Gå til innhold

Regler for medisinutlevering i barnehager

Anbefalte innlegg

Gjest jente21år
Skrevet

Hei

Jeg jobber nå i barnehage og merker nå at rutiner for hvor medisiner ligger og hvem som kan gi og trekke opp medisiner er annerledes enn da jeg jobba i en bolig for funksjonshemmede. Hvor kan jeg finne regelverk som regulerer medsinutlevering i barnehager? Syns det er merkelig at det skal være så forskjellige regler.

I boligene er det veldig nøye og strengt hvem som gir, man må signere nøye på medsinkort og medisinene må være i medisinskap med nøkkelen hengende et bestemt sted osv.

Skrevet

Da min sønn gikk i småbarnsavdeling brukte han hjertemedisiner som måtte oppbevares kjølig. Disse la vi i matboksen om morgenen og personalet sørget for at han fikk dem til fastsatt tidspunkt på dagen, flytende i engangssprøyte.

Vi undersøkte med kardiologen vår om det var farlig om et annet barn fikk i seg en dose av denne medisinen, men det var det overhode ikke og det var heller ikke farlig om vår sønn gikk glipp av en dose en dag.

Barnehagen vår nekter å gi ungene antibiotika og slike medisiner, men astma- og hjertemedisiner f.eks. kan de ikke nekte.

Nå husker jeg ikke om vi skrev under noen papirer i den forbindelse, det er 5 år siden, men jeg tror vi gjorde det.

Kanskje barnehagekontoret i kommunen din kan hjelpe deg?

Gjest Persille
Skrevet

Det vanlige er at medisinene oppbevares i eget "rom" i kjøleskapet - og at det henger et skjema på skapet som skal følges.

Det er vanskelig å tildele kunén denne oppgaven - fordi det ofte denne ene ikke er tilgjengelig etc.

Skjemaet er laget av bhg, og fylt ut av foreldrene. Der skal det stå type medisin, dosering, og hvor ofte den skal gis. Under skal det være en tabell der den ansatte fyller inn dato, klokkeslett, mengde og signerer for at medisinen er gitt.

Skrevet

Bakgrunnen for at reglene er såpass forskjellige er at foreldrene i utgangspunktet er ansvarlige for medisineringen av sine barn når barnet er i barnehage, slik at ansatte i barnehagen kun handler på vegne av foreldrene, mens en person innlagt i institusjon skal ivaretas av institusjonens ansatte, og de regnes dermed som legens medhjelper (eller hva det nå heter).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...