Lillemus Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Det sies at det i tidligere tider hendte at barn fikk navn etter nye oppfinnelser, og at det derfor skal ha eksistert både en Rullegardina og en Closetta her på Bjerget. Sannhetsgehaltet tør jeg ikke gå god for, men en artig historie er det lell. Mener å ha hørt at etternavnene Oksehode og Langvegg er reelle. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 "Han er i allefall heilnorsk, og jeg tror ikke han har aner i Sverige." Jeg er rimelig heilnorsk, og har et amerikansk navn :-) "..........................................." *Host* I navneboka mi står det at navnet ditt er en engelsk kortform... 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Jeg sier som deg, men kanskje det har noe med dialekt å gjøre? Vet ikke helt, min far sier Tom han også, men jeg sier Tåm. 0 Siter
Prozak Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 *Host* I navneboka mi står det at navnet ditt er en engelsk kortform... Ja, ok da. Engelsk, amerikansk...samme dritten uansett :-) (Det er forøvrig enkelte navn som beskrives forskjellig fra sted til sted - tror de lærde strides om enkelte) "............................................." 0 Siter
....AV Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Jeg synes det kan være tøft jeg..Når foreldrene mener noe med det vel og merke..Enten ved å kalle opp etter en fin ting de liker "personligheten" til, eller noe de finner relevant med ungen eller noe som skjedde rundt tiden ungen ble født.. Men det bør matche litt..Bælfeite damer som heter "Siv" og sånn, det er litt fnisbart..;-) Det er jo litt vanskelig å vite om man blir tykk eller tynn i løpet av de første leveukene, da :-) 0 Siter
fresja Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 På svensk heter det "brorsa", "broder" etc. Jeg har aldri hørt en svenske bruke ordet "bror". Uansett - det er et ganske vanlig svensk navn. "..........................................." I Oslo var det f.eks. i 1900 16 som hette Bror. 15 av dem var født i Sverige, den 16. haddde svenske foreldre. 0 Siter
morsan Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Vet ikke helt, min far sier Tom han også, men jeg sier Tåm. Men uttalen av "tom" som i et tomt glass styres ikkert av dialekt - om man sier o el å. 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Men uttalen av "tom" som i et tomt glass styres ikkert av dialekt - om man sier o el å. Visst gjør det det. ) I Trøndelag sier vi "en tom boks", mens man i litt finere strøk nok sier "en tåm boks". ;o) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Det er jo litt vanskelig å vite om man blir tykk eller tynn i løpet av de første leveukene, da :-) Jepp, derfor er Siv et dristig valg. Og Lillemor og..;-) 0 Siter
morsan Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Jepp, derfor er Siv et dristig valg. Og Lillemor og..;-) Men Lillemor er vel knapt å regne som et navn, vel? Mer et kjælenavn brukt på noen som egentlig heter noe annet. Tilsvarende med "Vesla". Lillesøsteren til Kjell Aukrust ble kalt Vesla hele sitt liv, men hun het egentlig noe annet. Litt snålt å kalles "Vesla" når man er en gammel, grå dame.... ;-) Jeg har forøvrig aldri tenkt på at man ikke burde hete Siv hvis man er en rund type. Det er bare et navn. Akkurat som at et skikkelig b-menneske gjerne kan hete Gry! ;-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Men Lillemor er vel knapt å regne som et navn, vel? Mer et kjælenavn brukt på noen som egentlig heter noe annet. Tilsvarende med "Vesla". Lillesøsteren til Kjell Aukrust ble kalt Vesla hele sitt liv, men hun het egentlig noe annet. Litt snålt å kalles "Vesla" når man er en gammel, grå dame.... ;-) Jeg har forøvrig aldri tenkt på at man ikke burde hete Siv hvis man er en rund type. Det er bare et navn. Akkurat som at et skikkelig b-menneske gjerne kan hete Gry! ;-) Jeg tror man kan være døpt "Lillemor", men sikker var jeg plutselig ikke..;-) Uansett høres det litt hånskt ut, om man er skikkelig svær:-o Jeg har tenkt på det med "Siv" flere ganger..Sånne svære breser som heter det.. Det blir litt komisk..Jeg ser den arketypiske "Siv" for meg som lita, vever og grasiøs..Akkurat som hva man har navn etter..Man sier jo også tynn og lita som et siv.. (mal)apropos dette med Lillemor og mor navn..Jeg brukte lang tid når jeg var liten på å finne ut at en dame i som var omgangsvenn av familien ikke egentlig var i slekt mede meg..Årsaken var at mennesket het "Rigmor" og jeg var helt sikker på at dette var en tittel ala tante, bestemor og oldemor.. Det kom for endag når jeg spurte en lekekamerat om damen var hans Rigmor også, da han og kalte henne dette..;-) Til mitt forsvar..Jeg var VELDIG liten, sånn 4-5. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg tror man kan være døpt "Lillemor", men sikker var jeg plutselig ikke..;-) Uansett høres det litt hånskt ut, om man er skikkelig svær:-o Jeg har tenkt på det med "Siv" flere ganger..Sånne svære breser som heter det.. Det blir litt komisk..Jeg ser den arketypiske "Siv" for meg som lita, vever og grasiøs..Akkurat som hva man har navn etter..Man sier jo også tynn og lita som et siv.. (mal)apropos dette med Lillemor og mor navn..Jeg brukte lang tid når jeg var liten på å finne ut at en dame i som var omgangsvenn av familien ikke egentlig var i slekt mede meg..Årsaken var at mennesket het "Rigmor" og jeg var helt sikker på at dette var en tittel ala tante, bestemor og oldemor.. Det kom for endag når jeg spurte en lekekamerat om damen var hans Rigmor også, da han og kalte henne dette..;-) Til mitt forsvar..Jeg var VELDIG liten, sånn 4-5. :-) LOL! Herlig historie!! :-) Jeg har en fjern slektning som heter Rigmor - tror det er min mors kusine eller noe sånt. Mne kan ikke huske at jeg tok feil på samme måte som du gjorde. Men hun var nokså fjern også - så henne nesten aldri. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Lurer mer på hvorfor folk i USA etc kaller opp barna sine etter byer og amerikanske delstater ? På Mythbusters igår var det en som het North E. West.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.