det er ikke vondt.

"............................................"

Skrevet

Saltvann er naturlig nok atskillig bedre enn ferskvann for øyet. Husk at pusset skal ut i øyekrokene og at du ikke 'drar' det utover andre veien.

Skrevet

Saltvann er naturlig nok atskillig bedre enn ferskvann for øyet. Husk at pusset skal ut i øyekrokene og at du ikke 'drar' det utover andre veien.

Kan jeg bruke saltvannsoppløsningen jeg skyller linsene med da, kanskje?

Skrevet

det kan gå over av seg selv, men det er vel helst de gangene det bare er litt småpuss og ikke fullstendig gjenklistret øye.

Uansett om du går til legen og får medisin for det eller om du forsøker deg med skylling, så bør du ikke bruke linser før de er helbredet.

Annonse

Skrevet

Det tror jeg du kan, så lenge det ikke er en sterkt (veldig saltholdig) oppløsning?

Eller du kan ta deg en tur på apoteket og kjøpe noe egnet skyllemidel der (som sansynligvis bare en en vanlig saltoppløsning i vann som samtidig er desinfisert).

Men skyll øyet så snart som mulig - og gjerne flere ganger over litt tid, for hvis ikke kan det lett smitte over til det andre øyet via tårekanalene.

Skrevet

det kan gå over av seg selv, men det er vel helst de gangene det bare er litt småpuss og ikke fullstendig gjenklistret øye.

Uansett om du går til legen og får medisin for det eller om du forsøker deg med skylling, så bør du ikke bruke linser før de er helbredet.

Nei - det skal jeg garantert ikke gjøre!

*grøss*

Skrevet

Nei - det skal jeg garantert ikke gjøre!

*grøss*

Andre tips:

Du kan fylle øyeskyllevannet oppi et eggeglass som du så "blunker" oppi. Det kan bli litt søl, så ikke ha på deg finstasen! ;-) Evt legg et håndkle rundt skuldrene. NB: Vask glasset mellom hver gang du bruker det.

Vær veldig obs på hva du gjør med hendene/fingrene, slik at du ikke glemmer deg og tar fra det syke øyet til det friske. Har du pirket deg i/rundt øyet er det lurt å vaske seg godt.

øyekatarr er ufarlig men ubehagelig og veldig smittsomt!

Skrevet

Selvsagt, den er optimal i forhold til øyet. Billigere er det imidlertid om du koker vann og har i bittelitt salt, eller rett og slett kjøper øyeskylleveske i engangspipetter på apoteket (den er jo perfekt mht til saltmengde). Poenget med salt er at det renser og selvsagt at øyevesken er salt. Ferskvann svir.

Det ordner seg ganske kjapt, men du må følge med. Skulle du bli rød/blå under øyet, sitter det 'dypere' og du kan få betennelse. Da bør du bruke antibiotikasalve eller -dråper (resept).

lalala1365380457
Skrevet

for å gjøre det litt enklere hvis du skal gjøre dette selv, kan du i tillegg til å enten bruke linseveske (supert i følge min optiker) eller engangsampuller, gå på apoteket og kjøpe 'øyeskyldebeholder' (vetta søren hva det heter). Et lite plastglass som du fyller saltvannet i, ser ned mot og deretter holder mot øyet. Så bekker du hodet bakover og blinker masse med øyet og beveger det rundt så saltvannet kommer til over alt =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...