Gå til innhold

Hvorfor navn som også er vanlige ord?

Anbefalte innlegg

Gjest urte it
Skrevet

Det er sååå dumt - syns jeg:

Øde (utrolig nok et guttenavn), Tom (en tom melkekartong), Helle (steinhelle), Henne (ja, det er faktisk et jentenavn), Storm (her i uværs-Norge), Ask (som en tresort), Vilje/a (å vise vilje) - and it goes on and on...

Vet ikke helt hvor jeg ville hen med dette, men det er snålt at foreldre ikke kan finne på bedre navn enn dette.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Prozak

8

• favn

7

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ask er jo navnet på det mannlige urmennesket i norrøn mytologi, så det er jo ikke noe rarere enn Tor

Skrevet

Tja... Navnet Tom uttales jo ikke som i "en tom melkekartong" da... Det uttales jo mer i retning av Tåm.

Gjest kom til å tenke på det
Skrevet

Tja... Navnet Tom uttales jo ikke som i "en tom melkekartong" da... Det uttales jo mer i retning av Tåm.

Tom Cruise.

Tåm Kruse.

Tåmt Krus.

(tom i boksen...) :0)

Skrevet

Arve, som i "hvem skal arve tante Olga"?

Liv, som i "erre noe liv her'a?"

Dag, som i "det er min dag i dag"

Siv som i "elvebredden var full av siv"

Mette som i "nå er vi jammen gode og mette"

Bjørn som i slagbjørn.

Per som "per i dag finnes ingen løsning på dette problemet" (denne er i kategori med din "Tom", for helt lik uttale er det ikke! *S*)

Heidi, som i "Hei, De der!" *hi hi*

Merete, som i "Vil du ha mere te?" ;-)

Jeg går ihvertfall ikke rundt og tenker over dette som "vanlige ord" - det er da vitterlig helt vanlige navn også.

hare1365380455
Skrevet

Jeg tror jeg sier Tom og tom på samme måten.

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har en kompis som heter Bror. Han er døpt det, virkelig.

Jeg snakker ofte om han Bror, og folk rundt meg kommenter at hvorfor kaller du ham for Bror når han ikke er broren din, du er jo enebarn.

Skrevet

"Det er sååå dumt - syns jeg:"

De fleste navn kommer vel i utgangspunktet fra ord. Men mange har endret seg slik at man ikke hører så lett hvor de kommer fra.

Jeg synes det er helt greit med ord som navn, så lenge det ikke er noe som skaper for mye forvirring. "Rekkverk" og "Siliciumstransistor" er f.eks litt fjerne.

".........................................."

Skrevet

Jeg snakker ofte om han Bror, og folk rundt meg kommenter at hvorfor kaller du ham for Bror når han ikke er broren din, du er jo enebarn.

Men det er jo et svensk navn, og "bror" betyr ikke "bror" på svensk :-)

"........................................."

fei1365380229
Skrevet

Vet om mange som heter Bror jeg da, det er ikke noe uvanlig navn det.

Skrevet

Arve, som i "hvem skal arve tante Olga"?

Liv, som i "erre noe liv her'a?"

Dag, som i "det er min dag i dag"

Siv som i "elvebredden var full av siv"

Mette som i "nå er vi jammen gode og mette"

Bjørn som i slagbjørn.

Per som "per i dag finnes ingen løsning på dette problemet" (denne er i kategori med din "Tom", for helt lik uttale er det ikke! *S*)

Heidi, som i "Hei, De der!" *hi hi*

Merete, som i "Vil du ha mere te?" ;-)

Jeg går ihvertfall ikke rundt og tenker over dette som "vanlige ord" - det er da vitterlig helt vanlige navn også.

Kom på en til:

Unn, som i "unn deg noe fint for bursdagspengene dine!"

Eksempelene er så mange at det går vel neppe an å si noe generelt om navn som er vanlige ord - gjør det vel? *S*

Skrevet

Jeg sier som deg, men kanskje det har noe med dialekt å gjøre?

Skrevet

Det er jo ikke spesifikt for norsk og nordmenn, men et helt vanlig fenomen i alle språk og kulturer.

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Men det er jo et svensk navn, og "bror" betyr ikke "bror" på svensk :-)

"........................................."

Han er i allefall heilnorsk, og jeg tror ikke han har aner i Sverige.

Skal vi ta med svenske navn synes jeg Janne stiller i særklasse. Ikke at det betyr noen ting, men det er et guttenavn der borte, mens de jeg kjenner her i landet med det navnet er jenter.

Skrevet

"Det er sååå dumt - syns jeg:"

De fleste navn kommer vel i utgangspunktet fra ord. Men mange har endret seg slik at man ikke hører så lett hvor de kommer fra.

Jeg synes det er helt greit med ord som navn, så lenge det ikke er noe som skaper for mye forvirring. "Rekkverk" og "Siliciumstransistor" er f.eks litt fjerne.

".........................................."

Det sies at det i tidligere tider hendte at barn fikk navn etter nye oppfinnelser, og at det derfor skal ha eksistert både en Rullegardina og en Closetta her på Bjerget.

Sannhetsgehaltet tør jeg ikke gå god for, men en artig historie er det lell.

skorpionfisken
Skrevet

Vet om mange som heter Bror jeg da, det er ikke noe uvanlig navn det.

Nei det er nok ikke uvanlig, jeg vet om to men kjenner bare den ene.

Men jeg synes nå likevel det er rart at man blir kalt for Bror av gud og hvermann som man ikke har noe som helst slektskap med.

Jeg vet ikke noen jenter som heter Søster.

Skrevet

Skal vi ta med svenske navn synes jeg Janne stiller i særklasse. Ikke at det betyr noen ting, men det er et guttenavn der borte, mens de jeg kjenner her i landet med det navnet er jenter.

Likeså i Finland. Lo ganske godt da Espen Eckbo skulle tullekommentere ski-VM! ;-) Da en nordmann hoppet inn på plass like bak finske Janne Ahonen, sa han "det var skikkelig dårlig. Han hoppet til og med dårligere enn en _jente_!"

Skrevet

Conny er også guttenavn i Sverige

skorpionfisken
Skrevet

Kom på en til:

Unn, som i "unn deg noe fint for bursdagspengene dine!"

Eksempelene er så mange at det går vel neppe an å si noe generelt om navn som er vanlige ord - gjør det vel? *S*

For ikke å snakke om at sykehuset i Tromsø heter UNN.

Tenk deg fødselsannonsen: Vår datter Unn ble født på UNN.

Har etterhvert blitt vant til å lese i dødsannonsene at "han døde på UNN"

Skrevet

Det sies at det i tidligere tider hendte at barn fikk navn etter nye oppfinnelser, og at det derfor skal ha eksistert både en Rullegardina og en Closetta her på Bjerget.

Sannhetsgehaltet tør jeg ikke gå god for, men en artig historie er det lell.

Det påstås at det var en kvinne som het Rulle Gardine Kofoed

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...