Gå til innhold

Er jeg alvorlig syk?

Anbefalte innlegg

Gjest Redd røyker...
Skrevet

Jeg er en kvinne midt i 30-åra som har det veldig vanskelig om dagen, jeg er så redd for at jeg er veldig syk.

Jeg har fått astma etter en uheldig narkosesituasjon for endel år tilbake; dessverre hadde jeg begynt å røyke før dette skjedde, og har ikke klart å slutte. Min avhengighet til nikotin skremmer meg, jeg tenker på røyken først, dernest og så til slutt før noe annet betyr noe. Det plager meg!

I de siste 2-3 månedene har jeg blitt stadig mer plaget av hoste, og jeg har hatt 3 penicillinkurer siden juli. En for halsbetennelse og en for bihulebetennelse riktignok, og en for bronkitt. Allikevel hoster jeg opp - beklager det direkte språket - grønnfarget slim. Jeg synes også at jeg er "stiv" i brystregionen når jeg har sovet, men jeg vet ikke helt hvor reelt dette er.

I tillegg har huden min blitt helt forferdelig. Jeg har alltid hatt problemhud, men ettersom økonomien bedret seg i voksen alder har jeg brukt penger på å holde den rimelig grei. Kviser rundt mens har jeg alltid hatt, men nå er snart hele ansiktet dekket av små talgklumper og delvis svarte prikker m/innhold. Også får jeg tidvis store "byllelignende" greier som er svinvonde og innimellom fylt med masse gørr! (Igjen, beklager det direkte språket, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det ellers.)

Jeg er så redd for at noe alvorlig er galt med meg, og jeg synes det er forferdelig ille å gå til doktoren. Regner med at røyken er synderen, at jeg får beskjed om å slutte, og det klarer jeg visst ikke. Jeg fortjener sikkert å dø av lungekreft, og det er det jeg er så redd for å ha fått.

Vær så snill, ikke gi meg en overhøvling pga. røyken, jeg vet hvor dumt og ille det er.

Noen som vet hvordan lungekreft begynner? Eller er dette symptomer på noe annet?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg tror som tiliti, at bronkitten henger igjen.

Er du sliten og syk, kan det påvirke huden.

Tror bare du trenger å hvile, men siden jeg ikke er noen lege, så ta en tur dit du.

Skrevet

Det kan som de andre sier være hengende problemer etter bronkitten.

Men som du sikkert er smertelig klar over så er Emfysem, Kolst mm problemer som gjerne kommer pga røyking.

Siden du har astma så vil du føle deg sliten, tungpustet, m. slim mm siden du fortsetter å røyke.

Hudproblemene kan helt enkelt komme av tobakken.

Røyk er et mareritt, og tro meg, jeg vet godt hvor vanskelig det er å slutte. Selv om man får diagnoser.

Det er slik de har lagt det opp, at det skal være svært vanskelig, og for noen umulig å slutte.

Du bør være flink med legebesøk siden du allerede har lungesykdom, astman kan være forstadie for andre hardere sykdommer som nevnt tidligere.

Det er viktig at du jevnlig tar lungetester.

Så er det bare for deg da, som for mange, mange andre, å prøve å slutte å røyke.

Alle forsøk er gull verdt, man må ikke forakte seg selv om en sprekker, men fatte nytt mot, og prøve igjen.

Du kan jo forsøke plaster, jeg hører de skryter veldig av A.Carrs bok, og så er det jo tabletter å få.

Du fortjener ikke å dø av kreft, selv om jeg forstår tankegangen din.

Om det er en trøst så er du i selskap med mange. Det eneste å gjøre er å håpe på at en kan vinne over skitten før en ender opp med pusteproblemer, nedsatt lungekapasitet og kanskje kreft.

Ta deg en tur til legen for en god lungesjekk igjen. Og kanskje skal du i samme slengen se over mulighetene for hjelp til å slutte.

I løpet av en fire dagers tid får du merkbart bedre lukte og smakssans.

De første to ukene blir huden mer uren fordi all skitten skal ut, etter kort tid får du finere hud med friskere farger.

Astman din vil nok forbedre seg, og du vil nok slippe en del kurer for lungeproblemer.

Jeg ønsker deg lykke til.

Skrevet

Joda - du klarer å slutte! Helt sikkert. Min mor var storrøyker i bortimot 50 år og klarte det relativt greit ved hjelp av røykeplaster. Hun hadde prøvd halvhjertet noen ganger tidligere å trappe ned, men det funka ikke.

Synd at hun måtte få brystkreft før det hjalp...

Skrevet

Man får nok ikke kviser av røyk, heller ikke er de tegn på lungekreft el. l. Høyst sannsynlig er du ikke kommet deg etter bronkitten, ta en tur til legen for å sjekke deg. Mulig du trenger en ny penicillin kur. Mitt beste råd er spise relativt sunt, bevege seg og få en daglig dose frisk luft. OG til slutt stumpe røyken, det ER faktisk mulig selv om jeg kan skjønne at du ikke føler det sånn.

Skrevet

Vet ikke helt hva hudproblemene kan skyldes (kviser), men det høres ut som om hosten er på grunn av at bronkitten henger igjen - som mange andre her skriver. Grønt slim er et sikkert tegn på infeksjon i kroppen. Ta deg en tur til legen igjen, lykke til!!

Gjest kjenner meg igjen fra andre avhengigheter
Skrevet

Tror ikke det er lungekreften som puster deg i nakken, men din dårlige samvittighet som gjerne vil gi deg en sjanse til å slippe den fæle avhengigheten og gi deg en sjanse til å unngå røykeskader.

Forsøk hypnose, eller Allan Carrs sin bok foreksempel.

Skrevet

Tror ikke det er lungekreften som puster deg i nakken, men din dårlige samvittighet som gjerne vil gi deg en sjanse til å slippe den fæle avhengigheten og gi deg en sjanse til å unngå røykeskader.

Skrevet

Skrevet

Hudproblemene kan være en hudsykdom. Jeg har en hudsykdom som gir kviselignende symptomer.

Svigermor sluttet å røyke ved å stumpe røyken, for så å la den ligge lett synlig. Hun gikk å bannet og skjelte ut røyken.

Så bli forbanna! Få ut all aggresjon på den helvetes røyken som er i ferd med å ødelegge livet ditt! Det er ikke verdt å ødelegge livet ditt bare fordi noen griske tobakksprodusenter skal tjene penger på deg!

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...