Gå til innhold

Thomas Gjertsen og Mensa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga en telefon så fikk jeg ikke med meg hvor høy IQ testen til Thomas anslo *nysgjerrig* Han karakteriserte seg jo selv for idiot etterpå. Lurer på hvor lav IQ en må ha da. hehe...

Skrevet

Han fikk 118, men kalte seg nok som idiot sammenliknet med mensa-gjengen? Det er ikke på langt nær godt nok til å bli mensa-medlem, men 118 er da over gjennomsnittet det.

Skrevet

Han fikk 118, men kalte seg nok som idiot sammenliknet med mensa-gjengen? Det er ikke på langt nær godt nok til å bli mensa-medlem, men 118 er da over gjennomsnittet det.

Ja jøss! Er ikke gjennomsnittet på noen og åtti da? Han er nok ikke så dum den gode Gjertsen, skal du se! Som du sier, han spilte nok på det. Ikke redd for å tape ansikt den gutten. hehe...

Skrevet

Ja jøss! Er ikke gjennomsnittet på noen og åtti da? Han er nok ikke så dum den gode Gjertsen, skal du se! Som du sier, han spilte nok på det. Ikke redd for å tape ansikt den gutten. hehe...

snitt=100

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selvfølgelig er han skarp. Han er ikke uten grunn en av norges mest profilerte komikere, og svarer hurtig og skarpt og med snert på enhver uttalelse.

Skrevet

snitt=100

Nope. Med den skalaen som brukes av bl.a mensa, så ligger snittet et sted mellom 80 og 100.

"..........................................."

Skrevet

Nope. Med den skalaen som brukes av bl.a mensa, så ligger snittet et sted mellom 80 og 100.

I såfall har jo de glupeste ikke konstruert testen korrekt...

Skrevet

I såfall har jo de glupeste ikke konstruert testen korrekt...

Du kan neppe konstruere en test som tester intelligens mer enn innen et begrenset område.

".........................................."

Skrevet

Du kan neppe konstruere en test som tester intelligens mer enn innen et begrenset område.

".........................................."

Jeg tenkte på at dersom testen er riktig konstruert så skal gjennomsnittet i befolkningen ligge på ca 100.

Skrevet

Jeg tenkte på at dersom testen er riktig konstruert så skal gjennomsnittet i befolkningen ligge på ca 100.

100 er vel ment å skulle være en gjennomsnittlig IQ, tenker jeg?

Uansett - bruken av IQ til noe annet enn underholdning, og av mensa-medlemmer for å overbevise seg selv om at de er "bedre" enn folk flest, er så avleggs og totalt uinteressant at hele feltet egentlig er meningsløst.

"........................................."

Jeg er en annen
Skrevet

Uansett - bruken av IQ til noe annet enn underholdning, og av mensa-medlemmer for å overbevise seg selv om at de er "bedre" enn folk flest, er så avleggs og totalt uinteressant at hele feltet egentlig er meningsløst.

Det var nå vel kategorisk. Man vet at IQ-tester samsvarer godt med akademiske prestasjoner, og psykologer bruker dem stadig vekk.

Skrevet

Det var nå vel kategorisk. Man vet at IQ-tester samsvarer godt med akademiske prestasjoner, og psykologer bruker dem stadig vekk.

Ingen seriøse psykologer bruker IQ-tester som annet en én av mange måter å forsøke å karlegge et individs sjelsevner på. Men dette har jeg diskutert opp og i mente tidligere, og orker ikke begynne på det igjen :-)

"........................................"

Skrevet

118 er ikke dårlig. Dvs. hvis man tenker på grensen til inntak av mensa.

Mensa = 131 og over.

Det er ikke så veldig mye over heller - de få poengene der. Det er verre med de under.

Får ikke sove, hue spinner, men det har ikke noe med IQ og gjøre - eller kanskje, min sønn tenkte tanken på...

Han har en vanvittig hjerne og har i en alder av ....fått jobb på....Tjener penger så det suser, og jeg er så stolt av han. Mor må ha gjort noe bra.

Skrevet

I Norge ligger vel snittet litt i overkant av 100.

fei1365380229
Skrevet

Hvis man så programmet i går så skjønner man at det er mer enn IQ som teller for å være et "smart" menneske. Han som hadde høyest IQ på over 160 var direkte usmart. Ikke klarte han å snakke for seg på noen måte heller. Var egentlig litt nysgjerrig på hva slags jobb han hadde :o).

Skrevet

I Norge ligger vel snittet litt i overkant av 100.

Jeg mener å ha hørt ganske nylig at snittet i norge lå et sted mellom 80 og 100. Men jeg skal selvfølgelig ikke påstå noe der - konseptet med IQ er idiotisk nok uansett :-)

"............................................"

Gjest papirtiger
Skrevet

Ingen seriøse psykologer bruker IQ-tester som annet en én av mange måter å forsøke å karlegge et individs sjelsevner på. Men dette har jeg diskutert opp og i mente tidligere, og orker ikke begynne på det igjen :-)

"........................................"

Veldig mange seriøse bruker intelligenstester.. De aller fleste faktisk. WISC og WAIS brukes i utallige kartlegginger for barn og voksne.

Det er et redskap på lik linje med andre tester. Hverken mer eller mindre.

Skrevet

Veldig mange seriøse bruker intelligenstester.. De aller fleste faktisk. WISC og WAIS brukes i utallige kartlegginger for barn og voksne.

Det er et redskap på lik linje med andre tester. Hverken mer eller mindre.

Det du nevner der er et av mange redskap i tester for å klassifisere personer som "tilbakestående", "normal" etc. Det brukes da etter prinsippet av hvis man scorer usedvanlig lavt på en IQ-test - så lavt at det er dårligere enn man kan forvente av "hvem som helst", så er det en mulig indikator på at ting ikke er som de skal være.

Om en person scorer 90 eller 120 på en IQ-test - og de aller fleste må være enig i at IQ-tester i stor grad er IQ-tester - er forsvinnende lite interessant.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det du nevner der er et av mange redskap i tester for å klassifisere personer som "tilbakestående", "normal" etc. Det brukes da etter prinsippet av hvis man scorer usedvanlig lavt på en IQ-test - så lavt at det er dårligere enn man kan forvente av "hvem som helst", så er det en mulig indikator på at ting ikke er som de skal være.

Om en person scorer 90 eller 120 på en IQ-test - og de aller fleste må være enig i at IQ-tester i stor grad er IQ-tester - er forsvinnende lite interessant.

Jeg bare svarte på påstanden din om at ingen seriøse psykologer bruker intelligenstester. De brukes i veldig stor grad.

Å være kategorisk imot slike tester blir litt..vel. Men fritt land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...