Gå til innhold

Er dette sant? kjøpmenn her?

Anbefalte innlegg

Gjest Om narkomane og appelsiner
Skrevet

Jeg har alltid vært glad i frukt og grønt, men nå har jeg fått meg en støkk, Kjæresten min fortalte at narkomane som renser sprøytene sine for blod, og ikke får det helt til, noen ganger går inn på supermarkeder og stikker nålen i en appelsin eller sitron pga den inneholder syre og da blir nålen rein. Men frukten får da spor av narkotika og den narkomanes blod i seg, æsj!

De mest vellstående narkomane kjøper vel nye sprøyter eller egne appelsiner, så det er vel de fattigeste av dem som gjør dette. Han sa at hun som fortalte han dette aldri kjøpte appelsiner til ungene sine lengre og at det er en burtikk på andre siden av byen vår, hvor de ansatte fotfølger de narkomane (men ikke alle er vel synlige narkomane) for å unngå dette problemet.

Det er jo skikkelig ekkelt! Ser ikke hvorfor han skulle lyge til meg om noe slikt. Men vet noen hvor utbredt dette er? Har det skjedd kun en gang eller er det fare for appelsinene og sitronene jeg kjøper? Er blodgiver og donor + planlegger å bli gravid snart og jeg vil jo gjærne holde meg frisk. Er skikkelig skremt nå.

Skrevet

At man er narkoman betyr jo ikke nødvendigvis at man med vitende vilje går inn for å fly rundt og forsøke å smitte andre folk med evt. sykdommer.

Jeg husker skrekkhistorier for mange år siden, om HIV-positive som gikk rundt og sprøytet litt av blodet sitt inn i toalettpapirruller på offentlige toaletter, for å smitte intetanende brukere.

Jeg velger å tro, inntil noen kommer med tall e.l. om det motsatte, at slike historier er basert på "én fjær og fem høns"-prinsippet.

"..........................................."

Gjest Havelar
Skrevet

Jeg husker vi skremte hverandre med det der for tjue år siden. Tror nok det er vandrerhistorier, hvis noen noensinne hadde blitt smittet av aids, hepatitt el. ville butikkene hatt tjue år på seg å finne bedre måter å oppbevare appelsiner på (harde kasser, på bakrommet, vakumpakkede poser som man ser om det går hull på) så vi kan sikkert ta det med ro. Det er ingen butikker som vil utsette kundene sine for fare.

I butikkene i deres by dere hadde hørt om, hvorfor oppbevarer de ikke appelsinene sine litt mer utilgjengelig (f.eks. rett ved siden av kassa) hvis det der er et problem? Åpenlyst narkomane mennesker er det sikkert lurt å holde øye med i butikken uansett, ikke bare for å beskytte sitronene...

Skrevet

Mistanke om at det er en "urban myte".

Det hjelper ikke å desinfisere på den måten, og det vet alle sprøytenarkiser tror jeg. Virus er noen ganske seigliva organismer.

Nå får jo alle så mange engangskanyler, sprøyter desinfeksonsgreier og kondomer de trenger gratis, også i fengsler.

Skrevet

Jeg husker vi skremte hverandre med det der for tjue år siden. Tror nok det er vandrerhistorier, hvis noen noensinne hadde blitt smittet av aids, hepatitt el. ville butikkene hatt tjue år på seg å finne bedre måter å oppbevare appelsiner på (harde kasser, på bakrommet, vakumpakkede poser som man ser om det går hull på) så vi kan sikkert ta det med ro. Det er ingen butikker som vil utsette kundene sine for fare.

I butikkene i deres by dere hadde hørt om, hvorfor oppbevarer de ikke appelsinene sine litt mer utilgjengelig (f.eks. rett ved siden av kassa) hvis det der er et problem? Åpenlyst narkomane mennesker er det sikkert lurt å holde øye med i butikken uansett, ikke bare for å beskytte sitronene...

Det er fullt mulig å gå rundt og forurense mange varer på mange måter.

En eller annen hadde åpnet flere hundre bokser med bl a makrell i tomat og leverpostei i flere butikker. Det er veldig farlig, og det var ikke så lett å se. Temmelig ondskapsfulle bakterier kan dannes på kort tid inni disse boksene med hull i.

Skrevet

Den historien verserte allerede for nesten tjue år siden, da AIDS-hysteriet virkelig eksploderte.

Så vidt jeg vet, har den aldri blitt bekreftet av noen "skikre kilder", så jeg tror du trygt kan gå ut fra at det er en vandrehistorie.

Skrevet

Gammel vandrehistorie, trodde ikke folk var så lettlurte/lettskremte!

Folk finner på noe å være redd for selv om det er helt "på tur" - klassisk eksempel på hvordan noen "beskytter" seg mot virkelige farer ved å dikte opp illusoriske.

laguna1365380434
Skrevet

Urban legend! ;-)

Hva koster egentlig en sitron? !.50? Det tror jeg selv den blakkeste knarker klarer å bla opp, dog tror jeg også de gjerne bøffer dem fremfor å smusse til butikkfrukten.

De narkomane er vel ikke "ute etter å ta oss" sånn pr. def, selvom de er narkomane.

:-)

Skrevet

Den samme historien hørte jeg av tanta mi for over tjue år siden. At "de narkomane" i Oslo renser sprøytene sine ved å stikke de i dopapirruller på offentlige toaletter...

Ring "Myth Busters"!

Skrevet

Narkomane får nye sprøyter gratis på sprøytebussen og får flere ved å levere inn gamle. De fleste bruker sprøytene bare en gang.

Gjest Calóni
Skrevet

Mistanke om at det er en "urban myte".

Det hjelper ikke å desinfisere på den måten, og det vet alle sprøytenarkiser tror jeg. Virus er noen ganske seigliva organismer.

Nå får jo alle så mange engangskanyler, sprøyter desinfeksonsgreier og kondomer de trenger gratis, også i fengsler.

Eller "vandrerhistorie" som det heter på norsk ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...